Besvarelse af spørgsmål nr. 165 (L 74), som Folketin-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 9. maj 2005
Spørgsmål:
"Hvordan kan borgere eller andre myndigheder kontrollere den forebyggel-
sesindsats, der fremover skal ligge i kommunerne, når der ikke indføres
krav til kommunernes strategi for sundhedsfremme på lokalt plan? "
Svar:
Med lovforslaget er der foretaget en klar placering af det kommunale an-
svar for forebyggelse og sundhedsfremme. Der er samtidig med de større
kommuner skabt de driftsmæssige forudsætninger for en stærk og naturlig
forankring af sundhedsfremme- og forebyggelsesopgaven, tæt på borger-
ne. Det er min sikre forventning, at de kommende kommunalbestyrelser vil
give disse nye opgavers løsning en høj grad af synlighed.
Derudover fremgår det af bemær kningerne til lovforslagets § 120, at det
forudsættes, at kommunerne i forbindelse med varetagelsen af forebyggel-
ses- og sundhedsfremmeopgaven udarbejder flerårige planer svarende til,
hvad kommunerne udarbejder på andre driftsområder, som fx skolevæs e-
net, institutionsområdet og ældreplejen.
For så vidt angår den del af kommunernes sundhedsopgave, der drejer sig
om den patientrettede forebyggelse, vil særligt samarbejdsbestemmelserne
og bestemmelsen om sundhedsaftaler, jf. § 206, sikre en meget høj grad af
synlighed om kommunens tilrettelæggelse af sundhedsfremme - og fore-
byggelsesopgaven.
På denne baggrund finder jeg ikke, at der er nogen grund til bekymring for
borgernes og andre myndigheders mulighed for at følge og vurdere den
kommunale tilrettelæggelse og gennemførelse af opgaverne på forebyg-
gelses- og sundhedsfremmeområdet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
17. maj 2005
Kontor:
5.s.kt.
J.nr.:
Sagsbeh.:
JAN
Fil-navn:
Sp 165.doc