SkatteministerietJ.nr. 2005-618-0054DenS 666TilFolketingets LovsekretariatHermed fremsendes svar på spørgsmål S 666 indleveret af Frank Aaen (EL).Kristian Jensen/Lise Bo Nielsen
Side 2Spørgsmål : Er ministeren - i forlængelse af svaret på spørgsmål nr. S 1637 - enig i, at indkomstskatten i pct. af bruttoindtjeningen i årene 1989 til år 2000 (før tonnageskatten) er betydeligt højere end samme procent i gennemsnit for årene 2002 og 2003 (efter et stort antal rederier er overgået til tonnageskat), om end der i begge tilfælde er tale om meget små procenter, og vil ministeren beregne en årlig gennemsnitlig skatteprocent for rederierne (indkomstskatten sat i forhold til bruttoindtjeningen)?Svar: Rederiernes indkomstskat målt i forhold til bruttoindtjeningen fremgår af nedenstående tabel 1. Tabel 1: Indkomstskat og bruttoindtjening for samtlige danske rederier i perioden 1989 til 2003ÅrIndkomstskat mio. kr.Bruttoindtjening mia. kr.Indkomstskat i forholdtil bruttoindtjening Pct.1989943,72,51990853,72,31991605,21,21992434,90,919932235,93,819941194,72,519952435,74,319962395,74,219971016,81,51998956,71,419991016,71,520006711,10,62001419,70,42002618,90,7200322811,42,0Når man betragter tabel 1 er jeg ikke enig i, at indkomstskatten i pct. af bruttoindtjeningen er betydelig højere i perioden fra 1989 til 2000 (eller 2001 da meget få rederier h avde valgt tonnageordningen i 2001) i forhold til perioden 2002-2003, hvor et antal rederier er
Side 3overgået til tonnageskatteordningen. Jeg mener, at to år (2002 -03) er et alt for beskedent antal år til, at man med rette kan udtale sig om et eventuelt niveaus kift i tallene. Hvis man skal drage nogen konklusion af de anførte tal for indkomstskatten i forhold til bruttoindtjeningen kunne det være, at der er tale om tilsyneladende cykliske tal. Tallene fordeler sig tilsyneladende i klumper, hvor et forholdsvist højt tal som regel følges af 3-4 års høje tal, hvorefter tallet for de følgende år er noget lavere, hvorefter der følger et par år med høje tal etc. Disse cykliske tal illustrerer også til en vis grad hovedbegrundelsen for overhovedet at beskatte rederierne på grundlag af tonnagen i stedet for indkomsten: Hvis rederierne under ét begunstiges af høje fragtrater og deraf følgende høj indtjening, vil de tilskyndes til at øge skibsinvesteringerne under hensyntagen til deres forventninger om, hvor længe de høje fragtrater vil vare, værftspriser mv. Under selskabsbeskatningen vil skibsinvesteringerne medføre betydelige afskrivninger. Disse afskrivninger vil påvirke investeringsbeslutningen, idet afskrivningerne minimerer rederiernes skattebetaling. Under en tonnagebeskatning vil investeringsbeslutningen alene være påvirket af de rent erhvervsmæssige overvejelser vedrørende forventede fragtrater mv.Tallene synes således i en vis grad at illustrere, at relativt ringe indtjening ledsages af relativ høj skattebetaling på grund af de få investeringer i sådanne år mens høj bruttoindtjening ledsages af lav skattebetaling på grund af øgede investeringer. Denne uhensigtsmæssige rytme brydes med tonnageskatten.I øvrigt bemærker jeg mig, at bruttoindtjeningen kun giver et usikkert mål for skattegrundlaget. Skattegrundlaget baseres på bruttoindtjeningen fratrukket afskrivninger, ekstraordinære indtægter/udgifter mv. Det skattemæssige grundlag vil derfor oftest være lavere end bruttoindtjeningen, medmindre der optræder store ekstraordinære indtægter.