Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 28/4 05 om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa
(OSCE).
(Redegørelse nr. R 8).
Udenrigsministeren (Per Stig Møller ):
RESUMÉ
Værdier som demokrati, menneskerettigheder og retsstatsprincipper står stærkt i
OSCE-acquis’et, men det afgørende i det konkrete arbejde er at omsætte disse værdier til
handlinger. I en række af SNG-landene er der på dette område stagnation eller
tilbageskridt. Den fælles optimisme synes derfor i stigende grad at være erstattet af en
voksende øst-vest skillelinie om forståelsen af de grundlæggende demokratiske værdier.
Reform af OSCE blevet det store tema. Rusland – støttet af flere SNG-lande – har det
forgangne år gennem målrettet kritik presset på for grundlæggende forandringer af
OSCE. Kritikken retter sig især mod OSCE’s fokus på den menneskelige dimension og
feltmissionernes arbejde. Rusland ønsker en større vægtning af den politiske/militære og
den økonomiske/miljømæssige dimension. EU og USA står fast på, at arbejdet under den
menneskelige dimension på ingen måde må undermineres.
Særligt har OSCE’s valgobservationer tiltrukket sig opmærksomhed i det forgangne år.
Kritiske OSCE rapporter om forløbet af valg i bl.a. Rusland, Belarus og andre SNG-lande
samt ikke mindst begivenhederne i Georgien, Ukraine og Kirgisistan har sat fornyet skub
i Ruslands hårde kritik af OSCE’s valgobservationsvirksomhed.
På ministerrådsmødet i Sofia i december 2004 var fronterne trukket skarpt op. Pga.
russisk modvilje mod tekstforslag om konflikterne i Moldova og Georgien kunne der ikke
vedtages en fælles politisk erklæring. Mødet sluttede i stedet med en
formandskabsudtalelse. Atmosfæren i OSCE har været forsuret efter Sofia, og Rusland
har længe blokeret for vedtagelse af OSCE’s 2005-budget.
Trods disse problemer har 2004 budt på gode fremskridt. Der er vedtaget vigtige
beslutninger vedrørende bekæmpelse af terrorisme, menneskehandel samt intolerance,
racisme og antisemitisme. Der er også blevet vedtaget en ligestillingshandlingsplan, der
sikrer, at kønsaspektet inddrages alle relevante steder, ligesom planen inkorporerer
principperne i FN’s sikkerhedsrådsresolution 1325 om kvinders rolle i sikring af fred og
sikkerhed.
OSCE har styrket samarbejdet med partnerlandene i Asien og den sydlige
Middelhavsregion og har taget initiativ til at styrke samarbejdet med Europarådet.
OSCE’s 17 feltmissioner på bl.a. Balkan, i Kaukasus og i Centralasien er en af
organisationens afgørende styrker. Her udfører omkring 3.500 medarbejdere et stort
praktisk arbejde for demokratisering, menneskerettigheder, god regeringsførelse samt
ikke mindst forebyggelse af, bilæggelse af og genopbygning efter konflikter.
1. INDLEDNING
I år fylder CSCE/OSCE 30 år. Det vil blive markeret af de 55 medlemslande i august i
Helsinki, hvor det hele begyndte. Meget er sket siden da. Muren er faldet, og OSCE har
op gennem 1990’erne bidraget til demokratisering og stabilitet i en række nye stater.
OSCE har spillet en vigtig rolle som dialogforum og normdanner inden for de tre
dimensioner på det sikkerhedspolitiske/militære, det økonomiske/miljømæssige og det
menneskeretlige område.
Værdier som demokrati, menneskerettigheder og retsstatsprincipper står stærkt i
OSCE-acquis’et, men det afgørende i det konkrete arbejde er at omsætte disse værdier til
handlinger. I en række af SNG-landene er der på dette område stagnation eller
tilbageskridt. Den fælles optimisme synes derfor i stigende grad at være erstattet af en
voksende øst-vest skillelinie om forståelsen af de grundlæggende demokratiske værdier.
