Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    165  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 9. maj 2005 Spørgsmål: "Hvordan kan borgere eller andre myndigheder kontrollere den forebyggel- sesindsats,  der  fremover  skal  ligge  i  kommunerne,  når  der  ikke  indføres krav til kommunernes strategi for sundhedsfremme på lokalt plan? " Svar: Med  lovforslaget  er  der  foretaget  en  klar  placering  af  det  kommunale  an- svar for forebyggelse og sundhedsfremme. Der er samtidig med de større kommuner skabt de driftsmæssige forudsætninger for en stærk og naturlig forankring  af  sundhedsfremme-  og  forebyggelsesopgaven,  tæt  på  borger- ne. Det er min sikre forventning, at de kommende kommunalbestyrelser vil give disse nye opgavers løsning en høj grad af synlighed. Derudover  fremgår det  af  bemær kningerne  til  lovforslagets  §  120,  at  det forudsættes, at kommunerne i  forbindelse med varetagelsen af forebyggel- ses- og sundhedsfremmeopgaven udarbejder flerårige planer svarende til, hvad kommunerne udarbejder på andre driftsområder, som fx skolevæs e- net, institutionsområdet og ældreplejen. For så vidt angår den del af kommunernes sundhedsopgave, der drejer sig om den patientrettede forebyggelse, vil særligt samarbejdsbestemmelserne og bestemmelsen om sundhedsaftaler, jf. § 206, sikre en meget høj grad af synlighed  om  kommunens  tilrettelæggelse  af  sundhedsfremme -  og  fore- byggelsesopgaven. På denne baggrund finder jeg ikke, at der er nogen grund til bekymring for borgernes  og  andre  myndigheders  mulighed  for  at  følge  og  vurdere  den kommunale  tilrettelæggelse  og  gennemførelse  af  opgaverne  på   forebyg- gelses- og sundhedsfremmeområdet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 17. maj 2005 Kontor: 5.s.kt. J.nr.: Sagsbeh.: JAN Fil-navn: Sp 165.doc