15. juni 2005
J.nr. 048-20
Besvarelse af spørgsmål nr. S 1384 stillet af Jens Rohde (V)
til finansministeren den 12. maj 2004
Spørgsmål S 1384
Vil ministeren vurdere de udgiftsmæssige konsekvenser ved at gennemføre beslut-
ningsforslag nr. B 62, forslag om en styrkelse af børns retsstilling?
Svar:
Beslutningsforslaget indeholder fire dele. Der er indhentet svarbidrag fra
henholdsvis Undervisningsministeriet, Socialministeriet, Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender samt Folketingets Ombudsmand vedrø-
rende hver af de enkelte dele.
Undervisningsministeriets svarbidrag vedr. Ad 1: Børns selvstændige
udøvelse af partsbeføjelser inden for folkeskolens område:
På folkeskoleområdet er det kommunalbestyrelsen, der er ankeinstans,
og klageadgangen er fastsat i folkeskolelovens § 51. Det er forældrene, der
som myndighedsindehavere har adgang til at klage på barnets vegne. Der
foreligger ingen statistiske opgørelser af det aktuelle omfang af klagesager
på folkeskoleområdet, ligesom det vil være af helt spekulativ karakter at
angive bestemte antagelser om forventede klagefrekvenser på forskellige
områder som følge af et forslag om at give eleverne selvstændig klagead-
gang.
Undervisningsministeriet har derfor på det foreliggende grundlag ikke
mulighed for at foretage en egentlig vurdering af de udgiftsmæssige kon-
sekvenser af den del af beslutningsforslaget, der vedrører folkeskoleom-
rådet.
Det kan dog nævnes, at antallet af klager inden for folkeskolens vidtgåen-
de specialundervisning årligt udgør godt 200 ud af knap 10.000 elever,
hvilket svarer til en klagefrekvens på ca. 2 pct. Hvis forslaget vil medføre
en forøgelse af antallet af klager svarende til denne klagefrekvens, og kla-
geadgangen fx kommer til at gælde for elever fra det fyldte 12. år, vil det
med en administrativ belastning på 5 timer i gennemsnit pr. sag give mer-
udgifter på ca. 240.000 elever * 0,02 * 5 timer * 250 kr. = 6 mio. kr.
Socialministeriets svarbidrag vedr. Ad 2: Fastsættelse af aldersgrænser
for børns udøvelse af partsbeføjelser i lov om social service: