Side 1/3 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 9. marts 2005 (S 81) Spørgsmål S 81: ”Hvor langt er regeringen kommet i sagen vedrørende bygning af den nye ”Nordsøen” som kombineret fiskerikontrol-, rednings- og miljøskib, og er der mulighed for medfinansiering fra forsvarets side til dækning af de merudgifter, der vil blive, når skibet også skal udstyres til at varetage miljøopgaver ud for den jyske vestkyst og i vadehavet?” Svar: Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet haft kontakt til  Fødevareministeren , som har oplyst, at arbejdet med udbudsmaterialet vedrørende bygningen af den nye ”Nord- søen” for nærværende pågår   i regi af en styregruppe under Fiskeridirektoratet . Fødevareministeren har oplyst, at såfremt det nye skib skal udstyres til forureningsbekæ m- pelse, skal det forlænges med ca. 10 – 12 meter for at tilgodese et større arbejdsdæk,større tanke samt beboelse til ekstra besætningsmedlemmer. Herudover skal der anskaffes nød- vendigt bekæmpelsesudstyr. Den totale merpris anslås til  at bl i ve ca. 15 – 17 mio. kr. Det er tillige oplyst, at i lighed med Fiskeridirektoratets øvrige nyere skibe forudses nybyg- ningen "Nordsøen" at blive udstyret med et boardingarrangement med en sliske agter. Dette boardingarrangement optager en væsentlig del af agterdækket, hvorfor det kan vise sig vanskeligt at få plads til kran og flydespærr inger mv., uden at dette vil få kons ekvenser for de tekniske installationer. Fødevareministeren har endvidere oplyst, at der på  nuværende tidspunkt foreligger en skit- setegning af skibet med et generalarrangement, og det må forventes, at bygningen af det nye skib snarest skal i udbud, hvis tidsfristen skal overholdes. Samlet er det endnu ikke afklaret om Fiskeridirektoratets nye skib kan udrustes til at arbejde med flydespærringer uden konstruktionsmæssige ændringer, og dermed få kapacitet til at udlægge flydespærringer tilsvarende Marinehjemmeværnets fartøjer af 900-klassen. Jeg har på den  baggrund til hensigt at fortsætte dialogen med fødevareministeren med henblik på at afklare om skibet kan udstyres med flydespærringer inden at projektet sendes i udbud. Jeg kan herudover oplyse, at der ikke inden for den fastlagte økonomiske ramme i den poli- tiske aftale om forsvarets ordning er afsat midler til medfinansiering af bygning af skibe til Fiskeridirektoratet.
Side 2/3 Jeg kan i øvrigt oplyse, at det efter min opfattelse er helt afgørende at fokusere på helt at undgå forureninger af havmi ljøet. Jeg lægger derfor meget vægt på, at der på den ene side er iværksat en række initiativer, som vil kunne minimere risikoen for et olieudslip, og at der på den anden side opretholdes et effektivt beredskab. Den første del af arbejdet – de forebyggende tiltag – er iværksat med den af regeringen ved- tagne handlingsplan om øget anvendelse af lodser, samt styrket overvågning af sejladssi k- kerheden. Det er min opfattelse, at handlingsplanen indeholder en række initiativer, som vil kunne medvirke til at forebygge skibsulykker og dermed risiko for forurening. Som eksem- pel herpå kan bl.a. nævnes følgende  initiativer: Anråb af danske skibe . Når skibe bevæger sig ind i dansk farvand vil de blive o plyst om, at  de  bliver  overvåget  under  passagen,  muligheden  for  at  få  lods  samt  sejladssikke  r- hedsmæssige informationer. Etablering  af  kystbaseret  radardækning  samkørt  med  landbaseret  AIS  (Automatisk  In- formations System). AIS vil give oplysninger om skibenes størrelse, dybgang, position, kurs, fart, last, m.v. Disse oplysninger vil give søværnet et varsel, såfremt der er skibe , der skal holdes specielt øje med. Etableringen  af den kystbaserede radardækning kører sideløbende  med  implementeringen  af  AIS  systemet.  Kystradarprojektet  og  AIS  vil  i forening  give  en  kontinuerlig  opdateret  positiv  identifikation  af  skibe  i  de  danske  far- vande. Pilotprojekt med landbaseret sejladsvejledning i et afgrænset område . Projektet indebæ- rer mulighed for servicering af skibstrafikken med almindelig information, herunder tra- fikinformation, direkte opkald til skibe med tilbud om anvendelse af lods, formidling af lodsbestilling, navigationsadvarsler, vejrudsigter m.v. Etablering af Maritime Assistance Service (MAS) ved Søværnets Operative Kommando i Århus  . MAS er i en startfase og fungerer indledningsvis som et kontaktpunkt for skibs- trafikken. Det er målet, at Maritime Assistance Service på   sigt skal skabe grundlag for informationsudveksling,  evaluering,  faglig  rådgivning  og  en  eventuelt  koordineret  in d- sats overfor skibe i danske og omkringliggende farvande. For så vidt angår havmiljøberedskabet, så er jeg helt klar over, at der er behov fo   r udvikling af området.  Forsvarsministeriet udpegede derfor i 2004 havmiljøområdet som et af depart e- mentets særlige indsatsområder i 2005. Dette indebærer blandt andet, at Forsvarsminist eriet vil tage initiativ til: at der iværksættes en opdatering af risikoanalysen for havmiljøet, herunder risikoen for kemikalieforureninger og udviklingen i skibsfarten som følge af åbningen af olieudski b- ningshavnen i Primorsk, at der gennemføres en kapacitetsundersøgelse af det samlede havmiljøberedskab på ba g- grund  af  risikoanalysen,  herunder  at  mulighederne  for  at  nyttiggøre  øvrige  statslige  og private ressourcer i havmiljøberedskabet undersøges, at mulighederne for at udvikle det internationale samarbejde på havmiljøområdet i regi af EU, EMSA, HELCOM, m.fl. undersøges nærmere, samt at havmiljøberedskabsplanen på denne baggrund opdateres.
Side 3/3 Jeg vil afslutningsvis nævne, at jeg nøje følger udviklingen af den maritime trafik gennem de danske farvande, herunder hvorvidt der kan træffes bedre forholdsregler for at undgå ulykker samt udvikle beredskabet.