J.nr. M
Den 4. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15 (L 86) stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005.
Spørgsmål nr. 15:
I høringsnotaterne til miljømålsloven, naturbeskyttelsesloven, havm iljøloven
og vandløbsloven fremgår, at ministerens forventning til kvalitetsstyringss y-
stemet er, at det vil kunne løse en lang række af de problemer, der kan o p-
stå som følge af at opgaver overføres fra amter til kommuner. I høringsn
ota-
tet til samleloven (side 4 ad lov om vandløb), fremgår eksempelvis følge nde
om koordinationsproblemet, som blandt andre Amtsrådsforeningen, Nordjy l-
lands Amt, DN og Sportsfiskerne peger på: "Af kommissoriet for kv alitetssty-
ringsudvalget - som er bredt sammensat med deltagelse også af Amtsråd s-
foreningen og Danmarks Naturfredningsforening - fremgår, at kv alitetssty-
ringsordningen bl.a. skal sikre en koordination af de faglige spørg smål, der
forudsætter en indsats på tværs af kommunegrænser".
Ministeren bedes redegøre for, hvorled es kvalitetsstyringsordningen konkret
vil bidrage til at sikre en faglig forsvarlig og effektiv håndtering af natur - og
miljøadministrationen i kommunerne, herunder hvorledes det skal sikres, at
kommunerne ikke lader konkrete erhvervs- og byudviklingshensyn gå forud
for natur- og miljøhensyn, herunder en redegørelse for de relevante mek a-
nismer i kvalitetsstyringsordningen.
Svar:
Den faglige bæredygtighed i de nye kommuner er først og fremmest sikret
ved, at der bliver tale om langt større kommuner, og at langt hovedparten af
plan-, natur- og miljøopgaverne samles i kommunerne. Der bliver således
tale om helt andre og styrkede faglige miljøer i kommunerne i forhold til i
dag.
Samtidig vil der – i nødvendigt omfang - ske en udbygning af retningslinierne
inden for området. Dette vil allerede finde sted i forbindelse med opfølgni n-
gen af de aktuelle lovforslag gennem bekendtgørelser og vejledninger, og
det må i øvrigt finde sted løbende. I den forbindelse vil der - efter lovene er
vedtaget - blive nedsat et Kontaktforum med ministeriets samarbejdsparter.
Dette initiativ kan bl.a. ses som opfølgning af, at der fra flere sider er blevet
udtrykt behov for at udbygge retningslinierne på natur - og miljøområdet som
forudsætning for, at kommunerne vil kunne varetage am ternes opgaver for-
svarligt.
Samtidig og supplerende hertil bliver der som et nyt værktøj i kommunernes
natur- og miljøadministration etableret en kvalitetsstyringsordning. Det drejer
sig om at etablere procedurer i forbindelse med løsning af opgaver inden for
natur- og miljøområdet, som kan bidrage til at sikre bl.a. den tilstrækkelige
kvalitet i opgavevaretagelsen i den enkelte kommune. Alt afhængig af or d-
ningens nærmere udformning kan en kvalitetsstyringsordning ved f.eks. krav
om åbenhed og ved erfaring sudveksling m.v. ligeledes i praksis medvirke til
en større ensartethed kommunerne imellem. Derimod vil kvalitetsstyring s-
ordningen hverken føre til en lempelse eller skærpelse af de substantielle
retningslinier. Det skøn, kommunerne er tildelt efter lovgiv ningen, berøres
ikke. Det kan alene ske ved ændringer i gældende retningslinier.
Da der er nedsat et Kvalitetsstyringsudvalg - ligeledes med repræsentation
af ministeriets centrale samarbejdsparter - og dets arbejde som følge af
valg-udskrivelsen først s kal foreligge med udgangen af maj måned, kan jeg
ikke her og nu komme nærmere ind på, hvorledes de enkelte elementer i en
kvalitetsstyringsordning vil blive udformet. Men det fremgår af kommissoriet
for udvalget, at udvalget bl.a. skal overveje hensigtsmæs sigheden af forskel-
lige metoder i forhold til opstilling af kvalitetsmål for løsning af væsentlige
lovbestemte opgaver, tilstedeværelsen af de nødvendige kompetencer, k o-
ordinering på tværs af kommunegrænser og dokumentation af indsatsen.
Udvalgets rapport skal danne grundlag for eventuel udarbejdelse af lovfors-
lag med henblik på fremsættelse i Folk etingssamlingen 2005/06.
Endelig bemærkes, at også eventuelle kommunale såkaldte videncentre kan
være med til at sikre en effektiv erfaringsudveksling mellem kom munerne.
Der vil således blive taget en række supplerende initiativer til sikring af den
faglige bæredygtighed i kommunerne.
Som det fremgår ovenfor, er den nødvendige koordinering på tværs af ko m-
munegrænser et emne i Kvalitetsstyringsudvalgets arbejde. Målet med en
kvalitetsstyringsordning er jo netop - som spørgsmålet er inde på - at med-
virke til at sikre både faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i administrat i-
onen - både med hensyn til den enkelte kommunes administration og ikke
mindst i forbindelse med administrationen på tværs af kommunegrænser -
inden for de rammer, natur- og miljølovgivningen i øvrigt sætter.