<DOCUMENT_START>

NOTAT

 

til Folketingets Europaudvalg

 

om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2006/0398 > 2006/0400 vedrørende manglende gennemførelse af 3 direktiver

 

Kommissionens Generalsekretariat har i brev af 1. juni 2006 fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse vedrørende den manglende gennemførelse i dansk ret af 3 direktiver.

 

Åbningsskrivelse nr. 2006/0398 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/22/EF af 31. marts 2004 om måleinstrumenter

 

Fristen for gennemførelse af direktivet om måleinstrumenter i dansk ret var den 29. april 2006.

 

Direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 436 af 16. maj 2006 om ikrafttræden af EF-direktiv om mÃ¥leinstrumenter (MID) og om udpegning af notificerede organer.

 

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2006 for så vidt angår udpegning af notificerede organer og den 30. oktober 2006 for så vidt angår de øvrige bestemmelser. Kommissionen modtog efterretning herom den 13. juni 2006.

 

I henhold til artikel 2 i direktivet meddeles det, at ovennævnte bekendtgørelse ikke omfatter implementering af bilagene om taxametre (MI-007) og gasanalysatorer til udstødningsgas (MI-010).

 

Med hensyn til taxametre er bilaget implementeret af Færdselsstyrelsen ved bekendtgørelse nr. 399 af 4.maj 2006 om særlige krav til taxier mv., som er notificeret den 23. juni 2006.

 

Færdselsstyrelsen har endvidere hjemmel til at stille krav til gasanalysatorer til udstødningsgas, der anvendes i synsvirksomheder. Bilag 2 til den gældende bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer omfatter gasanalysatorer. Ifølge bekendtgørelsen skal måleudstyret have en nøjagtighed, som normalt anerkendes for værkstedsudstyr, og skal vedligeholdes og kalibreres efter fabrikantens anvisninger. Færdselsstyrelsen har overfor Sikkerhedsstyrelsen oplyst, at man ikke i øjeblikket har noget dokumenteret behov for at fastsætte mere specifikke krav til gasanalysatorer.

 

Åbningsskrivelse nr. 2006/0399 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/36/EF af 21. april 2004 om sikkerhed forbundet med tredjelandes luftfartøjer, der benytter Fællesskabets lufthavne

 

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 30. april 2006.

 

Den gældende danske lovgivning – luftfartsloven, offentlighedsloven og Statens Luftfartsvæsens interne procedurer – indeholder allerede de nødvendige bestemmelser til opfyldelse af direktivet.

 

Åbningsskrivelse nr. 2006/0400 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens direktiv 2004/54/EF af 29. april 2004 om minimumssikkerhedskrav for tunneler i det transeuropæiske vejnet

 

Fristen for gennemførelse af direktivet var den 30. april 2006.

 

Tre danske tunneler falder ind under direktivets anvendelsesområde: Limfjordstunnelen, Tårnby-tunnelen og Drogden-tunnelen.

 

Limfjordstunnelen, der administreres af Vejdirektoratet, er en offentlig vej og den eneste af de nævnte tunneler, der er omfattet af den almindelige danske vejlovgivning. For så vidt angår offentlige veje gennemføres direktivet ved bekendtgørelse om minimumssikkerhedskrav for tunneler på offentlige veje, der indgår i det transeuropæiske vejnet. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft senest i september 2006.

 

Tårnby-tunnelen, der administreres af A/S Øresundsforbindelsen, og Drogden-tunnelen, der administreres af Øresundsbro Konsortiet I/S, er omfattet af lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund & Bælt Holding A/S (herefter lov om Sund og Bælt). Det fremgår af § 8, stk. 2, i lov om Sund og Bælt, at transport- og energiministeren om spørgsmål af væsentlig betydning kan give A/S Øresundsforbindelsen generelle eller specielle instrukser for udøvelsen af dens virksomhed. Transport- og energiministeren har ved brev af 11. maj 2006 under henvisning til § 8, stk. 2, i lov om Sund og Bælt pålagt A/S Storebæltsforbindelsen at overholde bestemmelserne i tunnelsikkerhedsdirektivet i henseende til Tårnby-tunnelen.

 

Drogden-tunnelen, der administreres af Øresundsbro Konsortiet I/S, er ligeledes omfattet af lov om Sund og Bælt. Transport- og energiministeren har imidlertid ingen instruktionsbeføjelse over for Øresundsbro Konsortiet I/S, der er et dansk-svensk statsligt selskab. Det følger af § 2 i lov om Sund og Bælt, at den faste forbindelse over Øresund forvaltes og drives i overensstemmelse med aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Øresund med senere ændringer. Det fremgår på nuværende tidspunkt ikke udtrykkeligt af regeringsaftalen, at nuværende og kommende EU-retsakter (herunder tunnelsikkerhedsdirektivet) skal overholdes i forbindelse med driften af den faste forbindelse over Øresund. Danmark og Sverige vil imidlertid formelt implementere tunnelsikkerhedsdirektivet ved en ændring af regeringsaftalen, således at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af denne, at nuværende og kommende EU-retsakter skal overholdes i forbindelse med driften af den faste forbindelse over Øresund. Ændringen af den dansk-svenske regeringsaftale forventes gennemført i september 2006.

 

 

Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.