Besvarelse af Finansudvalget § 7 spørgsmål 2 - aktstykke nr. 189

Spørgsmål:

Der ønskes en demografisk fremskrivning af, hvad det vil koste at holde den offentlige service uændret pr. person i de forskellige aldersklasser for hvert år i perioden 2005-2010. Fremskrivningen ønskes opdelt på kommuner, regioner og staten ud fra arbejdsfordelingen efter strukturreformen (dvs. 2007), idet betalinger fra staten og kommunerne til regionerne (sundhedsbidrag mv.) bedes specificeret særskilt. Der ønskes endvidere tal for sundhedsområdet og ældreplejen særskilt. Der ønskes anvendt 2007-PL niveau.

 

Svar:

Udviklingen i aldersbetingede udgiftsbehov beregnes sædvanligvis rent mekanisk ved, at ændringer i en aldersgruppe fra et år til et andet ganges med gennemsnitlige enhedsomkostninger for personer i netop denne aldersgruppe. Indenrigs- og Sundhedsministeriet beregner gennemsnitlige enhedsomkostninger for kommuner og regioner, som anvendes i forbindelse med beregningen af blok- og udligningstilskud.

 

Det skal understreges, at mekaniske fremskrivninger baseret på konstante enhedsudgifter ikke giver et dækkende billede af de reelle udgiftsbehov. Det skyldes, at den marginale udgift ved en ekstra bruger er mindre end gennemsnitsudgiften. Hertil kommer, at tilpasninger som følge af befolkningsudviklingen vil indgå som et af blot mange elementer i de samlede udgiftsbeslutninger i kommuner og regioner, herunder mulighederne for løbende effektiviseringer. Endelig tages med konstante enhedsudgifter ikke højde for fx betydningen af en forbedret helbredstilstand i befolkningen.

 

Med disse forbehold er en ren mekanisk beregning af de aldersbetingede udgiftsbehov for kommunerne vist i tabel 1 på baggrund af den seneste befolkningsprognose fra DREAM, jf. ønsket i spørgsmålet. Som nævnt kan tallene ikke tages som udtryk for det reelle demografiske udgiftsbehov. De 317 mio. kr., som er angivet for 2006-2007, svarer til ca. 0,2 pct. af kommunernes samlede serviceudgifter.

Tabel 1.

Aldersbetinget udgiftsbehov i kommunerne (mio. kr. 07 PL)

 

 

Aldersgrupper

2006-2007

2007-2008

2008-2009

2009-2010

 

 

0-6 årige

-211

-219

-182

-207

 

 

7-16 årige

152

7

-238

-356

 

 

17-64 årige

-58

-95

-118

-151

 

 

65-74 årige

305

410

488

557

 

 

75-84 årige

-41

-7

15

74

 

 

85+ årige

170

126

155

143

 

 

I alt

317

222

120

60

 

Anm: Udviklingen fra 2005-2006 er ikke medtaget i besvarelsen, idet opgavefordelingen i disse år var væsentlig anderledes end i 2007. Det vil derfor ikke være retvisende at anvende enhedsomkostninger, der tager højde for den nye opgavefordeling efter kommunalreformen, på årene 2005 og 2006. Der er i tabellen taget højde for den ændrede opgavefordeling som følge af kommunalreformen, ligesom tallene er opgjort i 2007 PL.

 

I tabel 2 er tilsvarende vist en ren mekanisk beregning af de aldersbetingede udgiftsbehov for ældreområdet.

 

Tabel 2.

Aldersbetinget udgiftsbehov på ældreområdrt (mio. kr. 07 PL)

 

 

Aldersgrupper

2006-2007

2007-2008

2008-2009

2009-2010

 

 

65-74 årige

176

236

281

320

 

 

75-84 årige

-33

-6

12

59

 

 

85+ årige

155

115

141

130

 

 

I alt

298

345

434

509

 

Anm: Tallene afviger fra tabel 1, idet den såkaldte konstante enhedsudgift pr. borger (f.eks. udgifter til kultur, veje mv.) er fratrukket enhedsbeløbene til de 65+ årige med henblik på at søge at isolere ældreområdet. Beløbet udgør 9.313 kr. pr. borger i 2007 PL.