2. PRES FOR REFORMER
OSCE har de senere år gjort en betydelig og løbende indsats for at tilpasse sig de nye
sikkerhedspolitiske realiteter i Europa. På ministermødet i Maastricht i 2003 blev en ny
sikkerhedsstrategi for organisationen vedtaget, og den optrappede indsats mod terrorisme,
menneskehandel og intolerance viser, at OSCE har gode svar på dagens nye trusler
gennem indsatser, der ikke kun er rettet »øst for Wien«. Med henblik på at styrke
OSCE’s effektivitet har bl.a. Danmark arbejdet for en række organisatoriske ændringer,
men i dansk optik er der ikke belæg for nogen fundamental ændring af organisationen,
som den kendes i dag.
Alligevel er reform af OSCE
blevet det store tema. Rusland – støttet af flere
SNG-lande – har det forgangne år gennem målrettet kritik vedvarende og systematisk
presset på for grundlæggende forandringer af OSCE. Kritikken retter sig især mod
OSCE’s fokus på den menneskelige dimension og feltmissionernes arbejde, der ses som
indblanding i interne anliggender. Rusland og SNG-lande argumenterer for en ændret
balance på to fronter: geografisk og emnemæssigt. Geografisk finder man det primære
fokus på landene »øst for Wien« urimelig. Emnemæssigt ønsker man en større vægtning
af den politiske/militære og den økonomiske/miljømæssige dimension. Hermed skal reelt
forstås en nedtoning af OSCE’s arbejde med staternes overholdelse af
menneskerettigheder og indførelse af demokratiske reformer. En særlig kritik går på
ODIHR (OSCE’s Kontor for Demokratiske Institutioner og Menneskerettigheder), der
beskyldes for »dobbeltstandarder« ved valgobservationer, se nedenfor.
Kritikken er mest markant blevet fremført i to erklæringer fra en større kreds af
SNG-lande. Moskva-erklæringen udsendt den 3. juli 2004 fremstår som en bred kritik af
OSCE for at have svigtet balancen fra Helsingfors-slutakten. Den retter en række stærke
anklager mod organisationen og indeholder bl.a. en problematisk henvisning til
»princippet om ikke-indblanding i andre landes interne anliggender«. Astana-erklæringen
fra 15. september 2004 bygger videre herpå – om end i en mere forsonlig tone - og
kommer med konkrete forslag til ændring af dagsorden inden for OSCE, herunder
gennem specifikke forslag om indsatser for fri bevægelighed (visa) og frihandel.
En række praktisk/administrative forslag fremsat af det bulgarske OSCE-formandskab
i løbet af efteråret 2004 var ikke acceptable for bl.a. EU og forholdt sig heller ikke til
SNG-kredsens mest centrale kritikpunkter. EU understregede, at man gerne gik i dialog
om tilpasning af OSCE, men ikke på bekostning af arbejdet med menneskerettigheder og
demokrati. Det blev endvidere påpeget, at mange aktuelle, vigtige OSCE emner allerede
var tværdimensionelle, herunder terrorisme, grænseforvaltning, menneskehandel og
racisme/intolerance, og at der inden for de seneste år i OSCE var blevet vedtaget flere
dokumenter, der imødekom russiske synspunkter om forstærket indsats i den
politiske/militære og den økonomiske/miljømæssige dimension, herunder den nye
økonomiske strategi. EU pegede derimod på organisatoriske forhold, som med fordel vil
kunne styrkes, herunder f.eks. sekretariatet, generalsekretærens rolle og mere
gennemsigtige udnævnelsesprocedurer.
