Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
S 428
Offentligt
STATSMINISTERIET
Dato: 11. april 2005
Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørgsmål nr. S 428 stillet af Morten
Messerschmidt (DF).
Spørgsmål:
”Vil statsministeren i forlængelse af debatten på mødet i Europaudvalget den 22. marts
2005 redegøre for, hvad det er for forhold, statsministeren anser som hindringer for
serviceydelser på tværs af grænserne?”
Svar:
Økonomi- og Erhvervsministeren har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Traktaten indeholder allerede i dag en række bestemmelser, som har til formål at sik-
re den fri etableringsret og den frie ret til udveksling af såvel varer som tjenester. Det
er imidlertid vurderingen, at det indre marked for tjenesteydelser langtfra er så udvik-
let, som det er tilfældet på varemarkedet. Analyser fra Kommissionen påpeger, at et
udviklet indre marked for tjenesteydelser kan bidrage markant til EU's vækst og be-
skæftigelsesudvikling. Kommissionens analyser peger endvidere på, at national lov-
givning i medlemslandene kan modvirke indfrielsen af dette mål.
Således nævner Kommissionen i sin barriererapport (KOM(2002) 441 endelig af
30.7.2002) en lang række barrierer i alle faser af leveringen af tjenester.
Hindringerne for en tjenesteyders
etablering
i en anden medlemsstat kan f.eks. skyldes
nationalitetskrav, krav om godkendelse eller besiddelse af faglige kvalifikationer.
Desuden nævner Kommissionen restriktioner vedrørende servicevirksomhedernes sel-
skabsstruktur i form af særlige krav til virksomhedens retlige form og struktur samt
begrænsninger i udøvelsen af tværfaglige aktiviteter. Kommissionen fremhæver end-
videre en række bureaukratiske barrierer vedrørende antallet af krævede tilladelser, de
langvarige og bureaukratiske procedurer, de lokale myndigheders ret til at handle efter
skøn og den gentagne opfyldelse af betingelser, som tjenesteyderen allerede har op-
fyldt i oprindelseslandet.
Dernæst støder tjenesteydere ifølge Kommissionens undersøgelser på en række barrie-
rer, når de ikke ønsker at etablere sig i andre medlemslande, men i stedet at gøre brug
af retten til
fri udveksling
af tjenester. Tjenesteydere møder her barrierer i flere faser af
udvekslingen.