Besvarelse af Finansudvalget § 7 spørgsmål 10 - aktstykke nr. 189

Spørgsmål:

”Der ønskes en redegørelse for, hvordan omlægningen af momsudligningsordningen påvirker det kommunale udgiftsniveau i årene 2005-2007, herunder specielt hvordan det påvirker udgifterne på ældreområdet. Af svaret skal det fremgå, om der er korrigeret for effekten af momsudligningen i svarene på spm. 2-9 (hvor dette måtte være relevant).

 

Svar:

Som en del af tilskuds- og udligningsreformen er der gennemført ændringer i kommunerne og de fremtidige regioners momsudligningsordning. Frem for, at kommuner og regioner fremover skal indbetale et bidrag til momsudligningsordningen, etableres der er en regional og en kommunal reserve til refusion af kommuner og regioners moms-udgifter på finansloven.

 

Omlægningen af momsudligningsordningen som følge af tilskuds- og udligningsreformen påvirker ikke det kommunale udgiftsniveau, heller ikke på ældreområdet. Der er derfor ikke korrigeret for effekten af omlægningen af momsudligningsordningen som følge af tilskuds- og udligningsreformen i besvarelsen af spm. 2-9.

 

Der er imidlertid gennemført ændringer i reglerne for afløftning af moms på frit-valgsområdet på ældreområdet.

 

På baggrund af to EU-domme blev der pr. 1. maj 2004 ændret i praksis, således at alle fritvalgs­ydelser anvist efter § 71 i lov om social service blev anset som social forsorg og bistand. Ydelserne blev derfor fri for moms efter lovens § 13, stk. 1, nr. 2. Momsfritagelsen betød, at der ikke mere skulle lægges moms på ydelserne, og at virksomhederne ikke længere kunne få fradrag for deres indkøbs­moms. Kommunale leverandører kunne dog i udgangspunktet få momsen på deres indkøb refunderet gennem den mellemkommunale momsudligningsordning.

 

For at sikre momsmæssig lighed mellem kommunale og private leverandører blev kommunale moms­udgifter for fritvalgsydelser på hjemmehjælpsområdet undtaget fra refusion i den mellemkommunale momsudligningsordning fra 2005. I forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2006 (i juni 2005) blev det forudsat, at denne ændring betød, at 300 mio.kr., der tidligere kunne afløftes som moms, ikke længere kunne afløftes. På den baggrund blev der gennemført en midtvejsregulering af kommunernes bidrag til momsudligningsordningen i 2005, og kommunernes serviceudgifter for 2006 blev løftet med 300 mio. kr. De 300 mio.kr. indgår derfor som serviceudgifter i 2005. Det skal bemærkes, at de 300 mio.kr. er udtryk for et skøn.

 

En arbejdsgruppe om konkurrence, moms og frit valg har senere fundet, at momsfrihed med manglende fradragsret for moms på indkøb kan give konkurrenceproblemer. Disse kan komme, fordi det kan være økonomisk fordelagtigt at producere egne ydelser og varer end at købe dem ind med moms. Altså kan momsfriheden – alt andet lige – give incitament til in-house produktion.

 

Arbejdsgruppen drøftede, med inspiration fra Holland og England, muligheden for nationalt at træffe beslutning om momsregistrering af private leverandører af momsfri ydelser indenfor rammerne af EU’s 6. momsdirektiv.

 

Skattemyndighederne har efterfølgende forespurgt Kommissionen og fået bekræftet, at genindførsel af momspligt rettet mod private leverandører af fritvalgsydelser leveret efter servicelovens § 71 er i overensstemmelse med EU’s 6. momsdirektiv.

 

Skatteministeriet har på den baggrund pr. 1. juli 2006 justeret momsreglerne og genindført moms på ydelser, leveret i henhold til lov om social service § 71 og reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen, når disse ydelser leveres af andre end kommuner (private virksomheder og selvejende institutioner), og afregningen for ydelserne sker til leverandøren fra kommunen.

 

Som konsekvens heraf ændres Indenrigs- og Sundhedsministeriets momsbekendtgørelse, således at kommunerne igen vil kunne få momsudgifter til hhv. egenproduktion og køb af hjemmehjælpsydelser refunderet.

 

I en sammenligning af udgiftsniveauerne over en årrække vil niveauet i 2005 og i 2006 derfor skulle korrigeres for løftet, som følge af, at der midlertidigt ikke har kunnet afløftes moms på fritvalgsområdet på ældreområdet.

 

I besvarelserne af spørgsmål 1 og 5 er der derfor korrigeret for dette.