Besvarelse af spørgsmål nr. 2-4 (L 72), som Folketin-
gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 21. marts 2004
Spørgsmål nr. 2:
"Hvilke opgaver skal ligge i borgerservicecentrene?"
Svar:
Der stilles ikke i forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre krav
om, at bestemte administrative borgerbetjeningsopgaver skal placeres i de
kommunale borgerservicecentre. Det er således op til den e nkelte kommu-
nalbestyrelse at træffe beslutning om, hvilke administrative borgerbetje-
ningsopgaver der skal ligge i et sådant center, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
De administrative borgerbetjeningsopgaver, kommunalbestyrelsen kan be-
slutte skal ligge i et borgerservicecenter, kan både være opgaver, komm u-
nen selv varetager, og opgaver, kommunen varetager for andre myndighe-
der. Varetager borgerservicecentret opgaver for andre myndigheder, er det
dog en forudsætning, at disse myndigheder lovligt kan overlade opgaven til
kommunen, jf. lovforslagets § 2, stk. 2. Myndighedsopgaver kan kun over-
lades til en kommune med hjemmel i lovgivningen, og en sådan hjemmel
findes ikke i forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre.
Som eksempler på administrative borgerbetjeningsopgaver kan nævnes
vejviserfunktioner, lettere sagsbehandling, kassefunktioner og bistand til
borgernes benyttelse af digitale selvbetjeningsløsninger eller digital info r-
mationssøgni ng m.v. samt systematisk videresendelse af ansøgninger m.v.
til den myndighed, der skal behandle den videresendte ansøgning m.v . I de
almindelige bemærkninger, afsnit 3.1. og 3.2., er angivet nogle
opgaveområ der, som i vidt omfang varetages af borgerservicecentre i dag,
og som også kan tænkes varetaget af borgerservicecentre i fremtiden.
Endvidere fremgår af lovforslagets bilag 2 en lang række opgaveområder,
som varetages af borgerservicecentre i dag og som også kan tænkes
varetaget af borgerservicecentre i fremtiden.
Det vil være kendetegnende, jf. også lovforslagets § 1, at der i et borge r-
servicecenter varetages opgaver inden for flere opgaveområder, således at
en borger, som befinder sig i en mere almindeligt forekommende livssitua-
tion, kan få løst en ræ kke forskellige opgaver, som udspringer af denne
livssituation, ved henvendelse til et borgerservicecenter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
11. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
ABT
Fil-navn:
LKS/FT-beh./Spm2-4.L72.svar
2
Spørgsmål nr. 3:
”Hvilken konkret kompetence har medarbejderne i borgerservicecentrene,
og hvordan bliver det klargjort for borgerne?”
Svar:
Medmindre andet følger af anden lovgivning, beslutter kommunalbestyre l-
sen, hvilke administrative borgerbetjeningsopgaver der skal varetages af
det eller de borgerservicecentre, som kommunalbestyrelsen opretter, jf.
lovforslagets § 2, stk. 3. Den enkelte kommunalbestyrelse træffer således
beslutningen om, hvilke opgaver medarbejderne i et borgerservicecenter
skal løse . Kommunalbestyrelsen har – ligesom på kommunens øvrige fo r-
valtningsområder – ansvaret for, at der er tilstrækkeligt kvalificeret persona-
le til løsningen af kommunens opgaver.
Den enkelte kommunalbestyrelse beslutter endvidere, på hvilken måde
borgerne skal informeres om, hvilke opgaver, og dermed kompetencer til at
varetage bestemte opgaver, der ligger i de enkelte dele af den kommunale
forvaltning. Dette gælder i relation til alle dele af den kommunale forvalt-
ning, herunder til nuværende og fremtidige borgerservicecentre. Blandt
andet kan kommunens hjemmeside anvendes til at informere borgerne om,
hvilke opgaver der løses i borgerservicecentre, l igesom der kan blive udar-
bejdet en pjece el.lign. informationsmateriale.
Spørgsmål nr. 4:
”Hvem har ansvaret for rådgivningen i borgerservicecentrene, herunder
vedrørende spørgsmål, der er henlagt til centret fra andre myndigheder,
herunder hvem der har det eventuelle erstatningsansvar over for borge-
ren?”
Svar:
Et borgerservicecenters rådgivning på en anden myndigheds sag sområde
kan navnlig ske i forbindelse med, at borgerservicecenteret varetager vejvi-
serfunktioner i forhold til denne myndighed, f.eks. udlevering af informati-
onsmateriale og lign., eller generel orientering om andre myndigheders
opgaveområder og lovgivningen på et sådant område. Sidstnævnte vejv
i-
serfunktion er kendetegnet ved at være en overordnet vejledning om be-
stemte retsområder, de t vil sige en generel, abstrakt rådgivning, f.eks. ge-
nerel orientering om, at der findes forskellige regler for henholdsvis separa-
tion og skilsmisse, selv om det ikke er kommunale administrationsområder.
Et borgerservicecenter vil også kunne yde rådgivning i forbindelse med, at
borgerservicecenteret yder bistand til udfyldelse af blanketter og videre-
sender ansøgningen til den myndighed, der skal behandle ansøgni ngen.
3
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2., nr. 1)
om vejviserfunktioner.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for den praktiske udførelse af opg aver,
som varetages af medarbejderne i den kommunale forvaltning. Dette gæ l-
der i forhold til enhver opgave, herunder også vejviserfunktioner i forhold til
andre myndigheder, og det gælder i forhold til medarbejdere i enhver del af
den kommunale forvaltning, herunder nuværende eller fremtidige borger-
servicecentre.
Såfremt en borger finder, at kommunen ikke har ydet en fyldestg ø rende
eller korrekt rådgivning, og borgeren mener at have lidt et økonomisk tab
som følge heraf, har borgeren mulighed for at rejse erstatningskrav ved
domstolene mod den pågældende kommune. Hvorvidt et sådan ersta t-
ningssøgsmål kan medføre en dom om erstatning, må afgøres efter sæ
d-
vanlig praksis om offentlige myndigheders erstatningsansvar.
Ud over de ovennævnte eksempler på rådgivning i forbindelse med vejv i-
serfunktioner, vil et borgerservicecenter også kunne yde rå dgivning inden
for en anden myndigheds opgaveområde i forbindelse med, at borgerse r-
vicecenteret evt. måtte varetage myndighedsudøvelse på vegne af denne
anden myndighed, herunder træffe afgørelser i forhold til borge rne.
Et borgerservicecenter kan for andre myndigheder varetage administrative
borgerbetjeningsopgaver, som disse myndigheder lovligt kan overlade til
kommunen, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
Lovforslagets § 2, stk. 3, giver, som det fremgår af lovforslagets almindel ige
bemærkninger afsnit 4.4., imidlertid ikke hjemmel til, at andre offentlige
myndigheder kan overlade myndighedsudøvels e til borgerservicecentre. En
sådan hjemmel må fremgå af særlovgivningen, og der vil i den forbindelse
kunne tages stilling til spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for rådgi v-
ningen ydet af borgerservicecentret i tilknytning til sådan myndighedsu d-
øvelse, herunder et eventuelt erstatningsansvar over for borgerne.