Som et kompromis er reformdiskussionen nu placeret i en vismandsgruppe på 7
personer, der skal komme med strategisk input til tilpasningsprocessen og tilføre den ny
dynamik. Vismandsgruppen har i februar 2005 indledt arbejdet, og gruppens anbefalinger
skal foreligge i slutningen af juni 2005. Anbefalingerne skal herefter drøftes på
højniveau-møder mellem deltagerstaterne, før de 55 udenrigsministre skal tage endelig
stilling ved ministermødet i Ljubljana i december 2005. Gruppen ledes af den tidligere
norske udenrigsminister Knut Vollebæk. De øvrige medlemmer er: Nikolai Afanasjevski
(Rusland), Hans van den Broek (Holland), Wilhelm Höynck (Tyskland), Kuanysh
Sultanov (Kazakstan), Richard S. Williamson (USA) samt Miomir u ul (Kroatien).
Listen tæller dermed flere tidligere udenrigsministre, en tidligere OSCE-formand samt en
tidligere generalsekretær for OSCE.
Det er uklart, om vismandsgruppen vil kunne nå til enighed om tiltag, der vil kunne
stilne den russiske utilfredshed, idet EU og USA står fast på, at arbejdet under den
menneskelige dimension på ingen måde må undermineres. Vismandsgruppearbejdet vil
derfor nok kun på kort sigt bringe relativ ro over reformdiskussionen. Samtidigt er det
vigtigt at undgå, at kritikken af OSCE kommer til at dominere OSCE’s dagsorden i flere
år fremover på bekostning af andre og vigtigere politikområder.
3. BLANDEDE RESULTATER VED MINISTERMØDET I SOFIA
Allerede før ministerrådsmødet i Sofia i december 2004 stod det klart, at fronterne var
trukket skarpt op. Sofia bød ikke på kvantespring, men dog alligevel gedigne resultater,
herunder på terrorismeområdet og i bekæmpelsen af intolerance, se særskilte afsnit
nedenfor.
Pga. russisk modvilje mod tekstforslag om konflikterne i Moldova og Georgien samt
omtale af CFE-traktaten og de russiske tilbagetræknings-forpligtelser i Moldova og
Georgien indgået på Istanbul-topmødet i 1999 kunne der ikke vedtages en fælles politisk
erklæring. Ministermødet fandt sted lige op til omvalget i Ukraine. Russisk frustration
over udviklingen og OSCE-valgobservationens rolle heri betød, at Rusland blokerede for
et ukrainsk forslag om en Ukraine-erklæring, som blev kraftigt støttet af EU og USA.
Mødet sluttede i stedet med en formandskabsudtalelse.
Dermed blev Sofia en gentagelse af Maastricht-mødet året før, hvilket ikke var noget
dårligt udfald og langt at foretrække frem for en svag tekst. Ministerrådsmøderne er ofte
endt uden politisk erklæring, således også i København i 1997. Det er ikke noget særsyn
heller i andre organisationer. Det vigtige er den russiske argumentation herfor. I Sofia
gjorde Rusland det klart, at man ikke accepterede indtrængen i, hvad man betragter som
sin geografiske indflydelsessfære, og at man ikke accepterede at blive belært i spørgsmål
under den menneskelige dimension – menneskerettigheder, demokratiudvikling og
institutionsopbygning.
Atmosfæren i OSCE har været forsuret efter Sofia. Rusland har blokeret for vedtagelse
af OSCE’s budget for 2005 og nye fordelingsnøgler for deltagerstaternes bidrag til
organisationen. Organisationen har derfor siden årsskiftet fungeret på grundlag af
udskrevne bidrag baseret på 2004-budgettet. Medio april lykkedes det dog USA at opnå
russisk accept af princippet om »roll-over« af 2004-budgettet og de gældende
fordelingsnøgler, hvorfor der nu synes at være gode muligheder for en snarlig formel
vedtagelse af 2005-budgettet. Dermed er problemerne dog ikke løst. OSCE-landene skal
senest ved årsskiftet blive enige om nye fordelingsnøgler, og det kan forventes, at sagen
vil blive kædet sammen med de igangværende drøftelser om reform af OSCE og
opfølgningen på vismandsgruppens arbejde.
