Samråd i FIU den 22. juni 2007 vedr. bloktilskudsaktstykket
Nedenfor fremgår forslag til talepunkter til samråd i FIU:
Indledende bemærkninger
· Regeringen indgik den 10. og 12. juni aftaler med Danske Regioner og KL om regionernes og kommunernes økonomi for 2007.
· Aftalerne udstikker de overordnede rammer for den regionale og kommunale økonomi i 2007 og ligger i forlængelse af regeringens prioriteter, som er udmeldt i regeringsgrundlaget.
· Med aftalerne afsætter vi i 2007 flere midler til service på de offentlige serviceområder – særligt inden for sundhedsvæsenet og ældreplejen.
· Hermed lægger regeringen med aftalerne op til en fortsættelse af den linie, der er lagt i hele regeringsperioden – nemlig mere og bedre service til borgerne.
· Derudover er der ved fastsættelsen af anlægsniveauet i regioner og kommuner taget hensyn til den aktuelle konjunktursituation. De aftalte anlægsniveauer ligger således under såvel regnskaberne for 2005 og budgetterne for 2006.
 Aftalen med KL
· Med aftalen med KL afsætter vi yderligere 500 mio. kr. fra 2007 og frem. Heraf tilføres ældreområdet 300 mio. kr. til imødegåelse af træk på serviceydelser til ældre.
· Regeringen har i forbindelse med aftalen herudover tilkendegivet, at vi vil søge tilslutning til, at ældrepuljen på 500 mio. kr. anvendes til et permanent løft på ældreområdet med henblik på, at midlerne kan indgå i kommunernes plan- og budgetlægning.
· Vi er enige med KL om, at en arbejdsgruppe i efteråret 2006 skal opstille forslag til kriterier for udmøntningen af midlerne. Udmøntningen vil ske i forbindelse med finanslovforhandlingerne til efteråret.
· Arbejdsgruppen skal også fremlægge forslag til, hvordan der kan følges op på anvendelsen af midlerne med kvalitetsmål og dokumentation, så der bliver større gennemsigtighed om indsatsen på ældreområdet.
· Vi skal have sikkerhed for, at pengene faktisk går til forbedringer af indsatsen for ældre.
· Regeringen vil på finansloven for 2007 søge tilslutning til at afsætte yderligere midler til bedre kvalitet i dagtilbud. Vi har i regeringsgrundlaget tilkendegivet, at vi vil afsætte i alt 2 mia. kr. i perioden 2006-2009.
· Det indgår i kommuneaftalen, at vi inden for denne ramme vil søge at reservere en særlig pulje på 200 mio. kr. i 2007, der tildeles kommunerne ud fra objektive kriterier Vi vil drøfte mulige kriterier for fordeling og dokumentation med KL.
· Anvendelsen af de samlede midler, der er til rådighed i kommunerne, beror på prioriteringer lokalt. Det ligger i det kommunale selvstyre.
· For så vidt angår anlægsudgifterne, har vi aftalt et niveau på 14,8 mia.kr. Heri indgår lånerammer på 0,8 mia.kr. til folkeskoleområdet og yderligere 0,5 mia.kr. til engangsinvesteringer afledt af kommunalreformen.
· Den samlede låneramme til engangsinvesteringer afledt af kommunalreformen udgør dermed 1½ mia.kr. i kommunerne i 2006-2007.
· Samlet set indebærer aftalerne med KL og Danske Regioner, at der også i 2007 er plads til forbedringer af den offentlige service inden for rammerne af de overordnede samfundsøkonomiske målsætninger.
· Vi tilfører kommuner og regioner 1,8 mia. kr. ekstra i 2007.
· Herunder har vi i aftalen med KL taget højde for, at der kan forventes et øget træk på serviceydelser til ældre.
Spørgsmål A
· Enhedsudgifterne pr. elev i den kommunale folkeskole har ligget nogenlunde stabilt fra 2001 til 2005.
· Stigningen i antallet af børn i folkeskolealderen udgør mindre end 3 elever pr. skole i gennemsnit og den gennemsnitlige klassekvotient er kun godt 20.
· Væksten i elevtallet giver et godt udgangspunkt for at nedbringe udgiften pr. elev – dette er dog ikke sket under hverken denne regering eller den tidligere regering, som også havde denne ambition i flere år.
· Det er relevant at være opmærksom på, at serviceniveauet ikke nødvendigvis har en direkte sammenhæng med enhedsudgiften. Der skal jo ikke bruges flere penge på asfalt, legeplads, gymnastiksale, pedel med mere, fordi der kommer nogle få ekstra elever på en skole i forhold til året før.
· Antallet af fuldtidsbeskæftigede i ældresektoren har været stigende. Siden 2002 er der blevet ansat ca. 2.000 flere medarbejdere i ældresektoren. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser endvidere, at ca. 1.200 personer var ansat i private firmaer i 2005.
