|
|
â€For hver af aftalerne 2003 til 2007 bedes den aftalte stigning i serviceudgifter for kommunerne under ét (incl. København og Frederiksberg) fordelt pÃ¥ aftalte formÃ¥l med angivelse af den form, hvorunder midlerne er bundet til dette formÃ¥l (puljer, direkte kompensation for regeringsinitiativ og lign.), ligesom ubundne stigninger bedes oplyst.â€
Svar:
Elementerne i de enkelte aftaler gennemgås nedenfor. Der er i opgørelserne foretaget beregningstekniske opskrivninger af aftaleelementerne for aftalerne for 2003-2006 med henblik på at opgøre et niveau inkl. København og Frederiksberg Kommuner, da aftalerne i perioden er indgået for KL-kommunerne og amterne mv. ekskl. København og Frederiksberg Kommuner.
Den beregningstekniske indregning af de to kommuner er i dette tilfælde foretaget ud fra kommunernes andel af beskatningsgrundlaget, hvilket svarer til kommunernes andel af bloktilskuddet.
Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2003 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 1. Midlerne er tilført kommunerne over bloktilskuddet.
Tabel 1 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2003 |
|
Mio.kr., 07-pl |
KL inkl. Kbh og Frb |
Niveauløft i forhold til aftalen for 20021 |
1.493 |
Realvækst |
1.048 |
1) Hertil kommer 0,5 mia.kr. til ældreområdet fra FL02
Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2004 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 2. Midlerne er tilført kommunerne over bloktilskuddet.
Tabel 2 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2004 |
|
Mio.kr., 07-pl |
KL inkl. Kbh og Frb |
Realvækst |
1.109 |
Den aftalte stigning i serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2005 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 3. Midlerne er tilført kommunerne over bloktilskuddet.
Tabel 3 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2005 |
|
Mio.kr., 07-pl |
KL inkl. Kbh og Frb |
Realvækst |
540 |
Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2006 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 4. Puljerne på sundhedsområdet og ældreområdet er udmøntet efter ansøgning. Kompensationen for nedsættelsen af daginstitutionstaksterne er tilført kommunerne som et à conto beløb over bloktilskuddet. Aftalen om kommunernes økonomi for 2006 indebar endvidere en korrektion af niveauet på 600 mio.kr. samt et demografisk begrundet løft på 350 mio.kr.
Tabel 4 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2006 |
|
Mio.kr., 07-pl |
KL inkl. Kbh og Frb |
Sundhed |
82 |
- herunder Kræftplan II |
82 |
Ældreområdet1 |
500 |
Daginstitutionstakster2 |
409 |
1) Jf. regeringsgrundlaget.
2) Finansieret som a conto regulering i 2006 over bloktilskuddet.
Note: Midlerne vedrørende Kræftplan II er for København og Frederiksberg Kommuners vedkommende medregnet i det amtslige udgiftsniveau.
Den aftalte stigning i kommunernes serviceudgifter fordelt på aftalte formål for 2007 er angivet i tabel 5. Midlerne tilføres kommunerne over bloktilskuddet.
Regeringen har herudover afsat en pulje på 500 mio. kr. til ældreområdet. Regeringen vil søge tilslutning til, at puljen anvendes til et permanent løft på ældreområdet med henblik på, at midlerne kan indgå i kommunernes plan- og budgetlægning. Regeringen og KL er endvidere enige om, at der i efteråret 2006 opstilles forslag til kriterier for udmøntningen af midlerne. Der nedsættes en fælles arbejdsgruppe herom.
