Europaudvalget 2005-06, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2005-06
EUU Alm.del Bilag 49, FLF Alm.del Bilag 112
Offentligt
219458_0001.png
8. november 2005
Dansk landbrugs holdning til Kommissionens WTO-udspil.
EU-Kommissionen har den 28. oktober 2005 fremsat et nyt samlet forslag i WTO-
forhandlingerne under Doha-runden. Forslaget er navnlig kendetegnet ved, at det indeholder
nye vidtgående tilbud om øget markedsadgang for landbrugsprodukter. Til forslaget er knyttet
en række betingelser, herunder især:
-
-
-
at de øvrige WTO-medlemmer accepterer, at forhandlingerne om landbrug nu er i en slut-
fase,
at der kan opnås en tilfredsstillende løsning for alle tre søjler i landbrugsforhandlingerne,
og
at der rettes op på den hidtidige ubalance i forhandlingerne ved, at der på øvrige områder
startes réelle forhandlinger, som kan føre til generel forbedring af markedsadgangen på
disse områder.
Det anføres direkte i oplægget, at EU’s tilbud ikke forbliver på forhandlingsbordet, medmin-
dre der snarest sker genoptagelse af parallelle forhandlinger på alle områder af Doha-runden.
I de følgende afsnit beskrives dansk landbrugs holdning til landbrugsdelen i Kommissionens
forslag.
Generelle bemærkninger.
Dansk landbrug går ind for en liberalisering af landbrugspolitikken og reduktion af støtten.
Men vi må forudsætte, at det sker gradvis over en længere periode, der giver erhvervet rimelig
tid til at foretage nødvendige tilpasninger. En anden afgørende forudsætning er, at det sker på
grundlag af en WTO-aftale, som kan sikre, at alle lande bidrager ligeligt til processen.
Det er på denne baggrund, at vi må vurdere Kommissionens udspil.
Generelt finder vi forslaget meget vidtgående. Det er således uundgåeligt, at en gennemførel-
se af det vil medføre et betydeligt pres på EU-markedet i en række sektorer. Følgerne vil blive
et pris- og indkomstpres, som vil påvirke produktion og beskæftigelse i negativ retning, og det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vil øge behovet for konkurrenceforbedrende tiltag samt for generelle omkostningslettelser. Vi
forudser også, at der vil blive behov for yderligere tilpasninger af flere markedsordninger.
Når dertil lægges udsigterne for en kommende beslutning omkring EU’s finansielle ramme
for 2007-2013, så er det vor opfattelse, at tilbuddet i WTO går til grænsen af det forsvarlige,
hvis erhvervet skal sikres rimelige vilkår for tilpasning i kommende år. Vi ser også en fare
for, at eventuelle yderligere forringelser vil forstærke de kræfter, der arbejder for renationali-
sering - herunder for national medfinansiering - af EU’s landbrugspolitik.
Vi må derfor lægge afgørende vægt på udtalelser fra Kommissionen om, at der er tale om et
endeligt tilbud samt på, at de til forslaget knyttede betingelser bliver fastholdt.
Intern støtte.
Forslag: Kommissionens væsentligste forslag er, at der for reduktion af støtte under gul boks
etableres tre bånd med reduktionsprocenter på 70%, 60% og 50%. Der accepteres en 70%
reduktion for EU og 60% for USA, hvilket dog forudsætter, at USA giver yderligere indrøm-
melser. Kravene til USA er navnlig, at loftet for de minimis støtte reduceres med 80% , og at
der indføres discipliner for prisrelateret støtte under den nye afdeling af blå boks. Endelig
accepteres for grøn boks en gennemgang, der skal sikre, at ordningerne har ingen eller mini-
mal virkning for handelen.
Bemærkninger.
Generelt kan vi støtte forslaget vedr. intern støtte. Vi må dog understrege følgende:
-
De krav, som især er rettet mod USA, må fastholdes. Det gælder kravet om reduktion af
de minimis
støtten, som i Uruguay-runden gik helt fri for reduktion, og som derfor hidtil
har givet USA mulighed for at friholde store støttebeløb. Det gælder endvidere kravet om,
at prisrelateret støtte i blå boks skal maksimeres. I modsat fald vil USA få mulighed for
helt at friholde planteproducenterne for svingningerne i verdensmarkedsprisen.
Vi finder det uforståeligt, at indplacering af landene i bånd skal ske efter landenes absolut-
te støtteniveau i stedet for efter de relative niveauer. Det vil give en række mindre og mel-
lemstore lande en meget favorabel behandling. Det finder vi ikke rimeligt, og det må
korrigeres på passende måde.
-
Eksportkonkurrence.
Forslag: EU’s tilbud om eliminering af eksportstøtte fastholdes, idet det fortsat er betinget af
en parallel løsning for øvrige eksportfremmende ordninger. Der anføres konkrete forslag til
discipliner for: Eksportkreditter, statshandel og fødevarehjælp.
Bemærkninger.
EU må ubetinget fastholde kravet om parallelitet på dette område. Vi kan tiltræde de konkrete
forslag, som Kommissionen har skitseret for statshandel og fødevarehjælp. Derimod må vi
fortsat anbefale, at al offentlig støtte til eksportkreditter bliver elimineret.
LANDBRUGSRAADET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endnu har datoen for afvikling af eksportstøtten ikke for alvor været inde i forhandlingerne.