Rusland har endvidere veto’et en forlængelse af OSCE grænseovervågningsmission i
Georgien (BMO) trods et udtalt ønske herom fra Georgien. OSCE har siden 1999 haft en
mission på den georgiske side af den georgisk-russiske grænse for at kunne observere og
rapportere om bevægelser over den politisk sensitive grænse mellem Georgien og de
russiske republikker Ingusjetien, Tjetjenien og Dagestan. Ønsket om lukning
begrundedes af Rusland med en forbedring af situationen generelt ved grænsen og en
forbedring af det praktiske samarbejde mellem georgiske og russiske grænsevagter. Det
nævnedes også, at BMO’en efter russisk opfattelse havde været kendetegnet ved høje
omkostninger, lav effektivitet samt en ikke-tilfredsstillende rapportering. Med Rusland
som mærkbar undtagelse var der blandt de 54 øvrige deltagerstater enighed om, at
BMO’en havde fungeret godt i henhold til sit hovedformål: at virke tillidsskabende og
stabiliserende ikke alene for Georgien, men for hele regionen. Det er efterfølgende ikke
lykkedes at formå Rusland til at etablere et egentligt alternativ til BMO’en, idet Rusland
har gjort det klart, at man betragter dette spørgsmål og en række lignende som et
bilateralt anliggende og ikke ønsker multilaterale løsninger herpå, eller i hvert fald alene
multilaterale løsninger, som man har en afgørende indflydelse på. Rusland har dog
accepteret, at OSCE i 2005 gennemfører træningsaktiviteter for georgiske grænsevagter.
4. FREMSKRIDT I GENNEMFØRELSEN AF DEN NYE SIKKERHEDSSTRATEGI
Trods ovenstående problemer har 2004 budt på gode fremskridt med gennemførelsen af
OSCE’s nye sikkerhedsstrategi, der blev udarbejdet under dansk ledelse og vedtaget på
ministerrådsmødet i Maastricht i 2003. Det gælder ikke mindst OSCE’s indsats mod
terrorisme – en styrkelse Danmark aktivt har støttet.
I lyset af Danmarks medlemskab af FN’s sikkerhedsråd og formandskab for FN’s
komité for terrorbekæmpelse (CTC) lægges fra dansk side særlig vægt på et styrket
samarbejdet mellem CTC og regionale organisationer som f.eks. OSCE. OSCE har den
komparative fordel inden for terrorismebekæmpelse, at organisationen i sit virke er i
stand til at agere inden for alle aspekter af terrorisme, lige fra politiske aspekter via
konfliktresolution til de tekniske aspekter i form af reduktion af risici. Herudover kan
OSCE med sit indgående kendskab til lokale situationer, ikke mindst på grund af
tilstedeværelsen i feltmissionerne i bl.a. Centralasien, Kaukasus og det vestlige Balkan,
yde FN direkte assistance med evalueringen af staters fremskridt med deres mekanismer
til terrorismebekæmpelse.
OSCE’s Action Against Terrorism Unit i Wien (ATU) arbejder tæt sammen med CTC
og FN’s Office for Drugs and Crime (UNODC) på arbejdsniveau for at koordinere
opgavefordelingen og dermed undgå overlapning. ATU sørger sammen med
feltmissionerne for at arrangere workshops inden for terrorismebekæmpelse med
inddragelse af eksperter på området på enten nationalt eller regionalt niveau. Hertil
kommer afholdelsen af workshops i Wien om udvalgte emner.
På ministerrådsmødet i Sofia vedtog udenrigsministrene beslutninger om en indsats for
containersikkerhed, om bekæmpelse af terrororganisationers brug af Internettet samt om
rapportering af tabte/stjålne pas til Interpol. Med disse beslutninger etableres – eller
skabes en platform for at etablere – nogle standarder, som udstrækkes til alle 55
OSCE-lande.