Tabel 5 Aftalte stigninger i serviceudgifterne i kommunerne i 2007 |
|
Mio.kr., 07-pl |
Kommunerne |
Rammeløft |
500 |
- heraf til imødegåelse af træk på ældreservice |
300 |
Pulje til ældre (kvalitet, plejeboliggaranti mv.) |
500 |
- heraf udmøntet til plejeboliggaranti |
59 |
- heraf søges udmøntet permanent på FL2007 |
441 |
Elementerne i de enkelte aftaler gennemgås nedenfor. Der er i opgørelserne foretaget beregningstekniske opskrivninger af aftaleelementerne for aftalerne for 2003-2006 med henblik på at opgøre et niveau inkl. København og Frederiksberg Kommuner.
Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2003 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 6. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau. Aktivitetspuljen for 2003 blev forhøjet dels i forbindelse med finansloven for 2003 med 143 mio.kr., dels i forbindelse med aftalen om amternes økonomi for 2004 med yderligere 553 mio.kr.
Tabel 6 Aftalt realvækst i amterne i 2003 |
|
Mio.kr., 07-pl |
Amter inkl. Kbh og Frb |
Niveauløft i forhold til aftalen for 2002 |
326 |
Realvækst i alt |
1.875 |
|
|
Heraf |
|
- sygehuse, generelt løft |
586 |
- sygehuse, aktivitetspulje |
391 |
- merudgifter til medicintilskud |
572 |
- øvrige, herunder socialområdet |
326 |
Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2004 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 7. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau.
Tabel 7 Aftalt realvækst i amterne i 2004 |
|
Mio.kr., 07-pl |
Amter inkl. Kbh og Frb |
Realvækst i alt |
1.671 |
|
|
Heraf |
|
- social, uddannelse mv. |
506 |
- merudgifter til medicintilskud |
281 |
- Sundhed |
885 |
- heraf |
|
 - sygehuse generelt |
632 |
 - primære sundhedssektor |
253 |
|
|
Forøgelse af de statslige puljer til meraktivitet på sygehusene |
190 |
Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2005 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 8. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau.
Tabel 8 Aftalt realvækst i amterne i 2005 |
|
Mio.kr., 07-pl |
Amter inkl. Kbh og Frb |
Realvækst i alt |
1.187 |
|
|
Heraf |
|
- sygehuse og primær sundhed inkl. speciallæge mv. |
624 |
- medicintilskud |
227 |
- gymnasier, socialområdet, psykiatri mv. |
216 |
- forhøjelse af aktivitetsafhængig sygehuspulje |
120 |
Den aftalte stigning i amternes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2006 opregnet inkl. København og Frederiksberg Kommuner er angivet i tabel 9. Midlerne er tilført amterne over bloktilskuddet, bortset fra aktivitetspuljen, der er tildelt amterne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau samt puljen vedrørende Kræftplan II, der er udmøntet via ansøgning.
Tabel 9 Aftalt realvækst i amterne i 2006 |
|
Mio.kr., 07-pl |
Amter inkl. Kbh og Frb |
Lavere medicinudgifter i 2005 |
-469 |
Omprioriteringsmulighed: Merudgifter til sygehuse |
469 |
|
|
Realvækst |
|
Sundhed mv., herunder |
696 |
- Kræftplan II |
357 |
- Aktivitetspulje |
117 |
- Øvrig sundhed |
277 |
- Medicin |
-114 |
- Øvrige |
59 |
Note: Midlerne vedrørende Kræftplan II er for København og Frederiksberg Kommuners vedkommende medregnet i det amtslige udgiftsniveau.
Den aftalte stigning i regionernes driftsudgifter fordelt på aftalte formål for 2007 er angivet i tabel 10. Midlerne tilføres regionerne over statstilskuddene, bortset fra aktivitetspuljen, der vil blive tildelt regionerne efter den præsterede aktivitet ud over et fastsat niveau.
Tabel 10 Aftalt realvækst i regionerne i 2007 |
|
Mio.kr., 07-pl |
Regioner |
Realvækst |
925 |
- heraf aktivitetsafhængige puljer |
200 |
- heraf øvrige sygehuse, sygehusmedicin mv. |
725 |
|
|
Sygesikringsmedicin i 2007 |
400 |