Besvarelse af Finansudvalget § 7 spørgsmål 33 - aktstykke nr. 189

Spørgsmål:

”I aftalen står, at ”Væksten i elevtallet i grundskolen giver et godt udgangspunkt for at nedbringe enhedsudgifterne i folkeskolen, hvilket har været målsætningen i en længere årrække jf. aftalerne om kommunernes økonomi”. På denne baggrund ønskes følgende oplyst:

  1. Kan ministeren bekræfte, at denne passus blev fjernet i kommuneaftalen for 2001, fordi elevtallet voksede og at det først var fra 2002, at denne passus blev genindført trods stigende elevtal.
  2. Ministeren bedes fremsende en opgørelse over udviklingen i elevtallet siden 1995 og frem til i dag, samt skønnet elevtal for de kommende år.
  3. Hvis udgifterne til folkeskolen fulgte væksten i elevtallet, hvad ville merudgiften til folkeskoleområdet være for 2007 for staten/kommunerne.
  4. Hvordan har udgiften pr. folkeskoleelev set ud fra 1995 og frem til i dag inkl. et skøn for 2007.
  5. Danmark har i en årrække hørt til de lande, der har brugt flest penge på folkeskolen, jf. OECD’s undersøgelser. Hvordan har udviklingen været de seneste 5 år - opdelt i udgifter til elever i de mindre klasser og udgifter til elever i de større klasser og opgjort på hvert år.

 

Svar:

Ad. a. Kan ministeren bekræfte, at denne passus blev fjernet i kommuneaftalen for 2001, fordi elevtallet voksede og at det først var fra 2002, at denne passus blev genindført trods stigende elevtal.

 

I kommuneaftalen for 2001 indgår følgende tekst om enhedsudgifterne i folkeskolen:

 

”Væksten i elevtallet i folkeskolen giver et potentiale for bedre ressourceudnyttelse således, at ressourceforbruget pr. elev i folkeskolen kan bringes ned. Kommuner, der f.eks. har stigende elevtal eller høje gennemsnitsudgifter, bør ved fastlæggelse af budgettet for 2001 tage udgangspunkt i en lavere gennemsnitsudgift pr. elev end hidtil, jf. sidste års aftale.”

 

Det kan derfor ikke bekræftes, at denne passus blev fjernet i kommuneaftalen for 2001.

 

Det kan oplyses, at der i aftalen om kommunernes økonomi for 2002 ikke indgår et afsnit om enhedsudgifterne i folkeskolen. Jeg er ikke bekendt med årsagen, da aftalen er indgået inden den nuværende regering trådte til.

 

For så vidt angår besvarelse af b.-e. har Undervisningsministeriet oplyst følgende:

”Ad b. Ministeren bedes fremsende en opgørelse over udviklingen i elevtallet siden 1995 og frem til i dag, samt skønnet elevtal for de kommende år.

Elevtallene i den kommunale folkeskole fra børnehaveklasse til og med 10. klasse fremgår af tabel 1 nedenfor.

 

Tabel 1. Elevtal i folkeskolen i perioden 1995-2007

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

510.000

513.125

520.267

530.168

541.380

551.299

562.703

575.449

584.788

591.725

594.011

597.109

597.715

 

Elevtallene er eksklusiv elever i vidtgående specialundervisning. Elevtallene for 2005, 2006 og 2007 er baseret på seneste befolkningsprognose fra Danmarks Statistik. Disse tal fremgår endnu ikke af elevoplysningerne på Undervisningsministeriets hjemmeside, jf. besvarelsen af spørgsmål 32c.

 

Ad c. Hvis udgifterne til folkeskolen fulgte væksten i elevtallet, hvad ville merudgiften til folkeskoleområdet være for 2007 for staten/kommunerne.

Undervisningsministeriet har ikke grundlag for at skønne over de forventede udgifter i 2006 og 2007. Hvis det beregningsteknisk lægges til grund, at enhedsudgiften i 2006 og 2007 svarer til den regnskabsbaserede enhedsudgift i 2005, som udgjorde 51.469 kr. pr. elev (2006-priser), vil en stigning i elevtallet på 606 elever fra 2006 til 2007, jf. svaret på spørgsmål 33b, betyde en kommunal merudgift på 31,2 mio. kr. i regnskabsåret 2007. Det bemærkes, at udgifterne til den kommunale folkeskole alene er en kommunal opgave.

