Europaudvalget 2005-06, Erhvervsudvalget 2005-06
2694 - konkurrenceevne Bilag 9, ERU Alm.del Bilag 167
Offentligt
232349_0001.png
9. december 2005
2005-141/7014-28
/ik-EBST
Orientering til Folketingets Europaudvalg om Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om et rammeprogram for konkur-
renceevne og innovation (2007-2013) i forhold til det 7. rammepro-
gram for forskning, teknologi og demonstration
Ved mødet i Folketingets Europaudvalg den 25. november 2005 forelag-
de økonomi- og erhvervsministeren dagsordenen for rådsmødet (Konkur-
renceevne) den 28.-29. november 2005 fsva. dagsordenspunkterne 4-10.
Et af punkterne på Rådets dagsorden var en fremskridtsrapport vedrøren-
de forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et rammepro-
gram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013) (CIP). På mødet
udbad Europaudvalget sig en skriftlig redegørelse for forbindelsen mel-
lem CIP og det 7. rammeprogram for forskning, teknologi og demonstra-
tion (FP7).
Rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation
Rammeprogrammet for konkurrence og innovation (2007-2013) (CIP) vil
samle, henholdsvis afløse specifikke fællesskabsstøtteprogrammer og re-
levante dele af andre fællesskabsprogrammer inden for områder, der er af
afgørende betydning for fremme af produktivitet, innovationskapacitet og
bæredygtig vækst i EU.
Disse fællesskabsprogrammer er:
- Det flerårige program for initiativ og iværksætterånd, navnlig for små
og mellemstore virksomheder (MAP-programmet),
- det flerårige program for handlinger inden for energiområdet, Intelligent
Energi – Europa,
- de tre eksisterende IKT-programmer eTEN, eContent Plus og Modinis
samt
- dele af det finansielle instrument for miljøet (LIFE-programmet).
Samtidig vil komplementære miljøspørgsmål blive inddraget. Dermed
søges rammebetingelserne for vækst styrket inden for rammerne af et
samlet program.
Forslaget til rammeprogram er bygget op om 3 delprogrammer:
1. Iværksætter- og innovationsprogrammet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/4
2. Støtteprogrammet for IKT-politik (informations- og kommunikations-
teknologi) og
3. Programmet ”Intelligent Energi – Europa”.
Kommissionen lægger op til, at miljø
miljøinnovation og miljøteknolo-
gi
og indsatsen for små og mellemstore virksomheder organiseres som
tværgående indsatser i forhold til alle tre delprogrammer, særligt delpro-
grammet for iværksætteri og innovation.
CIP har følgende formål:
At fremme virksomhedernes, særligt de små og mellemstore virk-
somheders, konkurrenceevne
At fremme innovation, herunder økoinnovation
At fremskynde udviklingen af et konkurrencedygtigt, innovativt
og inklusivt informationssamfund
At forbedre energieffektiviteten og fremme nye og vedvarende
energikilder i alle sektorer, herunder transportsektoren.
Kommissionen vedtager årlige arbejdsprogrammer for særprogrammerne.
Arbejdsprogrammerne gennemføres og støttes navnlig ved hjælp af føl-
gende foranstaltninger:
Fællesskabets finansielle instrumenter for SMV’er
Netværk, der samler et bredt udsnit af aktører
Pilotprojekter, markedsintroduktionsprojekter og andre foranstalt-
ninger til fremme af praktisk anvendelse af innovationer
Politikanalyser, udvikling og koordinering med deltagende lande
Informationsudveksling, formidling og opmærksomhedsskabende
initiativer
Støtte til medlemsstaters eller regioners fælles aktioner
Offentlige udbud på grundlag af tekniske specifikationer, der ud-
arbejdes i samarbejde med medlemsstaterne
Samarbejde mellem myndigheder på nationalt og regionalt ni-
veau.
Der kan også ydes støtte til dækning af udgifter i forbindelse med forbe-
redende aktioner, overvågning, kontrol, revision og evaluering, som er di-
rekte nødvendige for rammeprogrammets gennemførelse og for opfyldel-
sen af dets mål.
Forslaget er en del af Kommissionens indsats for at revitalisere Lissabon-
processen, hvilket bl.a. afspejledes i formandskabets konklusioner fra Det
Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22.-23. marts 2005.
Det samlede rammeprogram foreslås at udgøre 4.212,6 mio. EUR (ca.
