Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2621342_0001.png
Sendt elektronisk til Folketing
Ministeriet for Fødevarer, Land
brug og Fiskeri
Dato:
/
-c(
Tid:
kff2t)
ndbrug
Folketingets Udvalg for Fødevarer, La
og Fiskeri
København, den
Sagsnr.: 4848
1 4 FEB. nO6
Europa udvalget
EUU alm. del - Bilag 166
Offentligt
i har ved skrivelse af 8. februar
valg for Fødevarer, Landbrug og Fisker
Folketingets Ud
l nr. 196 og 197 (FLF alm. del):
6 udbedt sig min besvarelse af spørgsmå
200
Spørgsmål 196:
e til transport af levende dyr er
virker det forhold, at eksportrestitutionern
"Hvordan ind
g til en EF-handlingsplan for
ikke afskaffet, på Kommissionens forsla
nedskrevet til 0 og
det indtænkes i handlingsplanen?"
skyttelse og dyrevelfærd, og hvordan kan
dyrebe
Svar:
eksportstøtte til eksport af
nem flere år arbejdet for en afskaffelse af
Danmark har gen
r dansk anmodning på rådsmødet (land-
e dyr. Således blev emnet taget op efte
levend
2005. Forud for rådsmødet i
den 26. april 2005 og den 20. december
brug og fiskeri)
imidlertid en presse-
dbrugskommissær Mariann Fischer Boel
december udsendte lan
af markedssituationen, som følge af
hvori hun meddelte, at hun, som følge
meddelelse,
rklæringen, som der blev
evelfærd og endelig som følge af WTO-e
problemer med dyr
2005, om udfasning af alle eksport-
d om i Hong Kong den 18. december
opnået enighe
af restitutioner til eksport af
3, ville fremsætte forslag om afskaffelse
subsidier inden 201
levende dyr.
Kommissionens forordning (EF) Nr.
re års dansk pres blev det herefter ved
Efter fle
trestitutioner inden for okse-
december 2005 om fastsættelse af ekspor
2147/2005 af 23.
levende kvæg til slagt-
at afskaffe restitutionerne til eksport af
kødssektoren vedtaget
-kode 0102 90 71 9000 (nummer
set skete det ved, at den pågældende KN
ning. Teknisk
til levende dyr til slagt-
udgik i forordningens bilag. Restitutioner
i toldnomenklaturen)
Restitutioner til avlsdyr blev ikke
edes ikke nedskrevet til 0, men afskaffet.
ning blev sål
afskaffet.
es at få afskaffet eksportre-
d stor tilfredshed på, at det endelig lykked
Regeringen ser me
gen er tilfreds med WTO-
ne til levende slagtedyr, ligesom regerin
stitutioner
eksportstøtten. Herefter er der
bl.a. indebærer en generel udfasning af
erklæringen, der
, og det er mod en udfasning.
kun en hovedretning for eksportstøtten
CVR-nr.: 22 50 69 19
EAN 579 8000 876 910
www.fvm.dk
Internet: [email protected]
Holbergsgade 2
1057 København K
Tlf.: 33 92 33 01
Fax: 33 14 50 42
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 166: Kopi FLF svar på spørgsmål 196 og 197 om handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
2621342_0002.png
2
Selvom eksportrestitutionerne er afskaffet, er det imidlertid forts4
=~ ug.eksportere
levende kvæg til slagtning. Der tilskyndes blot ikke læfigere hertil ved hjæ
lp af eksport-
restitutioner. Ved eksport af levende dyr skal reglerne om transport af
levende dyr over-
holdes, og det er derfor disse regler, der skal ændres for at hindre lang
e transporter af
slagtekvæg.
Justitsministeriet har i relation til reglerne om transport af dyr
og Kommissionens hand-
lingsplan oplyst følgende:
"Regeringen har i en række sammenhænge tilkendegivet sin holdning
til reglerne om
transport af dyr, ligesom også Folketinget og dets udvalg har beha
ndlet spørgsmålet ved
flere lejligheder og herunder pålagt regeringen at arbejde for ænd
ringer af reglerne på
specifikke områder.