 

Ad d. Hvordan har udgiften pr. folkeskoleelev set ud fra 1995 og frem til i dag inkl. et skøn for 2007

Udviklingen i enhedsudgifterne i den kommunale folkeskole fremgår af tabel 2 nedenfor.

 

Tabel 2. Udviklingen i enhedsomkostningen i folkeskolen 1995-2006

(kr.)

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2006 pl

51.915

52.416

52.410

52.080

52.048

50.385

51.341

51.797

51.528

51.356

51.469

50.886

Note: Enhedsudgiften for 2006 er baseret på budgettal, mens de øvrige tal er beregnet ud fra regnskabsoplysninger. Det bemærkes, at der er en vis usikkerhed knyttet til elevindberetningen for skoleåret 2000/2001.

 

Tallene er baseret på Undervisningsministeriets beregning af enhedsudgiften, jf. besvarelsen af S 5358. Udgifterne er udtryk for et ”snævert” regnskabsbegreb, der kun omfatter de enkelte folkeskolers konkrete driftsudgifter, dvs. baseret på regnskabsfunktion 3.01. Folkeskolen. Det angivne tal for enhedsudgiften i 2006 er baseret på kommunernes budgettal, der erfaringsmæssigt er noget lavere end de faktisk regnskabsførte udgifter.

 

Undervisningsministeriet har ikke grundlag for at skønne over den forventede enhedsudgift i 2007.

 

Ad e. Danmark har i en årrække hørt til de lande, der har brugt flest penge på folkeskolen, jf. OECD’s undersøgelser. Hvordan har udviklingen været de seneste 5 år - opdelt i udgifter til elever i de mindre klasser og udgifter til elever i de større klasser og opgjort på hvert år.

 

Udgiftsoplysninger i de kommunale regnskaber foreligger ikke fordelt på klassetrin. Det er derfor ikke muligt at give oplysninger om udviklingen i enhedsudgifter fordelt på klassetrin. Umiddelbart kan forventes, at udgifterne stiger med stigende klassetrin, da de vejledende timetal i folkeskolen generelt er stigende med klassetrinene. Timetildelingen til ekstra foranstaltninger til specialundervisning og andre støtteforanstaltninger er imidlertid i den danske folkeskole meget omfattende, og fordelingen af disse timer er tungest vejende i de mindre klasser, således at enhedsudgifterne på klassetrinene vil tendere mod at udlignes. De udgiftstal, der fremgår af OECD’s undersøgelser, er en fordeling på henholdsvis 1.-6. klasse og 7.-10. klasse, og disse tal er derfor baseret på et skøn. Endvidere må understreges, at der ikke er tale om direkte sammenlignelige tidsserier over årene, idet opgørelsesmetoder og dækningsgrad til stadighed søges forbedret.

 

Årlig udgift (løbende prisniveau) 1998 til 2002 til uddannelsesinstitutioner pr. studerende opgjort i USD korrigeret for købekraftsparitet (PPP):

 

Ã…r

Uddannelsesniveau

Landegennemsnit

(USD, PPP)

Danmark

 (USD, PPP)

Danmark

 (indeks: Landegennemsnit =100)

1998

Primary Education  (1.-6. klasse)....................

3940

6713

170

 

Lower secondary Education  (7.-10. klasse)....

5083

6617

130

1999

Primary Education  (1.-6. klasse)....................

4148

6721

162

 

Lower secondary Education (7.-10. klasse).....

5210

6904

133

2000

Primary Education (1.-6. klasse).....................

4381

7074

162

 

Lower secondary Education (7.-10. klasse).....

5575

7222

130

2001

Primary Education (1.-6. klasse).....................

4850

7572

156

 

Lower secondary Education (7.-10. klasse).....

5787

7653

132

2002

Primary Education (1.-6. klasse).....................

5313

7727

145

 

Lower secondary Education (7.-10. klasse).....

6089

7949

131

Kilder: OECD Education at a Glance 2001-2005, tabel B1.1.

Anm. Gennemsnittet udgør et ikke-vægtet gennemsnit for de OECD-lande, der foreligger eller kan estimeres data for, jf. Education at a Glance 2001-2005. Da opgørelsesmetoder og landedækning til stadighed søges forbedret, vil tallene for de forskellige år ikke være direkte sammenlignelige.”

 

Jeg kan henholde mig hertil.