5. DEN POLITISKE/MILITÆRE DIMENSION
Disse beslutninger suppleres af tiltag på det militære område. Arbejdet i Forum for
Sikkerhedssamarbejde (FSC) er mundet ud i tre initiativer, der alle har relevans for
terrorbekæmpelse: Der er vedtaget retningslinier vedr. begrænsninger i eksport af
skulderbårne jord-til-luft missiler (MANPADS), der udgør en betydelig trussel mod den
civile luftfart, retningslinier for anvendelse af slutbrugercertifikater i forbindelse med
eksport af håndvåben og lette våben samt retningslinier for kontrol med formidling af
våbenoverførsler.
Endvidere er der vedtaget en beslutning om implementering af OSCE’s dokument om
lagre af konventionel ammunition. Dette er et område, som Danmark lægger betydelig
vægt på, og Danmark har påtaget sig en ledende rolle i forbindelse med forberedelsen af
et planlagt ammunitionsdestruktionsprojekt i Kaliningrad Oblast i Rusland.
Arbejdet i den militære dimension vil fortsat fokusere på udmøntningen af
sikkerhedsstrategien og forberedelserne til afholdelsen af den årlige
sikkerhedskonference i juni 2005. Der er et udbredt ønske om at afholde et seminar om
militære doktriner med militær deltagelse på højeste niveau. Initiativet skal ses som en
konsekvens af de meget store forandringer, der finder sted i anvendelsen af militære
doktriner, og som især er muliggjort af udviklingen i informationsteknologien.
Danmark er aktivt involveret i den fortsatte implementering af det våbenbegrænsende
og tillidsskabende samarbejde, som administreres i rammen af OSCE. Det drejer sig om
Open Skies-traktaten og CFE-traktaten samt Wien-dokumentet om tillids- og
sikkerhedsskabende foranstaltninger. En særlig indsats ydes fra dansk side i relation til
CFE-traktatens gennemførelse, hvor arbejdsgruppen om opdatering af protokollen om
traktatomfattet materiel finder sted under dansk formandskab. Arbejdet er inde i den
afgørende fase, som vil vise, om det for første gang siden traktatens ikrafttræden i 1992
vil lykkes at opnå enighed herom.
6. DEN ØKONOMISKE/MILJØMÆSSIGE DIMENSION
Dagsordenen for aktiviteterne i den økonomiske dimension i 2004 er i vid udstrækning
fastsat af det strategidokument for OSCE’s økonomiske dimension, der blev vedtaget på
Ministerrådsmødet i Maastricht i 2003. Man koncentrerer sig om områderne økonomisk
samarbejde, god regeringsførelse, udvikling af små og mellemstore virksomheder,
bekæmpelse af menneskehandel, menneskelig kapacitetsopbygning og bæredygtig
udvikling. Også styrkelse af det årlige Økonomiske Forum diskuteres.
Der er lagt særlig vægt på at forbedre mulighederne for tidlig varsling i forbindelse
med truende problemer af økonomisk eller miljømæssig karakter. På Ministerrådsmødet i
Sofia blev der undertegnet et Memorandum of Understanding om samarbejdet mellem
OSCE og UNECE (FN’s Økonomiske Udvalg for Europa). Der blev endvidere vedtaget
en beslutning om bekæmpelse af korruption.
7. DEN MENNESKELIGE DIMENSION
I de senere år har der været meget fokus på problemstillinger, der er mindst lige så
relevante vest som øst for Wien (heriblandt intolerance, menneskehandel og
injurielovgivning). Disse emner behandles fortsat, men der er igen kommet fokus på
kerneområderne under OSCE’s menneskelige dimension: Fremme af demokrati, frie valg
og de grundlæggende frihedsrettigheder. Der gøres en særlig indsats for øget
opmærksomhed på staternes overholdelse af OSCE-forpligtelser inden for områder som
mediefrihed, retfærdig rettergang, bekæmpelse af tortur, valg og menneskerettighedernes
overholdelse også i kampen mod terrorisme. Særmøder om disse emner har stor
bevågenhed. Deltagelsen i den årlige menneskerettighedskonference i Warszawa slog i
2004 nye rekorder, og særligt fra de kaukasiske og centralasiatiske lande mødte et stort
antal NGO’er op.
