Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 8. december 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EEC for så vidt angår maksimalgrænseværdier for fenbutatinoxid, fenhexamid, cyazofamid, linuron, triadimefon/triademenol, py- metrozin og pyraclostrobin.   SANCO/10233/2005 rev 2 Kommissionen har ved SANCO/10233/2005 rev. 2 fremsat forslag til fastsæ  ttelse af EU- maksimalgrænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for aktivstofferne fenbutatinoxid, fenhexamid, cyazofamid, linuron, triadimefon/triadimenol, pymetrozin og pyraclostrobin. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikke r- hed og Dyresundhed – - den 16. december 2005. De foreslåede grænseværdier fremsættes som følge af godkendelse af nye anvendelser af sprøjtemidler på visse afgrøder. Det vurderes, at de i forslaget foreslåede maksimalgræns e- værdier samlet set vil øge sundhedsbesky   ttelsesniveauet i Danmark.   Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man - arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til GAP (god landbrugsmæssig praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og - accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Side 2/5 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 8. december 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EEC for så vidt angår maksimalgrænseværdier for fenbutatinoxid, fenhexamid, cyazofamid, linuron, triadimefon/triademenol, py- metrozin og pyraclostrobin.   SANCO/10233/2005 rev 2 Resumé Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksima  lgrænseværdier for 7 aktivstoffer ( pesticidrester). Forslaget fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbesky ttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10233/2005 rev. 2 fremsat forslag til fastsæ  ttelse af EU- maksimalgrænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for aktivstofferne fenbutatinoxid, fenhexamid, cyazofamid, linuron, triadimefon/triadimenol, pymetrozin og pyraclostrobin. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fasts   ættelse af maksimalgrænsevær dier for pe- sticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. Forslaget behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyr   e- sundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Eur   o- pa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede dire k- tivet. Forslaget er fremsat med henblik på endelig vedtagelse i SCoFCAH den 16. december  2005.
Side 3/5 Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhed   s- princippet. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der er meddelt nye og æ  ndrede brug for de i forslaget nævnte pesticider, som danner grundlag for forslag til ændring af eksisterende grænseværdier. Samtlige stoffer omfattet af dette forslag er kendte aktivstoffer, for hvilke der enten er fastsat nationale eller EU MRLs. Fenhexamid er det eneste af forslagets stoffer, der pt. er godkendt til anvendelse i Danmark (på jordbær). For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, hvor der mangler data, eller hvor in d- holdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgræ n- seværdien på LOD. EU   -maksimalgrænseværdier (MRL) sat på LOD er mærket med ”*”. Fo r- slaget indeholder følgende ændringer af MRLs i forhold til gældende maksimalgrænseværd i- er: For fenbutatinoxid forslås MRL i brombær og hindbæ r fastsat til 5 mg/kg og for gruppen so- lanacea foreslås MRL fastsat til 1 mg/kg. For fenhexamid foreslås MRL i bladkål fastsat til 30 mg/kg og for hovedgruppen salat og lignende, spinat og urter fastsættes MRL til 30 mg/kg.   For cyazofamid foreslås MRL f mg/kg. For linuron foreslås MRL for hovedgruppen urter fastsat til 1 mg/kg og i asparges fastsat MRL til 0,1 mg/kg. For triadimefon/triadimenol foreslås MRL for andre småfrugter og bær (dyrkede) f astsat til 1 mg/kg. For pymetrozin foreslås MRL i bladkål og sp  inat fastsat til 1 mg/kg og MRL for salat hævet fra 1 mg/kg til 2 mg/kg på pga. ny godkendt anvendelse. For pyraclostrobin foreslås en række MRL’s: 0,2 mg/kg for tomat, auberginer, rosenkål, hvid- og rødkål, kirsebær, fersken, 0,1 for gulerødder, blomsterkål og blommer, 0,3 for kern e- frugter, peberrod og pastinak, 0,5 for peberfrugter og porrer, 1 mg/kg for druer, 2 mg/kg for urter og til 10 mg/kg for humle. Kommissionen vurderer, at de foreslå ede grænseværdier for det maksimale rest indhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssun  dheds-
Side 4/5 organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indta- gelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis). Der er fastsat en akut reference dosis (ARfD) for stofferne pymetrozin og fenbutatinoxid. Fastsættelse af en ARfD skønnes ikke nødvendig for forslagets øvrige stoffer. Fødevarestyre l- sen vurderer, efter forespørgsel hos DFVF, at de i dokumentet foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Lovgivningen vedr. pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekend tgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU -direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgøre lse.   Konsekvenser Fødevarestyrelse n har på baggrund af det foreliggende dokument vurderet, at samtlige for e- slåede maksimalgrænseværdier er sun dhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at øge beskyttelsesn  iveauet i Danmark. Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Høring Forslaget har været   sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i he   n- hold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødev a- reudvalg) og i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om opre t- telse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforor dningen). Fødevareindustrien  bemærker, at de er afhængige af, at de råvarer der produceres, er så su n- de og sikre som muligt, og at de derfor støtter  princippet i at revurdere maksimalgrænsevæ r- dier for pesticider i og på landbrugsprodukter, efterhånden som   nyt videnskabeligt grundlag udvikles. De finder det vigtigt, at grænseværdier for uønskede stoffer i fødevarer fastsættes på EU niveau for at sikre et ensartet niveau for forbrugerbeskyttelse, lige konkurrencevilkår og varernes frie bevægelighed. Fødevare   industrien har ikke bemærkninger til de konkrete fo  r- slag. Coop Norden og Landbrugsraadet og Forbrugerrådet har ingen kommentarer til forslaget.
Side 5/5 Regeringens foreløbige generelle holdning Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pestici- der, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurd  ering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er de r- for et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse  vær d- hedsmæssige vurderinger eller om nye anven  delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhed  smæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier. Det vurderes, at det foreliggende forslag samlet set øger sun d- hedsbeskyttelsesniveauet og regeringen forholder sig positivt til forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med- lems stater. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europau  dvalg.