31,4 mia. kr.) fordelt over 7 år. Den samlede beløbsramme for CIP af-
hænger dog af resultatet af forhandlingerne om EU's budget i årene 2007-
2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
Det 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demon-
stration
Det 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstrati-
on (2007-2013) (FP7) skal videreføre og styrke målsætningen fra det 6.
rammeprogram om realiseringen af det europæiske forskningsrum (ERA)
samt medvirke til, at EU bliver bedre til at udnytte sin videnbase, opnå tek-
nologisk lederskab og øge synligheden omkring europæisk forskning.
Forslaget til rammeprogrammet (den ikke-nukleare del) er opdelt i fem sær-
programmer:
1. Særprogrammet ”Samarbejde”, hvorunder der ydes støtte til tvær-
nationalt samarbejde om forskning, udvikling og demonstration
inden for en række tematiske forskningsområder
2. Særprogrammet ”Idéer”, hvorunder der via etableringen af et Eu-
ropæisk Forskningsråd (ERC) ydes støtte til europæisk grund-
forskning af højeste kvalitet
3. Særprogrammet ”Mennesker”, hvorunder der ydes støtte til udvik-
lingen af de menneskelige ressourcer inden for europæisk forsk-
ning.
4. Særprogrammet ”Kapacitet”, hvorunder der ydes støtte til på for-
skellig vis at øge den europæiske forskningskapacitet, herunder via
støtte til forskningsinfrastruktur, SMV’ers innovationskapacitet
mv.
5. Særprogrammet ”Det Fælles Forskningscenter (FFC)”, hvorunder
der gives støtte til, at FFC kan levere videnskabelig og teknisk støt-
te til Fællesskabets politikforberedelse og -implementering.
Forslaget er et vigtigt element i revitaliseringen af Lissabon-processen,
hvilket bl.a. fremhæves i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske
Råds møde i Bruxelles den 22.-23. marts 2005. Det samlede forslag til bud-
get for de 5 særprogrammer under det 7. rammeprogram (ikke-nukleare del)
er på 72.726 mio. EUR (ca. 545 mia. kr.) fordelt over 7 år.
Den samlede beløbsramme for FP7 afhænger dog af resultatet af forhand-
lingerne om EU's budget i årene 2007-2013.
Forbindelsen mellem CIP og FP7
Det er anført i Kommissionens forslag til CIP, at konkurrenceevne og inno-
vation i Europa vil blive støttet både under FP7-rammeprogrammet og un-
der CIP-rammeprogrammet. Programmerne vil være komplementære og
styrke hinanden gensidigt i deres bidrag til opfyldelse af Lissabon-målene.
Det er endvidere anført, at CIP-rammeprogrammet ikke bør omfatte forsk-
ning og teknologiske udviklingsaktiviteter, der gennemføres i henhold til
traktatens artikel 166 (hjemmelsgrundlag for de flerårige rammeprogram-
mer for forskning og teknologisk udvikling). I de tilfælde, hvor der under
CIP ydes støtte til teknologisk innovation, vil fokus være på aktiviteterne ef-
ter forskningsprocessen, men før markedsføring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
Under Særprogrammet ”Kapacitet” under FP7 ydes der støtte til SMV’er el-
ler sammenslutninger af SMV’er, der er nødt til at lade forskningsopgaver
udføre af universiteter og forskningscentre. Under dette afsnit nævnes det
endvidere, at CIP vil yde støtte til netværk af formidlere og nationale ord-
ninger for at stimulere og lette SMV’ers deltagelse i FP7.
CIP-forslagets bestemmelser forekommer imidlertid ikke ganske klare om-
kring afgrænsningen til FP7, hvilket har givet anledning til mange spørgs-
mål til Kommissionen under de hidtidige forhandlinger om forslaget på ar-
bejdsgruppeniveau. Kommissionen har svaret, at forskning og demonstrati-
on vil høre under FP7, medens CIP vil dække projekter, der ligger mellem
forskning og markedsføring.
I praksis kan det være vanskeligt at foretage en klar sondring mellem forsk-
ning og innovation. Der er således en risiko for et vist overlap i de aktivite-
ter, der vil kunne ydes støtte til i de to programmer. Det er derfor vigtigt, at
denne problemstilling i højere grad, end det er tilfældet i det nuværende for-
slag, adresseres, og at der med de aktioner, der planlægges gennemført un-
der CIP, tages behørigt hensyn til risikoen for overlap mellem de to pro-
grammer, da målet må være at sikre synergi og komplementaritet frem for
overlap og duplikering.
På rådsmødet den 28.-29. november 2005 påpegede et flertal af medlems-
staterne, herunder Danmark, at en afklaring af CIP’s komplementære for-
hold til FP7 var vigtig, da man ikke ønskede dobbeltfinansiering af projek-
ter, men at CIP skulle supplere FP7. Der forventes en afklaring af disse for-
hold under de videre forhandlinger.