En række kritiske OSCE/ODIHR-udtalelser vedrørende valg i bl.a. Rusland, Belarus
og andre SNG-lande samt ikke mindst begivenhederne i Ukraine, hvor rapporterne fra
ODIHR var en vigtig faktor, har sat fornyet skub i Ruslands (og Belarus’) hårde kritik af
OSCE/ODIHR’s valgobservationsvirksomhed. Rusland anklager vedvarende ODIHR for
at anvende »dobbeltstandarder«, når valg skal observeres, idet der henvises til, at
kritikken af valg i »øst« er uforholdsmæssig hård i forhold til kritikken af valg i »vest«.
Danmark og de øvrige vestlige lande argumenterer for, at det drejer sig om et
fundamentalt OSCE-område, hvorom der i over et årti har hersket enighed, at alle lande i
1990 i København frivilligt påtog sig valgforpligtelserne, der er ens for alle, og at det er
overholdelse af forpligtelserne og ikke observationen, der har ændret sig – fotografiet,
ikke fotografen. Indsatsen i Ukraine har netop bekræftet ODIHR’s afgørende rolle i at
sikre, at mennesker kan vælge deres ledere på en fri og fair måde. Meningsforskellene
består, men har ført til fornyet opmærksomhed om den menneskelige dimensions værdier
og resultater og en fra vestens side stærk opbakning bag ODIHR.
Indsatsen mod diskrimination og racisme har stået centralt i OSCE’s arbejde i 2004.
Tre store konferencer inden for tolerance-området – Berlin (antisemitisme), Paris (hate
speech på Internettet) og Bruxelles (racisme, fremmedhad og diskrimination) – har sat
fokus på emnet. For at sikre effektiv opfølgning af disse konferencer er der udpeget tre
særlige repræsentanter, som skal styrke OSCE’s indsats vedrørende hhv. antisemitisme
(tyske Bundestag-medlem Gert Weisskirchen), diskrimination mod muslimer (tidligere
tyrkiske OSCE-ambassadør Ömür Orhun) og intolerance, fremmedhad og diskrimination
generelt, herunder mod kristne (irske formand for European Monitoring Center on
Racism and Xenophobia’s (EUMC) bestyrelse Anastasia Crickley). Samtidigt har
Spanien tilbudt værtskab for en opfølgende konference, der vil finde sted i Cordoba den
8.-9. juni d.å.
8. FELTMISSIONERNES VIGTIGE ARBEJDE
OSCE’s 17 feltmissioner på bl.a. Balkan, i Kaukasus og i Centralasien er en af
organisationens afgørende styrker. Her udfører omkring 3.500 medarbejdere et stort
praktisk arbejde for demokratisering, menneskerettigheder, god regeringsførelse samt
ikke mindst forebyggelse af, bilæggelse af og genopbygning efter konflikter.
Omfanget af aktiviteter er lige så bredt som OSCE’s sikkerhedsbegreb. I Kosovo har
OSCE-missionen, der er en del af FN’s internationale administration, eksempelvis
opbygget en politiskole, der nu har uddannet 7.000 politifolk fra alle etniske grupper. I
Kroatien hjælper missionen med flygtninges tilbagevenden og med overvågning af
retssager mod krigsforbrydere. I Belarus søger missionen at understøtte den vigtige
opbygning af et civilsamfund. I Ukraine hjælpes de demokratiske reformer på vej. I
Georgien bistår OSCE med konfliktmægling og militære observatører i konfliktzonen i
Sydossetien. I Tadjikistan er missionen involveret i minerydning. I Kazakstan får
myndighederne assistance til at udvikle et mere humant fængselsvæsen. Hver missions
arbejdsområde og konkrete projekter er tilpasset situationen og behovet i værtslandet.