· Antallet af børn pr. fuldtidsbeskæftiget i dagplejen er faldet fra 3,5 i 2001 til 3,1 i 2004.
· Antallet af børn pr. fuldtidsbeskæftiget i vuggestuerne er steget fra 3,3 i 2001 til 3,5 i 2005.
· Antallet af børn pr. fuldtidsbeskæftiget i børnehaverne er faldet fra 7,1 i 2001 til 6,4 i 2005.
· Antallet af børn pr. fuldtidsbeskæftiget i de aldersintegrerede institutioner er faldet fra 5,9 i 2001 til 5,5 i 2005.
· Antallet af børn pr. fuldtidsbeskæftiget i fritidshjemmene er steget fra 9,2 i 2001 til 9,5 i 2005.
Spørgsmål B
· Hvis vi ser på det kommunale forbrug i pct. af det private, så er det steget fra 38,2 pct. i 2001 til 38,7 pct. i 2005.
· Og hvis vi ser på det kommunale forbrug i pct. af BNP er det steget fra 18,1 pct. til 18,7 pct.
· Det kommunale forbrug udgør altså en stigende andel, ikke en faldende andel.
Spørgsmål C
· Jeg har været inde på en del af elementerne.
· Men her er det også relevant at se på de initiativer, som er finansieret af staten.
· Forældrebetalingen nedsættes for børn over 3 år fra 33 pct. til 25 pct. i 2007. Kommunerne kompenseres krone for krone for denne takstnedsættelse.
· På samme måde er der vedtaget en plejeboliggaranti, som er finansieret fuldt ud af staten. Den kommer også borgerne til gode direkte.
Spørgsmål D
· Det er vigtigt at holde sig for øje at anvendelsen af ressourcer og organiseringen er meget forskellige kommunerne imellem.
· Der er for eksempel stor forskel på, hvor meget tid hos den enkelte ældre, de enkelte kommuner kan præstere for de samme penge. En undersøgelse om organisering og effektivitet på hjemmehjælpsområdet fra dette forår viser, at den direkte brugertid kan variere fra 40 pct. til 61 pct..
· Og det er jo tiden hos de ældre, der er afgørende for, om servicen opleves som tilfredsstillende af de ældre.
· Så det er ikke nødvendigvis sådan, at de højeste udgifter er lig med den største tilfredshed. Administrationen af midlerne spiller en stor rolle.
· Det er derfor vigtigt at se på, hvilket potentiale, der er i de enkelte kommuner for at frigøre yderligere ressourcer, der kan prioriteres af den enkelte kommune til at forbedre servicen.
· På det statslige område frigøres der årligt et omprioriteringsbidrag på 2 pct. af driftsudgifterne på de ikke aftalebelagte områder.
· Hvis man forudsatte en tilsvarende kommunal indsats på det kommunale opgaveområde, ville det beregningsteknisk svare til op mod 3,6 mia. kr. til mere og bedre service.
· Kommunalreformen åbner også mulighed for at indhøste synergigevinster – både som følge af sammenlægning og som følge af overtagelse af nye opgaver.
· Synergien i forbindelse med de nye opgaver følger af, at der i forbindelse med opgaveovertagelsen ikke vil være behov for at opskalere fuldt ud på en række overhead funktioner, administrativ ledelse, IT-support og så videre, som allerede varetages i kommunerne.
· Her vil en del af de midler, der overtages fra amterne kunne anvendes til service for borgerne frem for administration og lignende. Hertil kommer de stordriftsfordele, der ligger i at samle flere opgaver inden for samme område ét sted.
· Også KL har peget på disse muligheder over for kommunerne.
· For sammenlægningskommunernes vedkommende kan der endvidere peges på, at de i 2007 har mindreudgifter alene til vederlag til politikere på op mod 400 mio.kr. Disse frigjorte ressourcer kan selvsagt også anvendes til serviceforbedringer.
· Det er aftalt, at kommunerne generelt beholder effektiviserings- synergigevinster, der følger af kommunalreformen, til bedre service for borgerne.
Â
· Samtidig har vi aftalt, at kommunerne som hovedregel beholder gevinsterne af digitaliseringsprojekter - også dem, som staten har deltaget i.
· Det styrker kommunernes tilskyndelse til at hjemtage de mulige gevinster ved digitalisering, og giver samtidig et yderligere råderum, som kan anvendes til at forbedre servicen.
· Det er altså ikke nok blot at se på de ekstra midler, der er afsat i kommuneaftalerne. Kommunalreformen giver en enestående mulighed for at omsætte synergier og stordriftsfordele til bedre service.
· Og vi er enige med KL om, at disse gevinster skal identificeres og realiseres over de kommende Ã¥r. Â