J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 06-015427
Dato :

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Finansudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8, 9, 10, 11, 12, 13 og 14 af 30. marts 2006.

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Klaus Ø. Jensen


Spørgsmål 8:

”Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet.”

 

Svar:

Jeg oversender hermed mit talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 30. marts 2006.


Spørgsmål 9:

"Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvilke udgifter og besparelser der kan forventes ved gennemførelsen af fase 2 og 3 af projektet samt oplyse om tidsplanen for gennemførelsen heraf."

 

Svar:

Fase 2 – udgifter og besparelser

Jeg har netop fremsat et lovforslag om en forenklet skattekonto for virksomheder samt et lovforslag om håndtering af al offentlig inddrivelse for både borgere og virksomheder.

 

I bemærkningerne til lovforslaget om skattekontoen er SKATs nuværende estimat til et nyt opkrævnings- og inddrivelsessystem opgjort, jf. tabellen nedenfor.

Mio. kr.

Estimat 2005

IT-udvikling

128

Konvertering af data fra og nedlukning af eksisterende systemer

65

Konsulentbistand, uddannelse, information mv.

18

Udvikling i alt

211

Driftsudgifter i udviklingsperioden

102

Éngangsudgifter IT

313

 

Der er endnu tale om estimater, idet systemmoderniseringens fase 2 befinder sig i analysefasen, hvor der bl.a. arbejdes med at kravspecificere projektet med henblik på at kunne gå i udbud.  Før det endelige budget kan udarbejdes, skal der således foreligge et tilbud fra en leverandør via en udbudsforretning.

 

Udgifterne modsvares dog af markante besparelser i form af drifts- og årsværksbesparelser i SKAT. Projektet er således rentabelt over en 4-årig periode, hvorefter der kan høstes årlige besparelser på ca. 185 mio. kr.

 

Fase 2 – tidsplan

Tidsplanen for systemmoderniseringens fase 2 er i øjeblikket under revision. Det skyldes bl.a., at systemmoderniseringens fase 1 skal være vel undervejs, før fase 2 kan gennemføres, idet it-infrastrukturen etableret i fase 1 også skal anvendes i fase 2.

 

Ifølge den nu reviderede foreløbige skitse er skattekontoen planlagt til at være implementeret den 1/7 2008, mens inddrivelsessystemet bliver implementeret den 1/1 2009.

 

Den reviderede tidsplan skal bl.a. medvirke til at reducere den organisatoriske risiko ved at gennemføre fase 2. Det er således et ønske fra SKAT, at sprede implementeringen af de mange forandringer ud, således at ikke alle medarbejdere samtidigt får nye systemer at skulle forholde sig til.

 

Det nye forslag til tidsplan vil blive medtaget i aktstykket om fase 2, som forventes forelagt for Finansudvalget før sommeren 2006.

 

Endelig har SKAT overtaget motoropgaven pr. 1/1 2008. Igangsættelsesaktstykke vedrørende motorprojektet forelægges Finansudvalget inden sommerferien, eventuelt samtidig med forelæggelsen af igangsættelsesaktstykke for systemmoderniseringens fase 2. Motorprojektet er ikke en del af det oprindelige fase 2-projekt.

 

Fase 3 – udgifter og besparelser

Systemmoderniseringens fase 3 vedrører i hovedsagen personområdet som skitseret i akt 157 af 2. juni 2004. Denne fase er dog endnu kun i modningsfasen, hvorfor business casen og tidsplanen er meget foreløbige.

 

På grundlag af erfaringerne fra systemmoderniseringens fase 1 blev business casen for fase 3 gennemgået i foråret 2005 af en styregruppe bestående af Skatteministeriet, Finansministeriet, Videnskabsministeriet og Den Digitale Taskforce. Her blev it-udviklingsomkostningerne grovestimeret til 245 mio. kr., mens de afledte udgifter blev grovestimeret til 182,5 mio. kr. Besparelserne ved at gennemføre fase 3 blev grovestimeret til ca. 356 mio. kr. årligt efter fuld indfasning. 

