Skatteministeriet J.nr. 99/05-502 - 00383 Den S 2564 Til Folketingets Lovsekretariat Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 2564 indleveret af René Skau Björn   s- son. Kristian Jensen /Susanne Reinholdt Andersen
Spørgsmål: ”Vil ministeren opl yse, hvilke redskaber og beføjelser ToldSkat har til at ove r- våge, efterforske og sanktionere i sager om momskarruseller, både når momsen unddrages i Danmark, og når sagerne blot kører gennem Danmark uden tab for den danske stat, men for et andet EU-land?” Svar: ToldSkat har ikke hjemmel til at iværksætte en egentlig efterforskning, da det er en politimæssig opgave. ToldSkat har beføjelser til at foretage kontrol af vir   k- somheder i Danmark, og til at udveksle oplysninger og yde kontrolmæssig og administrativ bistand til andre EU-lande i henhold til indgåede bistandsaft aler. ToldSkat har oplyst, at når de får indikationer på, at et givet selskab medvirker i momskarruseller, hvor tabet er placeret uden for Danmark eller der er tale om svindel i Danmark, følger  ToldSkat kontrolbestemmelserne i momsloven. ToldSkat har beføjelser til at foretage kontrol i virksomhederne og til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, regnskabsmateriale mv. ToldSkat kan ligeledes indhente leverandøroplysninger, således at vir  ksomhe- dens leverancer af varer og ydelser kan følges. ToldSkat kan indhente oplysni n- ger fra banker mv. om virksomhedernes økonomiske mellemværende med navngivne registreringspligtige virksomheder. I henhold til indgåede bistandsaftaler udveksler ToldSkat  oplysninger med andre lande både spontant og efter anmodning. Den 1. januar 2004 trådte Rådets Fo   r- ordning 1798/2003/EC af 7. oktober 2003 om administrativt samarbejde vedrø- rende merværdiafgift i kraft. Ifølge forordningen har medlem   sstaterne et ansvar for at advisere og bistå andre EU -lande, når der er formodning om, at der for e- går svindel i et andet EU -land. ToldSkat udveksler oplysninger og yder kon- trolmæssig og administrativ bistand til de øvrige EU   -lande efter denne forord- ning. ToldSkat foretager løben de såkaldt overvågning af udvalgte danske virksomh  e- der, der sælger mobiltelefoner og edb  -komponenter ved konkret at foretage jævnlige kontrolbesøg og ved indhentning af oplysninger om nye handelspartn   e- re. Disse oplysninger udveksles løbende med andre EU -lande. ToldSkat har ligeledes nogle sanktionsmuligheder, der kan iværksættes. Tol d- Skat har mulighed for at tilbageholde negativ momsangivelse i op til 3 uger og udover de 3 uger, hvis der pågår en undersøgelse i virksomheden.
Derudover oplyser ToldSkat, at en virksomhed, der aftager varer eller ydelser på sådanne fordelagtige vilkår, at den pågældende indser, at sælgeren ikke vil o p- fylde sin forpligtelse til at medregne vederlaget til afgiftstilsvaret eller til retti- digt at afregne afgiftstilsvaret efter reglerne i momsloven, kan straffes med bø eller fængsel in  dtil 2 år. Har køberen først efter købet fået mistanke om, at sælger ikke agter at betale momsen, kan køberen frigøre sig for et eventuelt strafansvar ved at indsende en meddelelse om leverancen til den regionale told- og skattemyndighed, hvor le- verandøren er hjemmehørende. Meddelelsen skal udover at identificere afsend  e- ren indeholde kopi af faktura eller lignende dokumentation for leverancen og vilkårene he rfor. Med denne ordning kan på den en e side aftagerne i tvivlstilfælde friholde sig for et muligt strafansvar, og på den anden side give ToldSkat et grundlag for at for e- tage kontrol.