Besvarelse af Finansudvalget § 7 spørgsmål 5 - aktstykke nr. 189

Spørgsmål:

Der ønskes oplyst, hvor store kommunernes driftsudgifter – med specifikation af driftsudgifterne på serviceområdet, netto – er udtrykt i 2007 og korrigeret for opgaveændringer (så tallene er sammenlignelige) i: Regnskab 2005, Aftaleniveau 2006, Budget 2006, Revideret budget 2006, Forventet regnskab 2006 og Aftaleniveau 2007 (hvor tallet for serviceudgifter, netto, er oplyst til 193.585 mio.kr. i kommuneaftalen).

 

Svar:

Niveauet for de kommunale nettodriftsudgifter (service) i 2007 er fastlagt med afsæt i det aftalte niveau for 2006 med KL kommunerne, et skøn for Københavns (KBH) og Frederiksberg (FRB) kommuners primærkommunale serviceudgifter med udgangspunkt i budget 2006 samt de overførte serviceudgifter fra den amtskommunale sektor, jf. DUT-aftalen om kommunalreformens økonomiske konsekvenser.

 

Niveauet for serviceudgifterne er opregnet til 2007 pris- og lønniveau. Der er samtidig korrigeret for tekniske forhold, jf. ændrede konteringsregler for moms på ældreområdet, DUT-sager med skæv profil mellem 2006 og 2007 samt et opdateret skøn for pris- og lønudviklingen i 2006.

 

Hertil kommer rammeløftet på 500 mio.kr., løftet af det aktivitetsafhængige bidrag på 416 mio.kr. (så der er korrespondance mellem forudsætningerne i kommune- og regionsaftalen) samt ældrepuljen, som søges udmøntet på FL2007. Samlet set udgør kommunernes udgifter 193.598 mio.kr i 2007 opgjort inkl. ældrepuljen, jf. tabel 1.

 

Tabel 1. Kommunernes serviceudgifter i 2007

Mio.kr. 07-pl

 

KL-kommunerne (Aftalt niveau for 2006)

149.041

Københavns og Frederiksberg kommuner (Budget 2006)

19.592

Overførte amtskommunale opgaver (Aftalt niveau for 2006)

23.937

Tekniske korrektioner (moms, DUT-sager, pris- og lønudvikling)

-329

I alt

192.240

Rammeløft

500

Løft af aktivitetsafhængigt bidrag, jf. regionsbalance

416

I alt (ekskl. ældrepulje)

193.156

Ældrepulje

441

I alt (inkl. ældrepulje)

193.5981)

Anm. Afvigelsen fra de angivne 193.585 mio.kr. skyldes, at der er foretaget en teknisk korrektion af udgiftsniveauet pga. en overflytning af puljer til bloktilskuddet på socialministeriets område.

Kilde: Aftalen om kommunernes økonomi for 2007.

 

Tabel 2 viser en opstilling af kommunernes udgifter i perioden regnskab 2005 til aftale 2007 opgjort ud fra aftaler, budgetter og regnskab for KL-kommunerne (gamle) i de relevante år tillagt en beregningsteknisk korrektion vedrørende KBH, FRB og de amtskommunale opgaver tilbage i tiden (specificeret i tabel 1).

 

Idet der er tale om en beregningsteknisk opgørelse af udgiftsniveauerne for KBH, FRB og de amtskommunale opgaver tilbage til regnskab 2005 er det ikke meningsfuldt at foretage en direkte sammenligning over tid.

 

Tabel 2. Beregningsteknisk opstilling af kommunale udgifter i R05-A07

Mia.kr. 07-pl

R05

A06

B06

B06 (G)

R06 (f)

A07

Kommunale udgifter

193,7

192,3

194,4

192,8

-

193,6

Anm.: Aftalte, budgetterede og realiserede niveauer for KL-kommunerne (B06 (G) ekskl. videreførelser fra budget 2005 til budget 2006). KBH og FRB samt de overførte udgifter fra den amtskommunale sektor indgår beregningsteknisk med en andel på hhv. 19,6 mia.kr. og 23,9 mia.kr. svarende til aftalen med KL og DUT-aftalen om kommunalreformøkonomien, jf. tabel 1. Opregnet til 2007-opgaveniveau (dog ekskl. meropgaver på akt 06 vedr. 07). B06 og B06 (G) er korrigeret for meropgaver vedr. nedsat forældrebetaling, idet DUT-sagen ikke indgår i R05, A06 eller A07 i ovenstående tabel. R05, A06, B06, B06 (G) er korrigerede for ændringen i kommunernes mulighed for at afløfte moms på ældreområdet (funktion 5.31, grp. 1). A06, B06 og B06 (G) er korrigeret for ændret skøn for pris- og lønudviklingen i forhold til aftaletidspunktet for 2006. Der foreligger endnu ikke forventede regnskabstal for 2006 for kommuner og amter.

Kilde: DS, kommuneaftaler og egne beregninger.

 

Baggrunden for den beregningstekniske indregning af korrektionerne er, at det ikke er muligt at opgøre KBH og FRB kommuners udgifter samt de overførte amtskommunale udgifter tilbage i tiden (dvs. R05, A06, B06 eller B06 (G)).

 

Indregningen af de overførte amtskommunale opgaver i aftalen bygger således på udgiftsniveauet, der fremgår af DUT-aftalen om kommunalreformens økonomiske konsekvenser. Udgiftsniveauet er baseret på en fordeling på stat, regioner og kommuner af udgifterne i de amtskommunale regnskaber for 2003 tillagt en korrektion fra regnskab 2003 til aftalt 2006 niveau for amterne mv.

 

Hertil kommer yderligere korrektioner til DUT-aftalen som følge af tekniske justeringer af DUT-aftalen samt fastsættelsen af udgangspunktet for kommunernes aktivitetsafhængige bidrag til sundhedsområdet i regionerne.

 

KBH og FRB kommuners primærkommunale udgifter er fastsat i aftalen med KL om kommunernes økonomi for 2007 ud fra de to kommunernes samlede udgifter i budget 2006 korrigeret for skønnede amtskommunale opgaver i 2006. Denne opgørelse kan ikke direkte genskabes i regnskab 2005. Hertil kommer, at der f.eks. ikke er aftalt et udgiftsniveau for KBH og FRB kommuner i 2006.