 

Fase 3 – tidsplan

Den nye tidsplan for systemmoderniseringens fase 2 vil komme til at påvirke fase 3, hvorfor der også arbejdes på en revideret tidsplan for denne fase. Det er endnu for tidligt at sige noget om implementeringstidspunktet for fase 3, men dette vil fremgå, når fasen forelægges Finansudvalget.

 

Herudover er eIndkomst projektet forelagt Finansudvalget via et aktstykke. Projektet er planlagt til at være implementeret den 1/1 2008.

 


Spørgsmål 10:

"Vil man få et brugbart og hensigtsmæssigt system, hvis man vælger at gennemføre fase 1 men ikke gennemfører fase 2 og 3?"

 

Svar:

Jeg kan bekræfte, som jeg også sagde under samrådet i Finansudvalget i sidste uge, at fase 1 er fornuftig at gennemføre i sig selv.

 

It-infrastrukturen (ENS) med tilhørende portalrammeværk, som etableres i systemmoderniseringens fase 1, skal ikke alene understøtte it-systemerne, der etableres i fase 2 og 3, men også de konkrete projekter i fase 1 (moderniseringen af TastSelv Erhverv samt indsendelse og ligning af virksomheders selvangivelse) samt SKATs øvrige it-systemer. De løbende forbedringer, der sker af SKATs systemer efter fase 1s gennemførelse, vil således ske med inddragelse af den nye it-infrastruktur. Infrastrukturen vil således i høj grad kunne bruges, dels til at gennemføre fase 1, men også til de efterfølgende løbende forbedringer, selv om fase 2 og 3 ikke gennemføres.

 

Fase 1 af systemmoderniseringen kan således med god fornuft gennemføres uafhængigt af, om fase 2 og 3 gennemføres, hvilket underbygges af, at fase 1 i sig selv har en positiv business case.

 

Det skal dog nævnes, at man naturligvis vil få den maksimale gevinst af investeringen i den nye it-infrastruktur, hvis fase 2 og 3 også gennemføres, idet systemerne i disse faser anvender den nye it-infrastruktur. Hertil kommer, at der er store gevinster knyttet til de efterfølgende faser, herunder særligt fase 3, hvor systemmoderniseringen er en forudsætning for at realisere det fulde potentiale ved den netop gennemførte fusion.

 


Spørgsmål 11:

"Under henvisning til ministerens svar på spørgsmål 3 ønskes præciseret, om det betyder, at eventuelle udgiftsstigninger udelukkende vil kunne tilskrives ændrede krav til systemet - krav der dukker op under gennemførelsen af projektet?"

 

Svar:

Den kontrakt, der forventes indgået for fase 1 af systemmoderniseringen, er en fastpriskontrakt. Det betyder, at hvis SKAT uden ændringer køber det, der er omfattet af kontrakten, fastholdes prisen.

 

Lad mig dog påpege, at der er tale om et projekt, der skal udvikles og implementeres over en periode på ca. 1½ år, og som baserer sig på en kontrakt bestående af mere end 10.000 sider.

 

Det er klart, at med en kontrakt af det omfang er der risiko for, at SKAT undervejs i projektet vil opleve, at ikke alle krav i kontrakten er udformet hensigtsmæssigt. Ligeledes medfører den lange udviklings- og implementeringsperiode en risiko for ændrede krav fra omverdenen. Det kan f.eks. være ændrede krav som følge af ny lovgivning.

 

Resultatet af disse risici er, at der undervejs i projektet kan opstå nye eller ændrede krav til systemet, som eventuelt kan medføre en prisstigning.

 

For at sikre en professionel håndtering af ændrede eller nye krav til systemet har SKAT oplyst, at de i deres projektmodel har etableret faste procedurer til styring af ændringskrav. Procedurerne skal sikre, at behovene for ændringer nøje bliver afvejet i forhold til den værdi, de vil skabe.

