Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
S 428
Offentligt
STATSMINISTERIET
Dato: 11. april 2005
Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørgsmål nr. S 428 stillet af Morten
Messerschmidt (DF).
Spørgsmål:
”Vil statsministeren i forlængelse af debatten på mødet i Europaudvalget den 22. marts
2005 redegøre for, hvad det er for forhold, statsministeren anser som hindringer for
serviceydelser på tværs af grænserne?”
Svar:
Økonomi- og Erhvervsministeren har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Traktaten indeholder allerede i dag en række bestemmelser, som har til formål at sik-
re den fri etableringsret og den frie ret til udveksling af såvel varer som tjenester. Det
er imidlertid vurderingen, at det indre marked for tjenesteydelser langtfra er så udvik-
let, som det er tilfældet på varemarkedet. Analyser fra Kommissionen påpeger, at et
udviklet indre marked for tjenesteydelser kan bidrage markant til EU's vækst og be-
skæftigelsesudvikling. Kommissionens analyser peger endvidere på, at national lov-
givning i medlemslandene kan modvirke indfrielsen af dette mål.
Således nævner Kommissionen i sin barriererapport (KOM(2002) 441 endelig af
30.7.2002) en lang række barrierer i alle faser af leveringen af tjenester.
Hindringerne for en tjenesteyders
etablering
i en anden medlemsstat kan f.eks. skyldes
nationalitetskrav, krav om godkendelse eller besiddelse af faglige kvalifikationer.
Desuden nævner Kommissionen restriktioner vedrørende servicevirksomhedernes sel-
skabsstruktur i form af særlige krav til virksomhedens retlige form og struktur samt
begrænsninger i udøvelsen af tværfaglige aktiviteter. Kommissionen fremhæver end-
videre en række bureaukratiske barrierer vedrørende antallet af krævede tilladelser, de
langvarige og bureaukratiske procedurer, de lokale myndigheders ret til at handle efter
skøn og den gentagne opfyldelse af betingelser, som tjenesteyderen allerede har op-
fyldt i oprindelseslandet.
Dernæst støder tjenesteydere ifølge Kommissionens undersøgelser på en række barrie-
rer, når de ikke ønsker at etablere sig i andre medlemslande, men i stedet at gøre brug
af retten til
fri udveksling
af tjenester. Tjenesteydere møder her barrierer i flere faser af
udvekslingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
158092_0002.png
-2-
Hvad angår anvendelse af de input, der er nødvendige for leveringen af tjenesten,
nævner Kommissionens rapport en række problemer med anvendelse af tjenesteyde-
rens materiel – fx laboratorieudstyr – eller med anvendelse af de underleverandører på
for eksempelvis forretningsserviceområdet (fx konsulenter og rådgivere), som man
normalt benytter i hjemlandet, idet disse forhindres i at eksportere deres ydelser.
Markedsføringen af tjenesterne vanskeliggøres navnlig af detaljerede regler om kom-
merciel kommunikation, fx forbud mod reklame for visse erhverv og streng kontrol
med indholdet i andre tilfælde. De store forskelle mellem medlemsstaternes lovgivnin-
ger i denne forbindelse forhindrer europæisk markedsføring af en lang række tjenester.
Distribution af tjenester hen over landegrænserne støder på mange forskellige hindrin-
ger, bl.a. kravet om, at tjenesteyderen skal være etableret eller bosiddende i den med-
lemsstat, hvor tjenesten leveres, hvilket forhindrer levering af tjenester fra tjenesteyde-
rens oprindelsesland. Endvidere kombineres kravene om godkendelse, registrering
eller erklæringer med krav til faglige kvalifikationer og andre betingelser for udøvelse
af aktiviteter, der er meget forskellige fra kravene i tjenesteyderens oprindelsesland.
De problemer, der direkte eller indirekte er knyttet til grænseoverskridende salg af tje-
nester, skyldes forskelle i aftaleret, faste eller anbefalede priser for visse tjenester, for-
skellige klassificeringssystemer og procedurer.
Endelig anfører Kommissionen i barriere-rapporten, at tjenesteydere i forbindelse med
eftersalgsservice kan støde på særlige problemer på grund af forskellene mellem med-
lemsstaterne med hensyn til ansvar og erhvervsforsikring, finansielle garantier eller
problemer med vedligeholdelse eller reparation, når det kræver en grænseoverskriden-
de udstationering af personale.
Kommissionen angiver konkrete eksempler i sin barriere-rapport på de forskellige ty-
per af barrierer.
Et eksempel på
etableringsbarrierer
er krav i nogle medlemsstater om, at en tjeneste-
yder kun må være etableret ét enkelt sted. Det tvinger, direkte eller indirekte, en tjene-
steyder, der ønsker at etablere sig i en medlemsstat, til at opgive sin virksomhed i en
anden medlemsstat, f.eks. ved medicinske laboratorier. Det svarer i praksis til at for-
byde eksport af en virksomhedsmodel gennem etablering i flere medlemsstater.
Et andet eksempel på barrierer i forbindelse med etablering vedrører godkendelses- og
registreringsprocedurer. Adgangen til et stort antal aktiviteter er underlagt en forudgå-
ende godkendelsesprocedure. Det kan skabe problemer for tjenesteydere fra andre
medlemsstater, hvis myndighederne i modtagerlandet ikke tager hensyn til de krav,
som tjenesteyderen allerede opfylder i den medlemsstat, hvor han er etableret, f.eks. de
garantier, der allerede er stillet. Indhentning af de tilladelser, der er nødvendig for vis-
se aktiviteter, kan være en kompleks proces for en udenlandsk virksomhed, idet der
skal indsendes formularer, certifikater mv. til flere administrative instanser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
158092_0003.png
-3-
Kommissionsrapporten henviser også til reglerne i en medlemsstat om, at der kun må
være 1 optiker pr. 10.000 indbyggere eller 1 køreskole pr. 15.000 indbyggere.
Rapporten indeholder ligeledes konkrete eksempler på barrierer, som tjenesteydere
møder i forbindelse med
grænseoverskridende udveksling
af tjenester.
For at kunne tilbyde sine tjenester kan en tjenesteyder, der allerede er etableret i en
medlemsstat, have behov for midlertidigt at arbejde i en anden medlemsstat og dér
anvende sine egne input, fx eget personale. I nogle medlemsstater er de administrative
formaliteter forbundet med udstationering af medarbejdere langsommelig og komplek-
se.
Yderligere et eksempel fra rapporten på grænseoverskridende barrierer vedrører af-
faldshåndtering, hvor en affaldstransportvirksomhed i forbindelse med grænseover-
skridende aktiviteter kan blive forhindret i at benytte sig af bistand fra sin miljøkonsu-
lent, da denne ikke har ret til at levere tjenester i andre medlemsstater.”