Besvarelse af spørgsmål nr. 88 (L 74), som Folketing-
ets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 14. april 2005
Spørgsmål 88:
"Ministeren bedes tilsende udvalget en række helt konkret e og dokumente-
rede eksempler på, hvordan det økonomiske incitament, som kommunerne
får til at forebygge sygehusudgifter m.v. som følge af de aktivitetsbestemte
kommunale tilskud til regionerne, vil udløse dels mere forebyggelse og dels
lavere samlede offentlige udgifter på området (eller alternativt frigøre midler
til bedre service)."
Svar:
Den kommunale medfinansiering giver et incitament for kommunerne til
bl.a. at nedbringe korte indlæggelser samt hyppige genindlægge lser.
Hyppige genindlæggelser er typiske ved bl.a. hjertesygdomme og KOL
(rygerlunger). Patienternes mestring af disse sygdomssituationer betyder
meget for sygdomsforløbet, herunder antallet af henvendelser til sundhed s-
væsenet og antallet af genindlæggelser. Det gælder f.eks. patientens
mestring af symptomer, hvor angst i sig selv kan forstærke symptomer
(hjertesymptomer, åndedrætsbesvær).
Den kommunale indsats i den forbindelse vedrører den patientrettede for e-
byggelse. For hjertepatienter retter den sig mod rygning, fedme, uhen-
sigtsmæssig kost, fysisk inaktivitet, forstyrrelser i lipidstofskiftet, forhøjet
blodtryk m.v., ligesom kommunen kan tilbyde psykosocial støt te. Ved en
tidlig indsats mod disse faktorer kan risikoen for sygdom mindskes. Hjerte-
rehabilitering kan reducere antallet af genindlæggelser med 20 pct. Hertil
kommer forbedringer af patienternes funktionsniveau og helbredsrelaterede
livskvalitet samt en reduktion i dødeli gheden med 25-30 pct.
Struktureret KOL-rehabilitering giver dokumenteret højere livskv alitet og
tryghed for patienten og medfører lavere sengedagsforbrug.
I forhold til diabetes type 2 kan en kommunal, patientrettet forebyggelse
med systematisk anvendelse af motivation til og træning i livsstilsændringer
(rygeafvænning, fysisk aktivitet og kostomlægning) have betydelig effekt i
retning af udskydelse eller helt undgåelse af sen -komplikationer, som syns-
svækkelse, skinnebenssår, fodprobleme r, amputationer m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
4. maj 2005
Kontor:
2.s.kt./5.s.kt.
J.nr.:
2004-1200-59
Sagsbeh.:
CBJ/JAN
Fil-navn:
Cbj1419_spm88.doc
2
Dette vil give såvel færre sygehushenvendelser (f .eks. sårbehandlinger),
som reducerede udgifter til pleje, hjælpemidler m.v. Alene en enkelt blind-
bleven diabetes type 2 patient er vurderet at medføre en udgift på 800.000
kr. det før ste år.
Aktiviteter, som f.eks. forebyggelse af faldulykker blandt ældre med osteo-
porose, indsats over for mange muskel- og skeletlidelser, visse overfø l-
somhedssygdomme og nogle psykiske lidelser vil tilsvarende kunne redu-
cere sygehusforbruget. Muskel- og skeletlidelser er desuden den væsent-
ligste årsag til sygefravær samt også en væsentlig faktor for førtidspension.
Det anføres ofte, at en generel, borgerrettet sundhedsfremme- og forebyg-
gelsesindsats kun vil påvirke det offentlige udgiftsniveau på lang t sigt. Der
er imidlertid ikke nødvendigvis en så simpel sammenhæng , når en for e-
byggelsesindsats retter sig mod store grupper af befolkningen. En redukti-
on i belastningen af passiv rygning vil f.eks. særligt for mindre børn og u d-
satte voksne, f.eks. astmatikere, medføre færre tilfælde af mellemøreb e-
tændelse og astmaanfald. Tilsvarende vil selv en beskeden forøgelse af
den fysiske aktivitet hos en stor del af befolkningen have mærkbar effekt på
sygelighed, herunder sygefravær, og reducere andelen af overvægt ige og
svært overvægtige. WHO angiver f .eks., at overvægtige har 3-12 gange så
stor risiko for at blive ramt af diabetes type 2 som normalvægtige.
På alkoholområdet er det en klar fordel, at ansvaret for forebyggelse, be-
handling og efterbehandling på alko holområdet samles i kommunerne, som
i forvejen har ansvaret for den sociale indsats. På denne måde sk abes en
direkte sammenhæng mellem misbrug og den med misbrug forbundne so-
ciale udgift for kommunerne.
Kommunerne vil også med fordel kunne samarbejde med regionerne om
en koordineret, patientrettet forebyggelsesindsats som led del af udmøn t-
ningen af de nye, forpligtende samarbejds- og planlægningsbestemmelser i
sundhedsloven, herunder de obligatoriske sundhedskoordinationsudvalg og
sundhedsaftaler.
Eksempelvis kan man med en simpel screening (opportunistisk screening)
identificere personer med særlig risiko for udvikling af KOL. Tidlige t ilbud i
kommunerne om intensiv rygeafvænning til ældre rygere, der er i risiko for
at udvikle KOL, har et betydeligt potentiale for at stoppe nedbrydningen af
lungefunktionen før et invaliderende niveau , hvorved der vil være gode mu-
ligheder for besparelser på de sociale udgi fter.