Her må vi som hidtil lægge vægt på, at der sikres en passende lang periode. Afviklingen bør
ske lineært, idet enhver form for ”front loading” må undgås, og der må i alle tilfælde sikres
nøje sammenhæng med den interne politik. Idet reformerne af markedsordningerne er gen-
nemført i forskelligt omfang, er varernes afhængighed af eksportstøtte forskellig. Om nød-
vendigt kan derfor overvejes en løsning, der indebærer, at eksportstøtten for nogle varer
afvikles over et kort åremål, mens den til gengæld kan fortsætte i en længere periode for andre
varer.
Kravet om reduktion af eksportstøtten har været gældende siden 1995, og reduktionskravene,
der gælder både budget og mængde, er baseret på eksporttallene helt tilbage i årene 1986-90. I
mange tilfælde er reglerne derfor ude af trit med de aktuelle eksportforhold.
Især hvis ikke det lykkes at opnå en tilfredsstillende parallelitet i reglerne på eksportområdet,
så bør det give anledning til krav om en justering af reglerne for eksportstøtten. Vort hoved-
ønske er, at mængdekravet helt bortfalder i en ny aftale eller alternativt, at alene budgetkravet
strammes fremover. Som det var tilfældet under den gældende aftale, bør der ved manglende
udnyttelse af WTO-lofterne sikres mulighed for overførsel til følgende år. Sidst men ikke
mindst ønsker vi, at sektorer, der nu er opdelt i flere produktgrupper, fremover kan regnes un-
der ét.
Markedsadgang.
Forslag: Kommissionen foreslår en toldreduktionsformel med 4 bånd og med reduktionspro-
center på 35%, 45%, 50% og 60%. Dog foreslås nogen fleksibilitet i laveste bånd, hvor re-
duktionen skal kunne variere mellem 25% og 45%. Der foreslås også et toldloft på 100%.
Videre foreslås, at landene skal kunne udpege op til 8% af toldlinjerne som følsomme produk-
ter. For disse accepteres en afvigende reduktionsprocent, idet der til gengæld skal etableres
en udvidet toldkvote, hvis størrelse står i forhold til afvigelsen. Den særlige sikkerhedsklausul
foreslås bevaret for udvalgte produkter, og man fastholder, at Geografiske Indikationer skal
være en del af forhandlingerne om markedsadgang.
Bemærkninger.
Det er ikke mindst denne del af Kommissionens forslag, som vi finder vidtgående.
Der er nu foreslået relativt høje procenter for reduktion af tolden. På nogle områder vil de væ-
re acceptable, mens de på andre områder må forudses at medføre et betydeligt pres på EU-
markedet.
Vi finder det derfor stærkt beklageligt, at Kommissionen nu delvis har forladt kravet om flek-
sibilitet i den generelle toldformel, idet fleksibilitet nu alene foreslås anvendt i laveste bånd,
dvs. for toldsatser på 30% eller derunder.
LANDBRUGSRAADET
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For et antal produkter vil den eneste mulighed for en rimelig toldløsning derfor være, at de
udpeges som følsomme produkter. Prisen vil være, at der skal oprettes eller udvides eksiste-
rende toldkvoter, hvilket vil yderligere komplicere landbrugspolitikken. Dertil kommer, at de
foreslåede regler endnu er så uklare, at det ikke er muligt at sige, hvilke produkter, der bør
udpeges som følsomme produkter.
Vi vurderer dette område løbende, og vore aktuelle vurderinger viser, at navnlig følgende
produkter kan komme på tale som følsomme produkter: Sukker, visse udskæringer af oksekød
og fjerkrækød, visse mejeriprodukter (smør, sødmælkspulver, kondenseret mælk og laktose)
samt visse svinekødprodukter.
Inden for området markedsadgang lægger vi endvidere vægt på følgende:
-
-
-
-
Vi støtter Kommissionens forslag om, at den særlige sikkerhedsklausul bliver bevaret for
udvalgte produkter.
Muligheden for at anvende specifikke toldsatser (fast told) må bevares.
Ved beregning af minimumimportadgangen må de gældende muligheder for akkumule-
ring af produkter bevares.
Det må sikres, at der kan udpeges et tilstrækkeligt antal følsomme produkter.
Endelig skal påpeges, at det stadig er vor opfattelse, at spørgsmålet om Geografiske Indikati-
oner ikke bør indgå i forhandlingerne – og slet ikke i forhandlingerne om markedsadgang,
idet det indebærer risiko for, at EU kommer til at betale betydelige modydelser. Hvis EU fast-
holder, at GI skal forhandles i WTO, så bør det foregå i drøftelserne under TRIPS-aftalen.
Forslag vedr. ulandene.
Forslag: Allerede i rammeaftalen er fastlagt, at ulandene skal have særlig og differentieret
behandling i alle sammenhænge. Fra Kommissionens oplæg må navnlig fremhæves forslag
om, at ulandene – bortset dog fra LDC-landene – skal bidrage til markedsåbning i et forhold
svarende til 2/3 af det, der vil blive gældende for i-landene. Endvidere er foreslået, at alle i-
lande skal forpligte sig til at give fri markedsadgang for LDC-landenes produkter.
Bemærkninger.
Vi kan støtte både bestemmelserne i rammeaftalen om særlig og differentieret behandling af
ulandene samt ovennævnte forslag fra Kommissionen.
Samtidig skal vi dog påpege, at ulandenes behov for særbehandling er meget forskellige, lige-
som de samlede reelle muligheder for at yde særbehandling er begrænsede. Vi må derfor an-
befale, at EU fortsat arbejder for at fremme det synspunkt – som man tidligere har fremført
sammen med USA – nemlig at særordninger for de mest velstillede og nettoeksporterende
ulande må begrænses.
LANDBRUGSRAADET
4