Notat

 

 

Dato             26  . april 2006

J nr.             004-000452

                    012-000069

 

 

 

Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 af 6. april 2006 ad aktstykke 111 (aktstykke 111 - § 28 spm. 6-7)

Spørgsmål 6:

Idet henvises til ministerens besvarelse af spørgsmål 4 ønskes en uddybende redegørelse for de to modeller, idet der ud over konsekvenser på Transport- og Energiministeriets område bl.a. tillige tages hensyn til de afledte skattemæssige konsekvenser, dvs. mistet provenu på finanslovens § 38 Skatter og Afgifter.

Svar:

Banedanmark har som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 4 foretaget beregninger af omkostningerne ved leasing med udgangspunkt i følgende to modeller:

1. Leasing-aftalen, som den er beskrevet i Akt 111.

2. Leasing-aftale, hvor Banedanmark leaser nyerhvervede biler, mens eksisterende biler i Danmark fortsat ejes af Banedanmark.

Skatteministeriet har oplyst, at der for såvel model 1 som model 2 ikke er væsentlige afledte skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser, dvs. mistet provenu på finanslovens § 38 Skatter og Afgifter. En uddybning heraf følger nedenfor.

Skattemæssige konsekvenser

Banedanmarks er en statsvirksomhed og er derfor fritaget for skattepligten. Virksomheden beskattes således ikke af en fortjeneste ved salg af biler. Til gengæld kan virksomheden ikke trække en betalt leasingafgift fra i skat. Derfor har ingen af de to modeller skattemæssige konsekvenser for Banedanmarks Entreprenørvirksomhed.

Leasingselskabet er en skattepligtig virksomhed. Dette indebærer, at selskabet beskattes af de leasingydelser, som det modtager fra Banedanmarks Entreprenørvirksomhed. Til gengæld har selskabet fradragsret for de udgifter, der er forbundet med de udleasede biler, herunder finansieringsudgifter, vedligeholdelsesudgifter og afskrivninger til dækning af værditabet på bilerne. Da de skattemæssige afskrivninger således modsvares af leasingydelsen, har arrangementet i det store og hele ikke provenumæssig betydning i relation til finanslovens § 38. Det gælder uanset om model 1 eller model 2 anvendes. Kun i det omfang, som leasingselskabet har over- eller underskud på aftalen over dens levetid, vil det på sigt påvirke selskabsskatteprovenuet.

Afgiftsmæssige konsekvenser

For registreringsafgiftens vedkommende er der som udgangspunkt ingen forskel på en situation, hvor en bil købes eller en bil leases i et dansk leasingselskab. Registreringsafgiften betales i forbindelse med køretøjets indregistrering. Da registreringsafgiften beregnes ud fra bilens værdi inklusive moms, kan registreringsafgiften i praksis blive forskellig i de to situationer afhængig af prisen på bilen uden afgift. Hvis f.eks. leasingselskabet har mulighed for at forhandle sig frem til en rabat ved køb af biler, fordi der købes et stort antal, kan registreringsafgiften i leasingsituationen blive mindre end i købssituationen. Dette er alene resultatet af markedsmæssige vilkår og ikke, fordi de to situationer afgiftsmæssigt behandles forskelligt.

Hvad angår moms er reglerne for køb og leasing forskellige, men formålet med de forskellige regler er momsmæssigt at ligestille købs- og leasingsituationer.

Der er således ikke i reglerne for moms og registreringsafgift på biler noget incitament til at lease frem for at købe biler, udover at begge afgifter er værdiafgifter og dermed giver incitament til at vælge den billigste løsning. Leasingaftalen har således i det store og hele ikke provenumæssig betydning for statens indtægter fra afgifter. Det gælder uanset om model 1 eller model 2 anvendes.