9. ANDRE TVÆRGÅENDE INDSATSER
En arbejdsgruppe har arbejdet på at styrke samarbejde med OSCE’s partnerlande. Fra
dansk side lægges særlig vægt på relationerne til Middelhavspartnerne (Marokko,
Algeriet, Tunesien, Egypten, Israel og Jordan). Middelhavsseminaret i Sharm El Sheikh i
Egypten i november 2004 viste et fortsat engagement også fra de regionale regeringers
side. Danmark har på mere uformelt plan taget initiativ til et workshop-projekt på
akademisk/tænketank-niveau, hvor OSCE’s erfaringer særligt på
demokratiseringsområdet drøftes med repræsentanter fra partnerlandene. En første
workshop organiseret af Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) og den tyrkiske
tænketank TESEV fandt sted i Istanbul i marts 2005.
OSCE har endvidere taget initiativ til at styrke samarbejdet mellem OSCE og
Europarådet . Der er etableret en særlig koordinationsgruppe, der bl.a. har til opgave at
forberede et samarbejdsdokument, der skal vedtages på Europaråds-topmødet i Warszawa
i maj 2005, herunder om en fælles indsats for bekæmpelse af terrorisme, menneskehandel
og intolerance. Også med andre internationale organisationer som EU, NATO og FN
samarbejder OSCE tæt såvel centralt som i felten. På det vestlige Balkan har OSCE og
EU eksempelvis en lang række overlappende prioriteter, og OSCE’s store feltmissioner i
regionen arbejder derfor nært sammen med EU’s institutioner lokalt og i Bruxelles.
I Sofia vedtog ministrene en ny ligestillingshandlingsplan for OSCE, der i højere grad
anvender mainstreamings-princippet med henblik på at sikre, at kønsperspektivet
inddrages alle steder, hvor det er relevant. Danmark bidrog sammen med Norge og
Sverige til, at FN’s Sikkerhedsråds resolution 1325 om kvinders rolle i sikring af fred og
sikkerhed blev afspejlet i handlingsplanen.
Arbejdet med at gennemføre målene i Maastricht- handlingsplanen vedr. bekæmpelse
af menneskehandel er kommet godt i gang og fortsættes, bl.a. i arbejdsgruppen vedr.
ligestilling og menneskehandel. Formandskabets særlige rådgiver vedr. bekæmpelse af
menneskehandel, tidl. østrigske ligestillingsminister Helga Konrad, har afholdt en række
møder, heriblandt et højniveaumøde om handel med børn i marts i år. I Sofia blev det
vedtaget at udarbejde et anneks til handlingsplanen, der specifikt skal rette sig mod
handel med børn.
På det administrative område har OSCE opnået store rationaliseringer de seneste år
som følge af en omfattende reformproces. Hjørnestenen er et nyt, integreret IT-system
(IRMA), i hvis udvikling OSCE’s danske IT-chef har spillet en central rolle. Systemet
har strømlinet feltmissionerne og Sekretariatets styring af aktiviteter og projekter. I
perioden fra 2002 til 2006 ventes der en reduktion af OSCE’s administrative
omkostninger i størrelsesorden 30%.
10. DEN PARLAMENTARISKE FORSAMLING
Den Parlamentariske Forsamling (PA) valgte i år en ny præsident, det amerikanske
kongresmedlem Alcee Hastings (Florida), og måtte sige farvel til briten Bruce George,
der gennem sit mangeårige engagement i fremme af OSCE’s værdier nød stor respekt,
også på regeringsside.
Fra dansk side støtter man, at samarbejdet mellem PA og regeringssiden øges. Til dette
formål stod OSCE-delegationen bl.a. for et møde mellem de danske parlamentarikere og
PA’s forbindelseskontor i Wien under vintersamlingen i 2004.
Den Parlamentariske Forsamling beskæftiger sig med mange af de samme områder
som det Permanente Råd af regeringsrepræsentanter i Wien. PA har i samarbejde med
ODIHR ydet en stor indsats i forbindelse med de mange valg i OSCE-området, ikke
mindst i efteråret 2004, hvor valget i Ukraine var det mest bemærkelsesværdige.
Hermed slutter redegørelsen.