Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg

og deres stedfortrædere

 

Bilag

Journalnummer

Kontor

 

1

400.C.2-0

EUK

16. november 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transport- og Energiministeriets notat vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/30/EF af  8. maj 2003 om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til transport.

 


Notat til FEU:

 

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/30/EF af 8. maj 2003 om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til transport.

 

Europa-Kommissionen har den 14. juli 2005 fremsendt en åbningsskrivelse vedrørende ukorrekt anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/30/EF af 8. maj 2003 om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til transport.

 

Europa-Kommissionen har vurderet, at den danske vejledende nul-målsætning for brug af biobrændstoffer til transport pr. 31. december 2005, som Danmark i overensstemmelse med direktivets artikel 4, stk. 1, meddelte Europa-Kommissionen 1. juli 2004, ikke opfylder direktivets krav om fastsættelse af et nationalt vejlede mål for biobrændstoffernes andel af forbruget i benzin og diesel. En referenceværdi herfor er 2 procent, jf. direktivets artikel 3, stk. 1, litra b, nr. i.

 

Den danske vejledende nul-målsætning for brug af biobrændstoffer har bl.a. taget udgangspunkt i, at medlemsstaterne efter dansk opfattelse ikke i henhold til direktivet har nogen retligt bindende forpligtelse til at markedsføre en minimumsmængde biobrændstoffer. Denne opfattelse understøttes af art. 16, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, hvorefter afgiftsnedsættelser ikke kan anvendes som instrument, såfremt der efter anden EU-regulering fastsættes en bindende forpligtelse.

 

De danske myndigheder har hidtil forgæves forsøgt at indhente en udtalelse fra Europa-Kommissionen om forstÃ¥elsen af de to direktivers indbyrdes forhold, eftersom Danmark anvender afgiftsregulering som instrument til at fremme anvendelsen af biobrændstoffer.

 

For at afslutte sagen har regeringen imidlertid besluttet at fastsætte et positivt vejledende mål.

 

Regeringen meddelte EU-Kommissionen den 1. juli 2004, at Danmarks vejledende mål for brugen af biobrændstoffer ultimo 2005 er nul. Begrundelserne for at afvige fra direktivets referenceværdi på 2 pct. er bl.a.:  

 

at                  Danmark i stedet satser på at udnytte biomassen til produktion af el og varme med henblik på at tilgodese de samme formål som direktivet.

at                  Danmark styrker indsatsen inden for forskning og udvikling i billiggørelse af miljøvenlige biobrændstoffer, men at det ikke kan nå at give resultater på kortere sigt.

at                  brug af biobrændstoffer ville kræve betydelige og tidskrævende investeringer i lagring og håndtering på raffinaderier, ved depoter og på tankstationer.

 

I Danmark er der en udstrakt og fortsat stigende brug af biomasse-restprodukter som halm og organisk affald til produktion af el og varme med henblik på at opfylde de samme formål, som biobrændstofdirektivet tilsigter: at nedbringe CO2-udslippet, forbedre energiforsyningssikkerheden samt sikre udvikling og beskæftigelse i landdistrikterne. Biomasse forsynede ca. 11 pct. af Danmarks energiforbrug i 2004 mod ca. 4 pct. for hele EU i 2003. I perioden 2000-2004 overgik årligt ca. ¾ pct. (ca. 6 PJ) af Danmarks energiforsyning fra fossil energi til bioenergi. 2 pct. biobrændstoffer i 2005 ville kun svare til 3-4 PJ.

 

I Danmark kan biomassen energimæssigt udnyttes mest omkostningseffektivt til produktion af el og varme. Den eneste miljøfordel ved biobrændstoffer er CO2-fordelen, der ikke kan høstes omkostningseffektivt under de gældende markedsvilkår i Danmark. I det omfang energiafgrøder til biobrændstoffer vil blive dyrket på brakarealer, kan det ligefrem medføre andre miljøbelastninger.

 

Danmark satser derfor på at styrke indsatsen inden for forskning og udvikling i billiggørelse af mere miljøvenlige biobrændstoffer, herunder biobrændstoffer produceret på halm og organiske affaldsprodukter samt samproduktion af biobrændstoffer, el og varme.

 

Regeringen har allerede fritaget biobrændstoffer for CO2-afgift.

 

Regeringen har besluttet at fastsætte et vejledende mål på 0,1 pct. per 31. december 2006. I henhold til ”Aftale om finansloven for 2006” af 7. november 2005 vil regeringen afsætte i alt 60 mio. kr. i perioden 2006-2008 til anvendelse af biodiesel i afgrænsede ”flåder” af køretøjer i fx kollektiv transport og køretøjer i den offentlige sektor.

 

Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenfor anførte.