MILJØstyrelsen                                                                              2. december 2005
Kemikalier                                                                                        tvn/kemikalier-                                     j.nr. D 017-0063

 

 

 

GRUNDNOTAT

 

vedrørende

 

Forslag til Kommissionens henstilling om fastsættelse af retningslinjer for anvendelsen af anprisninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg, i henhold til Rådets direktiv 76/768/EØF

1. Status

Kommissionen sendte den 24. november 2005 ovennævnte forslag til medlemslandene.

 

Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter.

 

Der skal stemmes om forslaget den 8. december 2005 ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen vedtage forslaget.

 

Europa Parlamentet har ikke behandlet forslaget. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten.

Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøudvalg har ikke fået oversendt grundnotat om forslagene.

 

2. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at henstille til medlemslandene, hvorledes betingelserne i artikel 6, stk. 3, om markedsføring af kosmetiske produkter, der ikke er testet på dyr, skal fortolkes efter Kommissionens opfattelse.

Efter artikel 6, stk. 3, i kosmetik direktivet opstilles der en række krav, hvis kosmetiske produkter skal markedsføres med oplysninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg i forbindelse med deres udvikling.

Det kræves i denne forbindelse først og fremmest, at producenten af det pågældende kosmetiske produkt kan bevise, at hverken producenten selv eller andre på producentens vegne har anvendt forsøg der indebærer brug af dyreforsøg ved udviklingen af produktet. Ligeledes må der ikke være anvendt ingredienser, som af andre og i anden sammenhæng er testet på dyr med henblik på udviklingen af et kosmetisk produkt.

Formålet med forslaget er at fastlægge retningslinjer med henblik på at sikre, at der lægges fælles kriterier til grund for anvendelsen af sådanne anprisninger, at der opnås en ensartet forståelse af anprisningernes betydning, og i særdeleshed at sådanne anprisninger ikke vildleder forbrugerne eller medfører illoyal konkurrence på markedet mellem producenterne.

 

3. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Det er Miljøstyrelsens vurdering, at forslaget ikke kræver gennemførelse i dansk ret.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget primært er rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, og Danmark har kun få produktionsvirksomheder.

 

Beskyttelsesniveau:

Forslaget vil ikke påvirke det gældende beskyttelsesniveau.

 

5. Høring

Rammenotatet om forslaget har den 2. december 2005 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlig høring.

 

Brancheforeningen SPT støtter de pågældende retningslinier.

 

Dansk Industri har ikke kommentarer til rammenotatet.

 

6. Forhandlingssituationen

Forslaget har tidligere være drøftet i Kommissionens arbejdsgruppe for kosmetiske produkter, og det forventes, at der vil være det nødvendige flertal for forslaget.

 

7. Dansk holdning

Fra dansk side er det under de tidligere drøftelser i Kommissionens arbejdsgruppe gjort klart, at det er vigtigt, at der er klarhed over de kriterier som skal anvendes, når kosmetiske produkter markedsføres med oplysning om, at de ikke er testet på dyr.

 

Fra dansk side er der således lagt vægt på, at Kommissionens forslag til henstilling er i overensstemmelse med direktivets bestemmelse i artikel 6, stk. 3. Herunder er det vigtigt, at der  tages hensyn til virksomhedernes muligheder for at markedsføre produkter, der ikke er testet på dyr således, at incitamentet til at udvikle alternative testmetoder, der ikke indebærer brug af forsøgsdyr, styrkes. Samtidig er der lagt vægt på, at markedsføringen af produkter med oplysning om, at der ikke er anvendt dyreforsøg, skal ske på en måde, så der opnås størst mulig sikkerhed for rigtigheden af denne oplysning.

 

Forslaget er udtryk for en rimelig afbalancering af  hensynet til virksomhedernes markedsføringsmuligheder sammenholdt med hensynet til forbrugernes behov for sikre og pålidelige oplysninger.