J.nr. M 1034-0529
Den 3. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 (L 86) stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005.
Spørgsmål nr. 9:
Forventer ministeren, at lovforslagene vil forøge antallet a f klager til Natur-
klagenævnet og Miljøklagenævnet, og hvordan forventer ministeren dette vil
påvirke sagsbehandlingstiderne i Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet ?
Svar:
De fremsatte lovforslag til ændring af miljøbeskyttelsesloven, vandfors y-
ningsloven, jordforureningsloven og havmiljøloven indeholder alle forslag til
flytning af klagesagerne fra styrelserne til Miljøklagenævnet. Dette vil natu r-
ligvis resultere i en stigning i sagsantallet ved Miljøklagenævnet og et tilsv a-
rende fald ved styrelserne. Om begrundelsen herfor henvises til lovforslage-
nes almindelige bemærkninger.
En konsekvens af overflytningen er, at der fremover kun vil være en – og ik-
ke som i dag to – klageinstanser i en række sager.
For at imødekomme retssikkerhedsmæssige betænkelighede r i forbindelse
med spørgsmål om myndighedsinhabilitet, har ombudsmandens henvende l-
se medført et forslag til ændring af klagereglerne, hvorefter klager over afg ø-
relser efter § 42, som vedrører kommunens egne virksomheder, ikke læng e-
re kan afskæres. Dette vil naturligvis også kunne forøge sagsantallet ved
Miljøklagenævnet – muligvis med i størrelsesorden 20 -25 sager om året.
Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 53 i L 91 vedrørende miljøb eskyt-
telsesloven, vil Miljøministeriet i øvrigt i forbindelse me d gennemgangen af
eksisterende bekendtgørelser som følge af kommunalreformen overveje evt.
klageafskæringer i lyset af ombudsmandens henvendelse, ligesom ministe-
riet vil være opmærksom på, om der er tilsvarende problemstillinger på a n-
dre sagsområder i dett e eller de øvrige lovforslag, der er fremsat til u dmøn t-
ning af kommunalreformen på Miljøministeriets område. Disse overv ejelser
kan evt. resultere i et øget antal klagesager.
På denne baggrund er det givet, at sagsantallet ved Miljøklagenævnet vil
stige.
Der vil i forbindelse med overflytningen af klagesager til nævnet naturligvis
skulle flyttes ressourcer fra de to styrelser til Miljøklagenævnet. En flytning af
klagesagerne vil medføre, at disse ikke længere vil skulle indprioriteres i fo r-
hold til de mange andre opgaver, som de to styrelser varetager. Dette taler
for kortere sagsbehandlingstider. Omvendt vil klagesagerne efter forslaget i
vidt omfang skulle underkastes egentlig nævnsbehandling , der alt andet lige
vil tage længere tid. Samlet set vil ænd ringen næppe have væsentlig bety d-
ning for sagsbehandlingstiden.
I det omfang en sag i dag behandles ved tre instanser, hvor der efter forsla-
get fremover kun vil være mulighed for én påklage, vil den samlede sagsb e-
handlingstid fra ansøgning el.lign. ind gives ved 1. instansen til endelig admi-
nistrativ afgø relse er truffet, blive væsentligt afkortet.
Der er ikke foreslået ændringer i klagereglerne, som medfører, at Naturkl a-
genævnet får overført klagesager, hvorfor der heller ikke er elementer i lo v-
forslagene, som vil kunne påvirke sagsbehandlingstiderne ved dette nævn.
Det tilføjes dog, at der i miljømålsloven (L 92) som noget nyt er foreslået in
d-
ført kommunale handleplaner på både vand - og Natura 2000-områderne
med dertil hørende klageadgang til henhold svis Miljøklagenævnet og Natu r-
klagenævnet. Planerne vil først skulle udarbejdes, når de statslige vandpl a-
ner og Natura 2000-planer foreligger med udgangen af 2009. En klagead-
gang vil således tidligst være aktuel i 2010 -11.