Folketingets Lovsekretariat
MINISTEREN
Den 16. juni 2005
J.nr.: 422
Folketinget har i skrivelse af 7. juni 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af Per Cla usen (EL)
stillede spørgsmål nr. S 2030:
Spørgsmål S 2030:
Kan ministeren bek ræfte, at de nuværende EU regler forhindrer Danmark i at forbyde vitamintilsæ
t-
ning til usunde fødevarer, og at der reelt ikke er nogen mulighed for at få et sådant generelt forbud
vedtaget i EU, og vil ministeren på den baggrund genoverveje sin afvisning a f Junibevægelsens fo r-
slag om at arbejde for, at lande, der tidligere har forbudt vitamintilsætning, også fremover skal have
mulighed for dette.
Svar
Jeg kan bekræfte, at det faktum, at et produkt har en uhensigtsmæssig ernæringssammensætning, ikke
er tilstrækkelig grundlag til at forbyde vitamintilsætning til fødevarer. Det fremgår af EU Domstolens
afgørelse af 23. september 2003. Der skal i hvert enkelt tilfælde foretages en risikovurdering af tilsæ
t-
ningen, og en sådan foretages i Fødevarestyrelsen efte r rådgivning fra Danmarks Fødevarefors kning.
Jeg lægger således stor vægt på, at berigelsen i sig selv ikke giver anledning til bekymring for fødev
a-
resikkerheden.
Med hensyn til Junibevægelsens forslag, så finder jeg det ikke realistisk. Ved rådsmødet den
3. juni
2005 var der politisk enighed om Kommissionens forslag om berigelse, som ikke indeholder noget
krav om ernæringsprofiler. Der er dog forbud mod at berige uforarbejdede fødevarer og drikkev arer,
der indeholder mere end 1,2% alkohol. Endvidere åbner forslaget mulighed for, at yderligere fødev a-
rekategorier kan blive omfattet af forbuddet, hvis man i lyset af ny viden finder det påkrævet. Den
danske regering vil i den videre proces arbejde for, at denne mulighed anvendes, når det fx viser sig at
berigelsen har en uheldig virkning på kostvanerne. Jeg kan tilføje, at de andre lande på n uværende
tidspunkt er tilfredse med, at der et krav om ernæringsprofiler i forslaget om anprisninger, som alle
medlemslande kunne tilslutte sig.
Reguleringen giver imidlertid mulighed for, at vi kan kræve, at mærkningen af berigede produkter n
o-
tificeres over for de danske myndigheder, når produkterne kommer på markedet. Det er en muli ghed,
vi bør udnytte, for det betyder, at vi løbe nde får oplysninger om, hvilke berigede p rodukter der er på
markedet, og hvad de indeholder af forskellige vitaminer og mineraler. På det grundlag kan vi l ø bende
foretage risikovurdering svarende til den, vi foretager nu af udvalgte vitaminer og mineraler og følge
med i om sikkerhedsgrænserne ove rskrides eller er tæt på at blive overskredet for de mest følsomme
grupper af befolkningen, først og fremmest børnene.