 

 


Spørgsmål 12:

"Ministeren bedes oplyse, hvilke bodsbestemmelser der er tilknyttet gennemførelsen af fase 1 i projektet."

 

Svar:

Bodsbestemmelserne i relation til systemmoderniseringens fase 1 er inkorporeret i alle kontrakterne i fase 1 projektet. Bod som værktøj bliver dog først anvendeligt i det omfang, bodsbestemmelser er knyttet til målbare elementer.

 

I udviklingskontrakterne under fase 1 er bodsbestemmelserne således knyttet til forsinkelse i forhold til kritiske milepæle i projektforløbet. Den maksimale samlede bod under kontrakten for forsinkelse er 15 % af kontraktsummen. Boden udgør 0,25 % af kontraktsummen pr. forsinket arbejdsdag. Ved forsinkelse med afslutning af test betales endvidere en supplerende bod. Boden forfalder til betaling ugevis efter skriftligt påkrav fra SKAT. Manglende fremsendelse af påkrav medfører ikke bortfald af pligt til betaling af bod.

 

I relation til kontrakterne for Drift, Vedligehold og Forvaltning er der i bilag til kontrakterne defineret klare og specifikke regler og beregningsmetoder for bod relateret til opfyldelsen af aftalte servicemål (primært svar- og oppetider) i disse kontrakter.

 

Overholder leverandøren ikke de i medfør af kontrakten fastsatte frister for udlevering af dokumentation mv., betales den i medfør af kontrakten fastsatte bod.

 

SKAT kan i øvrigt gøre misligholdelsesbeføjelser gældende. SKAT kan modregne forfalden ubetalt bod samt tilbageholde et forholdsmæssigt beløb for ydelser, der ikke er leveret kontraktmæssigt eller er behæftet med mangler.

 

Incitamentstrukturen i alle kontrakter er opbygget således, at betaling til leverandør sker ved fejlfri leverance.

 

Endeligt har SKAT sikret sig mulighed for i tilfælde af misligholdelse af kontrakten at benytte dansk rets almindelige misligholdelsesbestemmelser: at ophæve, at annullere, at opsige, at kræve afhjælpning og at kræve forholdsmæssigt afslag.

 

 

 

 


Spørgsmål 13:

"Som årsag til fordyrelsen af projektet henviser ministeren til en undervurdering af markedsprisen for sådanne IT-løsninger. Hvad skyldes den drastiske udvikling i markedsprisen for IT-løsninger gennem det sidste halve år, og forventes markedsprisen at stige yderligere?"

 

Svar:

Det er selvsagt ikke muligt for mig konkret at sige noget om, hvad prisen for systemmoderniseringens fase 1 ville have været, hvis kontrakten var blevet indgået for eksempelvis et halvt år siden.

 

De tidligere forelagte estimater er alle udarbejdet sammen med eksterne konsulenter. De indkomne tilbud viser imidlertid, at der er sket en undervurdering af markedsprisen for it-løsninger. Det er således ikke alene fordi markedet har udviklet sig uventet, at prisen for fase 1 nu er højere, men også fordi markedet har vurderet prisen på løsningen anderledes end SKAT.

 

Det er selvfølgelig beklageligt, men der er tale om et meget omfattende og komplekst projekt, som ikke umiddelbart kan sammenlignes med andre projekter.

 

Med hensyn til den forventede udvikling i markedsprisen er det SKATs opfattelse, at priserne på hardware generelt er faldende, mens priserne på konsulentydelser er stigende.

 

Da hardware kun udgør en forholdsmæssig lille del af det samlede tilbud vedrørende systemmoderniseringens fase 1, vurderes det, at risikoen for en prisstigning over det kommende år er større end chancen for et prisfald.

 

Det skal dog understreges, at en mulig prisstigning i markedet ikke vil påvirke fase 1 budgettet, da der er tale om en fastprisaftale.

 

 


Spørgsmål 14:

"Vurderes det sandsynligt, at markedsprisen indenfor det kommende år vil falde igen?"

 

Svar:

Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 13.

                                                                                         Â