Besvarelse af Finansudvalget § 7 spørgsmål 13 - aktstykke nr. 189

Spørgsmål:

”For hver af aftalerne 2003 til 2007 bedes den aftalte stigning i serviceudgifter for kommunerne under ét (incl. København og Frederiksberg) fordelt på aftalte formål med angivelse af den form, hvorunder midlerne er bundet til dette formål (puljer, direkte kompensation for regeringsinitiativ og lign.), ligesom ubundne stigninger bedes oplyst.”

 

Svar:

Elementerne i de enkelte aftaler gennemgås nedenfor. Der er i opgørelserne foretaget beregningstekniske opskrivninger af aftaleelementerne for aftalerne for 2003-2006 med henblik på at opgøre et niveau inkl. København og Frederiksberg Kommuner, da aftalerne i perioden er indgået for KL-kommunerne og amterne mv. ekskl. København og Frederiksberg Kommuner.

 

Den beregningstekniske indregning af de to kommuner er i dette tilfælde foretaget ud fra kommunernes andel af beskatningsgrundlaget, hvilket svarer til kommunernes andel af bloktilskuddet.

 

Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2003 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 1. Midlerne er tilført kommunerne over bloktilskuddet.

 

Tabel 1 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2003

 

Mio.kr., 07-pl

KL inkl. Kbh og Frb

Niveauløft i forhold til aftalen for 20021

1.493

Realvækst

1.048

1) Hertil kommer 0,5 mia.kr. til ældreområdet fra FL02

 

Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2004 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 2. Midlerne er tilført kommunerne over bloktilskuddet.

 

Tabel 2 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2004

 

Mio.kr., 07-pl

KL inkl. Kbh og Frb

Realvækst

1.109

 

Den aftalte stigning i serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2005 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 3. Midlerne er tilført kommunerne over bloktilskuddet.

 

 

Tabel 3 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2005

 

Mio.kr., 07-pl

KL inkl. Kbh og Frb

Realvækst

540

 

Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2006 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 4. Puljerne på sundhedsområdet og ældreområdet er udmøntet efter ansøgning. Kompensationen for nedsættelsen af daginstitutionstaksterne er tilført kommunerne som et à conto beløb over bloktilskuddet. Aftalen om kommunernes økonomi for 2006 indebar endvidere en korrektion af niveauet på 600 mio.kr. samt et demografisk begrundet løft på 350 mio.kr.

 

Tabel 4 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2006

 

Mio.kr., 07-pl

KL inkl. Kbh og Frb

Sundhed

82

- herunder Kræftplan II

82

Ældreområdet1

500

Daginstitutionstakster2

409

1) Jf. regeringsgrundlaget.

2) Finansieret som a conto regulering i 2006 over bloktilskuddet.

Note: Midlerne vedrørende Kræftplan II er for København og Frederiksberg Kommuners vedkommende medregnet i det amtslige udgiftsniveau.

 

Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2007 er angivet i tabel 5. Midlerne tilføres kommunerne over bloktilskuddet.

 

Regeringen har herudover afsat en pulje på 500 mio. kr. til ældreområdet. Regeringen vil søge tilslutning til, at puljen anvendes til et permanent løft på ældreområdet med henblik på, at midlerne kan indgå i kommunernes plan- og budgetlægning. Regeringen og KL er endvidere enige om, at der i efteråret 2006 opstilles forslag til kriterier for udmøntningen af midlerne. Der nedsættes en fælles arbejdsgruppe herom.

 

Tabel 5 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2007

 

Mio.kr., 07-pl

Kommunerne

Rammeløft

500

- heraf til imødegåelse af træk på ældreservice

300

Pulje til ældre (kvalitet, plejeboliggaranti mv.)

500

- heraf udmøntet til plejeboliggaranti

59

- heraf søges udmøntet permanent på FL2007

441

 

Amterne

Elementerne i de enkelte aftaler gennemgås nedenfor. Der er i opgørelserne foretaget beregningstekniske opskrivninger af aftaleelementerne for aftalerne for 2003-2006 med henblik på at opgøre et niveau inkl. København og Frederiksberg Kommuner.

 

Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2003 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 6. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau. Aktivitetspuljen for 2003 blev forhøjet dels i forbindelse med finansloven for 2003 med 143 mio.kr., dels i forbindelse med aftalen om amternes økonomi for 2004 med yderligere 553 mio.kr.

 

Tabel 6 Aftalt realvækst i amterne i 2003

 

Mio.kr., 07-pl

Amter inkl. Kbh og Frb

Niveauløft i forhold til aftalen for 2002

326

Realvækst i alt

1.875

 

 

Heraf

 

- sygehuse, generelt løft

586

- sygehuse, aktivitetspulje

391

- merudgifter til medicintilskud

572

- øvrige, herunder socialområdet

326

 

Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2004 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 7. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau.

 

Tabel 7 Aftalt realvækst i amterne i 2004

 

Mio.kr., 07-pl

Amter inkl. Kbh og Frb

Realvækst i alt

1.671

 

 

Heraf

 

- social, uddannelse mv.

506

- merudgifter til medicintilskud

281

- Sundhed

885

- heraf

 

  - sygehuse generelt

632

  - primære sundhedssektor

253

 

 

Forøgelse af de statslige puljer til meraktivitet på sygehusene

190

 

Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2005 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 8. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau.

 

 

 

 

 

Tabel 8 Aftalt realvækst i amterne i 2005

 

Mio.kr., 07-pl

Amter inkl. Kbh og Frb

Realvækst i alt

1.187

 

 

Heraf

 

- sygehuse og primær sundhed inkl. speciallæge mv.

624

- medicintilskud

227

- gymnasier, socialområdet, psykiatri mv.

216

- forhøjelse af aktivitetsafhængig sygehuspulje

120

 

 

Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2006 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 9. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau samt puljen vedrørende Kræftplan II, der er udmøntet via ansøgning.

 

Tabel 9 Aftalt realvækst i amterne i 2006

 

Mio.kr., 07-pl

Amter inkl. Kbh og Frb

Lavere medicinudgifter i 2005

-469

Omprioriteringsmulighed: Merudgifter til sygehuse

469

 

 

Realvækst

 

Sundhed mv., herunder

696

- Kræftplan II

357

- Aktivitetspulje

117

- Øvrig sundhed

277

- Medicin

-114

- Øvrige

59

Note: Midlerne vedrørende Kræftplan II er for København og Frederiksberg Kommuners vedkommende medregnet i det amtslige udgiftsniveau.

 

Den aftalte stigning i regionernes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2007 er angivet i tabel 10. Midlerne tilføres regionerne over statstilskuddene, bortset fra aktivitetspuljen, der vil blive tildelt regionerne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau.

 

Tabel 10 Aftalt realvækst i regionerne i 2007

 

Mio.kr., 07-pl

Regioner

Realvækst

925

- heraf aktivitetsafhængige puljer

200

- heraf øvrige sygehuse, sygehusmedicin mv.

725

 

 

Sygesikringsmedicin i 2007

400