Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
272155_0001.png
272155_0002.png
272155_0003.png
272155_0004.png
JustitsministerietLovafdelingenDatoKontor:Sagsnr.:Dok.:4. april 2006EU-kontoret2006-6170-0047JBA40036

NOTAT

til Folketingets Europaudvalg

om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2006/0037 > 2006/0041 vedrørende

manglende gennemførelse af 5 direktiver

Kommissionens Generalsekretariat har i brev af 9. februar 2006 fremsendt Kommissionens åb-ningsskrivelse vedrørende den manglende gennemførelse i dansk ret af 5 direktiver.

Åbningsskrivelse nr. 2006/0037 vedrørende manglende gennemførelse af Rådets direktiv

2003/122/Euratom af 22. december 2003 om kontrol med lukkede højaktive strålekilder og

ukontrollerede strålekilder

Fristen for gennemførelse af direktivet var den 31. december 2005.Direktivet er med undtagelse af artikel 3, stk. 2, litra b, og dele af artikel 5 gennemført i dansk retved bekendtgørelse nr. 308 af 24. maj 1984 om industrielle gammaradiografianlæg og bekendt-gørelse nr. 918 af 4. december 1995 om anvendelse af lukkede radioaktive kilder i industrien, pålaboratorier og sygehuse m.v.Gennemførelsen af direktivet med de nævnte undtagelser er notificeret for Kommissionen den22. marts 2006.Gennemførelsen af artikel 3, stk. 2, litra b, kræver en lovændring, mens de endnu ikke gennem-førte dele af artikel 5 kan gennemføres ved bekendtgørelse. Lovforslag herom vil blive fremsatog bekendtgørelse udarbejdet ved først givne lejlighed. Lovændringen ventes at træde i kraftsenest med udgangen af 2006, bekendtgørelsen samtidig hermed eller umiddelbart efter. Kom-missionen vil blive notificeret, når de nævnte bestemmelser er gennemført.

Åbningsskrivelse nr. 2006/0038 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2004/51/EF af 29. april 2004 om ændring af Rådets direk-

tiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner

Fristen for gennemførelse af direktivet var den 31. december 2005.Slotsholmsgade 101216 København KTelefon: 33 92 33 40Telefax: 33 93 35 10E-post: [email protected]Internet: http://www.jm.dk
Direktivet er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 37 af 23. januar 2006 om gennemfø-relse af ændringsdirektiv om udvikling af Fællesskabets jernbaner. Bekendtgørelsen trådte i kraftden 1. februar 2006.Kommissionen modtog underretning om implementeringen i dansk ret den 10. marts 2006 og varforinden uformelt blevet orienteret om overskridelsen af fristen.

Åbningsskrivelse nr. 2005/0039 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens

direktiv 2004/52/EF af 29. april 2004 om interoperabilitet mellem elektroniske bompenge-