Den 22. december 2004 vedtog et flertal af EU's medlemslande
et forslag til en ny for-
ordning om beskyttelse af dyr under transport', der skal anvendes
fra den 5. januar
2007. Danmark stemte som det eneste medlemsland imod. Årsa
gen hertil var, at man fra
dansk side bl.a. fandt, at de to områder, som et flertal af medlem
slandene havde beslut-
tet ikke skulle ændres med den nye forordning ("transporttid" og
arealkrav"), er de to
områder, hvor forbedringer ville have haft en endog særdeles
stor indflydelse på beskyt-
telsesniveauet i forbindelse med reglerne om transport af dyr.
Herudover fandt Danmark
ikke, at forordningsforslaget var at betragte som udelukkende
dyrevelfærdsmæssige for-
bedringer sammenlignet med det eksisterende direktiv.
Fra dansk side må det fortsat anses at være af væsentlig bety
dning for dyrevelfærden
ved transport af dyr, at beskyttelsesniveauet i de EU-retlige regl
er hæves, og at der sik-
res en bedre og mere effektiv kontrol ved overholdelsen af
reglerne ved grænseover-
skridende transporter.
På den baggrund havde Danmark gerne set, at transport af
dyr var blevet et af de områ-
der, som Kommissionen i de kommende år særligt ville fokusere
på.
Handlingsplanen indeholder imidlertid på nuværende tidsp
unkt kun et enkelt konkret
initiativ på området transport af dyr. Ifølge oversigten over
konkrete initiativer vil
Kommissionen således i 2007 fremlægge et forslag om brug
af satellitnavigationssy-
sterner i køretøjer som led i beskyttelsen af dyr under tran
sport og udvikling af et sy-
stem for realtidsovervågning af dyrs velfærd under transpor
t.
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004
om beskyttelse af dyr under transport og der-
med forbudne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/43
2/EØF og 93/119/EØF og forordning (EF) nr.
1255/97.
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 166: Kopi FLF svar på spørgsmål 196 og 197 om handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
2621342_0003.png
3
jde for, at hand-
Fra dansk side vil man under de kommende politiske drøftelser arbe
rådet."
lingsplanen kommer til at indeholde flere initiativer på transportom
Spørgsmål 197:
forslag til en EF-
"Hvilke danske synspunkter er imødekommet i Kommissionens
— bilag 257?"
handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd, jf. FLF alm. Del
Svar:
Justitsministeriet har oplyst følgende:
den 21.-22. december
"Kommissionen tilkendegav på rådsmødet (landbrug og fiskeri)
bejde et forslag til
2004 efter opfordring fra Sverige, at den i løbet af 2005 agtede at udar
en europæisk handlingsplan på dyrevelfærdsområdet.
ste Kommissionen,
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. december 2005 oply
de imidlertid, at hand-
at handlingsplanen var blevet forsinket. Kommissionen forvente
t og medlemslandene i be-
lingsplanen ville kunne præsenteres for Europa-Parlamente
missionen.
gyndelsen af 2006, når den var blevet formelt vedtaget i Kom
man fra dansk side gerne
Danmark understregede ved denne lejlighed, at et af de emner,
sport af dyr". Danmark til-
så som et særligt fokusområde i handlingsplanen, var "tran
se af dyr under transport
kendegav i den forbindelse, at den nye forordning om beskyttel
man må transportere dyre-
desværre ikke indeholder forbedrede regler om, hvor længe
mark håbede på den bag-
ne, og hvor megen plads de skal have under transporten. Dan
initiativer på transportom-
grund, at handlingsplanen ville komme til at indeholde flere
for, at et andet emne, der og-
rådet. Danmark gav endvidere ved samme lejlighed udtryk
eseuropæisk importforbud af
så ligger Danmark meget på sinde, er indførelsen af et fæll
e, at handlingsplanen ville
hunde- og katteskind. Danmark håbede på den baggrund tillig
vedrørende indførelse af et
komme til at indeholde et initiativ fra Kommissionens side
Danmark udtryk for, at
importforbud af hunde- og katteskind på EU-plan. Endelig gav
om udarbejdelse af hand-
man fra dansk side i øvrigt tog Kommissionens statusrapport
lemslandene på et rådsmøde i
lingsplanen til efterretning, og at man så frem til, at med
old nærmere.
