Folketingets Lovsekretariat MINISTEREN Den  16. juni 2005 J.nr.: 422 Folketinget har i skrivelse af 7. juni 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af Per Cla usen (EL) stillede spørgsmål nr. S 2030: Spørgsmål S 2030: ”Kan ministeren bek ræfte, at de nuværende EU regler forhindrer Danmark i at forbyde vitamintilsæ t- ning til usunde fødevarer, og at der reelt ikke er nogen mulighed for at få et sådant generelt forbud vedtaget i EU, og vil ministeren på den baggrund genoverveje sin afvisning a f Junibevægelsens fo  r- slag om at arbejde for, at lande, der tidligere har forbudt vitamintilsætning, også fremover skal have mulighed for dette.” Svar Jeg kan bekræfte, at det faktum, at et produkt har en uhensigtsmæssig ernæringssammensætning, ikke er tilstrækkelig grundlag til at forbyde vitamintilsætning til fødevarer. Det fremgår af EU Domstolens afgørelse af 23. september 2003. Der skal i hvert enkelt tilfælde foretages en risikovurdering af tilsæ t- ningen, og en sådan foretages i Fødevarestyrelsen efte  r rådgivning fra Danmarks Fødevarefors  kning. Jeg lægger således stor vægt på, at berigelsen i sig selv ikke giver anledning til bekymring for fødev a- resikkerheden. Med hensyn til Junibevægelsens forslag, så finder jeg det ikke realistisk. Ved rådsmødet den 3. juni 2005 var der politisk enighed om Kommissionens forslag om berigelse, som ikke indeholder noget krav om ernæringsprofiler. Der er dog forbud mod at berige uforarbejdede fødevarer og drikkev   arer, der indeholder mere end 1,2% alkohol. Endvidere åbner  forslaget mulighed for, at yderligere fødev a- rekategorier kan blive omfattet af forbuddet, hvis man i lyset af ny viden finder det påkrævet. Den danske regering vil i den videre proces arbejde for, at denne mulighed anvendes, når det fx viser sig at berigelsen har en uheldig virkning på kostvanerne. Jeg kan tilføje, at de andre lande på n   uværende tidspunkt er tilfredse med, at der et krav om ernæringsprofiler i forslaget om anprisninger, som alle medlemslande kunne tilslutte sig. Reguleringen giver imidlertid mulighed for, at vi kan kræve, at mærkningen af berigede produkter n o- tificeres over for de danske myndigheder, når produkterne kommer på markedet. Det er en muli  ghed, vi bør udnytte, for det betyder, at vi løbe  nde får oplysninger om, hvilke berigede p rodukter der er på markedet, og hvad de indeholder af forskellige vitaminer og mineraler. På det grundlag kan vi l ø bende foretage risikovurdering svarende til den, vi foretager nu af udvalgte vitaminer og mineraler og følge med i om sikkerhedsgrænserne ove  rskrides eller er tæt på at blive overskredet for de mest følsomme grupper af befolkningen, først og fremmest børnene.
Side 2/2 Vurderer vi, at der er en risiko, har vi et grundlag for at komme med forslag til ændringer f.eks., at vi  s- se produkter ikke bør be riges eller til justeringer af grænserne. Desuden vil oplysningerne kunne indgå i vurderingen, når Kommissionen ifølge forslaget seks år efter forordningens gennemførelse skal vu r- dere virkningen af reguleringen og tage stilling til, om den bør ændres og i    den forbindelse indsamle oplysninger fra medlemslandene. Lars Barfoed /Tanja Buch-Weeke