MILJØstyrelsen                                                                                22. september 2006   

Pesticider                                                                                             J. nr.

Miljøministeriet                                                                                 NSH/VM

EU-koordinationen

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG


 

Forslag til kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstofferne trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler

 

1. Status

Foreløbige forslag til kommissionsbeslutninger  “Commission Decision of [...] concerning the non-inclusion of trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropene, dichlorvos, fipronil, formethanate, cadusafos, carbaryl og trichlorfon in Annex I to Council Directive 91/414/EEC and the withdrawal of authorisations for plant protection products containing that substance” forventes fremsendt til medlemsstaterne.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.

 

Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 13. -14. juli 2006.

 

Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 28.- 29. september 2006. Det skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).

 

Hvis der er kvalificeret flertal i komitéen, udsteder Kommissionen beslutningerne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede beslutningerne.

 

Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten.

 

2. Formål og indhold

Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.

 

Trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål ikke at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.

 

EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport[1] over risikovurderingen af trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon.

 

Forslaget forventes begrundet med, at der på det foreliggende grundlag ikke er vist sikker anvendelse for plantebeskyttelsesmidler med trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon. Der er bl.a. ikke vist sikker anvendelse for grundvandet, for sprøjteføreren og for forbrugeren.

 

Forslaget pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon som aktivt stof. Tidsfristen forventes at blive 6 måneder efter beslutningens vedtagelse. Medlemsstaterne pålægges endvidere fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til plantebeskyttelsesmidler med trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon efter direktivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling af salg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end 18 måneder efter beslutningens vedtagelse.

 

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Som følge af forslaget vil trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Bilag 9 er listen over aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en kommissionsbeslutning om ikke-optagelse på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.

 

Der er ikke godkendt midler med trifluralin, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon i Danmark, mens der er godkendt midler med malathion og fipronil. Trifluralin og dichlorvos er forbudt i Danmark.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Forslagene får økonomiske konsekvenser for de firmaer, der har godkendt produkter med malathion og fipronil i Danmark.

 

Beskyttelsesniveau:

Det vurderes, at forslagene principielt har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark. For malathion og fipronil var der i EU søgt om anvendelser i mark-afgrøder og anvendelser på prydplanter i væksthuse, som er bredere anvendelser end de danske anvendelser til prydplanter i væksthus og på friland.

 

5. Høring

Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i september 2006, hvor der er kommet følgende høringssvar:

 

Dansk Industri oplyser at hvad angår malathion er der til EU søgt om anvendelser i markafgrøder og anvendelse på prydplanter i væksthus. Dansk Industri finder at - baseret på de foreliggende data, som er sammenskrevet i EFSAs konklusionsrapport - er det muligt at vise at malathion kan anvendes sikkert på prydplanter i væksthuse, og at malathion derfor kan optages på bilag I til direktiv 91/414, eventuelt med en restriktion, der kun tillader denne type anvendelse. Iflg. Dansk Industri viser rapporten, at der ved anvendelse på prydplanter i væksthus kan vises sikker anvendelse for både sprøjtefører, forbruger og grundvand. Dansk Industri oplyser endvidere at Cheminova A/S, som er ”notifier” for malathion, har påpeget en fejl i EFSAs konklusionsrapport, som skønnes at kunne have afgørende betydning for konklusionen. Dansk Industri ønsker at Danmark anbefaler at forslaget om ikke-optagelse af malathion ændres til et forslag om optagelse, eventuelt med restriktioner.

 

Dansk Landbrug bemærker at erhvervet tidligere har haft dispensation til anvendelse af trifluralin i kål og radis og at godkendelsens ophør kan give problemer for disse afgrøder. Dansk Landbrug oplyser endvidere at malathion i få tilfælde anvendes til skadedyrsbekæmpelse på kornlagre, men at der er tale om ældre siloanlæg (med rengøringsvanskeligheder), som efterhånden vil blive taget ud af drift.

 

Dansk Vand- og Spildevandsforening kan tilslutte sig regeringens støtte til ikke-optagelse af de 10 aktivstoffer, idet foreningen mener at grundvandstruende og miljøskadelige midler ikke skal kunne markedsføres.

 

Forbrugerrådet oplyser at rådet af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til forslaget og at rådet således hverken kan tages til indtægt for at støtte forslaget eller det modsatte.

 

Fælles Fagligt Forbund støtter den danske indstilling om ikke-optagelse.

 

Greenpeace er helt enige med den danske holdning om at de 10 aktivstoffer ikke skal optages på bilag I. Greenpeace påpeger desuden at trifluralin er fundet i grundvand i USA, samt at malathion er fundet i grundvand i USA og Italien.

 

6. Forhandlingssituation

Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

 

7. Dansk holdning

Høringssvarene har givet anledning til en rettelse i grundnotatet, således at det fremgår at der for malathion er søgt om anvendelser i mark-afgrøder og anvendelser på prydplanter i væksthuse.

 

Idet Kommissionens vurdering af EFSA’s konklusionsrapport lægges til grund støtter Danmark, at trifluralin, malathion, ethoprophos, 1,3-dichlorpropen, dichlorvos, fipronil, formethanat, cadusafos, carbaryl og trichlorfon ikke-optages på bilag I, da der ikke er vist sikker anvendelse af stofferne i EU.



[1] Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html