det nye år ville få lejlighed til at drøfte handlingsplanens indh
et rådsmøde (landbrug og fi-
Handlingsplanen blev præsenteret for medlemslandene på
ionen samme dag. Hand-
skeri) den 23. januar 2006 efter formel vedtagelse i Kommiss
ionens politiske målsæt-
lingsplanen indeholder en nærmere redegørelse for Kommiss
r indeholder handlingspla-
ninger på dyrevelfærdsområdet i de kommende år. Herudove
ionen agter at fremlægge til
nen en oversigt over de konkrete initiativer, som Kommiss
opfyldelse af handlingsplanens politiske målsætninger.
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 166: Kopi FLF svar på spørgsmål 196 og 197 om handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
2621342_0004.png
4
Handlingsplanen er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 20. februar 2006 med henblik på politisk drøftelse. Det bemærkes, at det er første
gang, at handlingsplanens indhold skal drøftes blandt EU's landbrugsministre.
Handlingsplanen vil herudover også blive behandlet på en af Kommissionen og det
østrigske formandskab planlagt dyrevelfærdskonference den 30. marts 2006 i Bruxelles.
Endelig forventes det, at handlingsplanen vil blive behandlet politisk igen på rådsmødet
den 22.-23. maj 2006 (landbrug og fiskeri).
Efter Justitsministeriets opfattelse er det danske synspunkt om, at der i EU-regi bør ta-
ges et initiativ vedrørende hunde- og katteskind, imødekommet i handlingsplanen. Det
fremgår således af handlingsplanen, at et af de konkrete initiativer, som Kommissionen
agter at fremlægge allerede i år, er et "forslag til foranstaltning som svar på befolknin-
gens holdning til handelen med katte- og hundeskind og produkter heraf".
I Danmark har man gennemført et indførselsforbud på nationalt plan (lov nr. 390 af 28.
maj 2003 om forbud mod erhvervsmæssig indførsel og produktion af samt handel med
skind og skindprodukter fra hunde og katte). Loven trådte i kraft 1. oktober 2003.
Det er imidlertid fortsat opfattelsen fra dansk side, at et forbud på EU-plan mod er-
hvervsmæssig indførsel og produktion af samt handel med skind og skindprodukter fra
hunde og katte vil have langt større effekt end et nationalt forbud.
Baggrunden herfor er bl.a., at told- og skattemyndighederne i f.eks. Danmark efter de
almindelige regler herom foretager kontrol af varer, der kommer til Danmark fra tredje-
lande. En tilsvarende kontrol foretages i sagens natur ikke, når der er tale om indførsel
til Danmark fra et andet EU-land.
Det bemærkes, at det ikke fremgår af handlingsplanen, hvad Kommissionens initiativ på
dette punkt nærmere vil komme til at indeholde. Danmark vil derfor søge dette nærmere
afklaret. Det kan således tænkes, at Kommissionen i stedet for et importforbud på EU-
plan overvejer f.eks. at indføre en pligt for erhvervsdrivende til at gøre forbrugerne op-
mærksomme på, at skindet hidrører fra hund eller kat. En sådan mindre indgribende
løsning vil imidlertid efter Danmarks opfattelse ikke være tilstrækkelig til at tilgodese
de dyreetiske hensyn, der ligger til grund for forslaget om indførelse af et fælleseuropæ-
isk importforbud."
Hans Chr. Schmidt
e e
aa.r