 

I tabel 3 er tilsvarende vist et mekanisk beregnet aldersbetinget udgiftsbehov for regionerne, hvor der forudsættes konstante udgifter pr. bruger i alle aldersgrupper pÃ¥ baggrund af den seneste befolkningsprognose fra DREAM. Som nævnt kan tallene ikke tages som udtryk for det reelle demografiske udgiftsbehov. Da sundhedsomrÃ¥det er den altovervejende opgave i regionerne, vedrører tallene i tabellen overvejende sundhedsomrÃ¥det.

 

Tabel 3.

Aldersbetinget udgiftstræk i regionerne (mio. kr. 07 PL)

 

 

Aldersgrupper

2006-2007

2007-2008

2008-2009

2009-2010

 

 

0-4 årige

-23

-29

-39

-48

 

 

5-9 årige

-18

-15

-10

-11

 

 

10-14 årige

3

-9

-18

-23

 

 

15-19 årige

79

76

62

51

 

 

20-24 årige

40

64

93

100

 

 

25-29 årige

-115

-108

-98

-51

 

 

30-34 årige

-134

-135

-124

-156

 

 

35-39 årige

-102

-42

-116

10

 

 

40-44 årige

110

-11

-106

-146

 

 

45-49 årige

45

97

143

151

 

 

50-54 årige

29

6

6

30

 

 

55-59 årige

-246

-143

-54

-19

 

 

60-64 årige

422

197

-22

-175

 

 

65-69 årige

277

388

499

596

 

 

70-74 årige

179

222

221

219

 

 

75-79 årige

-9

2

38

95

 

 

80-84 årige

-31

-9

-26

-29

 

 

85-89 årige

61

36

50

20

 

 

90-94 årige

7

11

10

36

 

 

95+

7

8

7

4

 

 

I alt

581

606

516

654

 

Anm: Se anmærkning til tabel 1.

Det bemærkes, at de 581 mio. kr., som er angivet for 2006-2007, svarer til ca. 0,8 pct. at nettodriftsudgifterne til sundhedsområdet som helhed. I beregningerne er forudsat uændret produktivitet. I aftalen om regionernes økonomi er forudsat en produktivitetsstigning på 2 pct. i 2007 på den del af aktiviteten, hvortil der ydes statslige aktivitetsmidler. Dette modsvarer 927 mio. kr. i 2007. Værdien af den forudsatte aktivitetsstigning på sygehusene overstiger således ændringerne i de mekanisk beregnede aldersbetingede udgiftsbehov.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet opgør ikke særskilte enhedsomkostninger for staten, hvorfor det ikke er muligt at besvare spørgsmålet i relation hertil.

Det vurderes endvidere ikke at være muligt at svare på den del af spørgsmålet, som knytter sig til betalinger fra staten og kommunerne til regionerne. Ovenstående svar knytter sig således alle til udgiftssiden i hhv. kommuner og regioner, hvorimod betalinger og bidrag tilhører finansieringssiden, som ikke er afhængig af den demografiske udvikling. Balancen mellem udgiftssiden og finansieringssiden i regionerne skabes via bidrag fra staten og kommunerne.

 

Det kan dog oplyses, at udgiftsændringer med aktivitetsvirkning vedr. somatiske sygehuse generelt slår igennem på det kommunale aktivitetsbidrag med 14,36 pct., mens udgiftsændringer vedr. sygesikring hhv. psykiatri slår igennem på det kommunale aktivitetsbidrag med hhv. 10,60 pct. og 10,65 pct. Disse fordelingsnøgler kan imidlertid ikke umiddelbart ganges på de opgjorte ændringer. Det skyldes dels, at enhedsbeløbene bl.a. omfatter udgifter til medicintilskud, som kommunerne ikke medfinansierer, dels at de opgjorte demografiske udgiftsvirkninger kan vedrøre behandlinger med en større eller mindre kommunal udgiftsandel end de anførte gennemsnitsbeløb.