systemer i Fællesskabet

Fristen for gennemførelse af direktivet var den 20. november 2005.Det følger af direktivets artikel 1, stk. 1, at det finder anvendelse for alle veje med elektroniskebompengesystemer.De eneste danske veje med elektroniske bompengesystemer er de faste vejforbindelser over Sto-rebælt og Øresund.De faste vejforbindelser over Storebælt og Øresund er reguleret ved lov nr. 588 af 24. juni 2005om Sund & Bælt Holding A/S (herefter lov om Sund og Bælt).Det fremgår af § 16, stk. 1, i lov om Sund og Bælt, at selskabet A/S Storebæltsforbindelsen op-kræver betaling for benyttelsen af motorvejsforbindelsen over Storebælt.Endvidere kan transport- og energiministeren om spørgsmål af væsentlig betydning give A/SStorebæltsforbindelsen generelle eller specielle instrukser for udøvelsen af dens virksomhed, jf.samme lovs § 8, stk. 2, jf. stk. 1.A/S Storebæltsforbindelsen har oplyst, at selskabet allerede fra fristen for implementering den20. november 2005 faktisk opfyldte de tekniske krav, som bompengedirektivet i dag stiller.Danmark vil i relation til den faste vejforbindelse over Storebælt foretage en formel implemente-ring af direktivet ved, at transport- og energiministeren pålægger A/S Storebæltsforbindelsen atopkræve betaling for benyttelsen af den faste forbindelse over Storebælt i overensstemmelse medbestemmelserne i bompengedirektivet. Kommissionen vil blive orienteret, når den formelle im-plementering er foretaget.Det fremgår af § 16, stk. 2, i lov om Sund og Bælt, at Øresundsbro Konsortiet I/S – det dansk-svenske statslige selskab, der ejer og driver den faste forbindelse over Øresund – opkræver beta-ling for benyttelsen af motorvejsforbindelsen over Øresund.Øresundsbro Konsortiet I/S har oplyst, at selskabet allerede fra fristen for implementering den20. november 2005 faktisk opfyldte de tekniske krav, som bompengedirektivet i dag stiller.Det følger af § 2 i lov om Sund og Bælt, at den faste forbindelse over Øresund forvaltes og dri-ves i overensstemmelse med regeringsaftalen med senere ændringer.
-2-
Det fremgår på nuværende tidspunkt ikke udtrykkeligt af regeringsaftalen, at nuværende ogkommende EU-retsakter (herunder bompengedirektivet) skal overholdes i forbindelse med drif-ten af den faste forbindelse over Øresund.Danmark og Sverige vil imidlertid formelt implementere bompengedirektivet ved en ændring afden svensk-danske regeringsaftale, således at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af aftalen, atnuværende og kommende EU-retsakter skal overholdes i forbindelse med driften af den fasteforbindelse over Øresund.Ændringen af den svensk-danske regeringsaftale forventes gennemført i første halvdel af 2006.Kommissionen vil blive orienteret, når den formelle implementering er foretaget.Bompengedirektivet regulerer udelukkende den måde, hvorpå bompenge eller afgifter opkræves,og berører ikke medlemsstaternes frihed til selv at afgøre, om der skal fastsættes afgiftsordningerfor vejbenyttelse.Den almindelige danske vejlovgivning giver ikke det offentlige adgang til at opkræve bompenge.Derimod har private grundejere under visse betingelser adgang til at opkræve bompenge. Bortsetfra de nævnte faste vejforbindelser over Storebælt og Øresund – der ikke er omfattet af den al-mindelige vejlovgivning, men reguleret særskilt i lov om Sund og Bælt – kendes der imidlertidikke eksempler herpå, og privates opkrævning af bompenge vil reelt aldrig kunne antage et om-fang, der bringer forholdet op over bagatelgrænsen i direktivets artikel 1, stk. 2, litra c, når bort-ses fra de nævnte broanlæg.Den danske regering finder det derfor ikke påkrævet at gennemføre bompengedirektivets be-stemmelser i den almindelige vejlovgivning. Hvis der på et senere tidspunkt etableres hjemmelfor det offentlige til at opkræve bompenge, vil direktivets bestemmelser blive gennemført i vej-lovgivningen i forbindelse hermed.

Åbningsskrivelse nr. 2006/0040 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens

direktiv 2005/42/EF af 20. juni 2005 om ændring med henblik på tilpasning til den tekniske

udvikling af bilag II, IV og VI til Rådets direktiv 76/768/EØF vedrørende kosmetiske mid-

ler

Fristen for gennemførelse af direktivet var den 31. december 2005.Direktivet er gennemført ved bekendtgørelse nr. 71 af 27. januar 2006 om ændring af bekendtgø-relse om kosmetiske produkter. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 8. februar 2006.Gennemførelsen af direktivet er notificeret for Kommissionen den 9. marts 2006.

Åbningsskrivelse nr. 2006/0041 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens

direktiv 2005/63/EF af 3. oktober 2005 om berigtigelse af direktiv 2005/26/EF for så vidt

angår listen over levnedsmiddelingredienser og stoffer, der foreløbig slettes af bilag IIIa til

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF

-3-
Fristen for gennemførelse af direktivet var den 3. december 2005.Direktivet er gennemført ved bekendtgørelse nr. 115 af 23. februar 2006 om ændring af bekendt-gørelse om mærkning m.v. af fødevarer. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 4. marts 2006.Gennemførelsen af direktivet er notificeret for Kommissionen den 6. marts 2006.
Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.
-4-