Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 22. februar 2006 EU-Konsulenten Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Kommissionens årlige lovgivnings- og arbejdsprogram (2006) - Kan lovgivnings- og arbejdsprogrammet gøres mere brugervenligt? 1.   Indledning Med henblik på at mere i EU-lovgivningen er det formålstjenligt, at de nationale parlamenter drøfter Kommissionens lov- givnings- og arbejdsprogram allerede kort tid efter at det er fremsendt. Herved kan de nationale parlamenter bedre forberede sig på, hvilke konkrete lovforslag eller andre lovgivningsinitiativer (grønbøger, hvidbøger, meddelel- ser m.v.) parlamenterne vil prioritere og tage op til drøftelse eller national be- handling. info-note I 13 af 24. november 2005 fra Folketingets repræsentant ved EU er kort beskrevet indholdet af lovgivnings- og arbejdsprogrammet og Europa- Parlamentets debat om programmet. Der henvises til info-noten vedrørende in- formation om programmet. 2.   Hvad består lovgivnings- og arbejdsprogrammet af? Det årlige lovgivningsprogram m.v. er en meget omfattende ”publikation” in- deholdende ca. 400 sider meget tæt skrevet lovstof og andre aktioner i forbin- delse med EU-lovgivningen. Programmet kan inddeles i tre dele.
- 2 - Første del består af en meddelelse, der i vendinger beskriver lovgiv- nings- og arbejdsprogrammet. Hertil kommer en liste med det såkaldte terede lovgivnings- og arbejdsprogram, som Kommissionen angiveligt føler sig forpligtet til at gennemføre inden for sit arbejdsprogram. Mere præcist består det konkrete prioriterede program af en liste med 32 lovforslag, heraf 10 ændringsforslag til eksisterende EU-love 52 meddelelser 7 grønbøger 3 hvidbøger 2 anbefalinger I alt 96 lovgivnings- og andre initiativer. I bilag 1 er vedlagt et eksempel på en sådan liste. Anden del består af en såkaldt vejledning (”roadmap”) på ca. 220 sider, der de- taljeret beskriver hver af de 96 prioriterede aktioner ovenfor. I bilag 2 er ved- lagt et eksempel fra ”roadmap’en”. Tredje del består af en på ikke mindre end 477 lovgivningsforslag og an- dre initiativer uden for arbejdsprogrammet eller den ikke-prioriterede liste, som Kommissionen kalder det. De 477 er sammensat af 182 egentlige lovgiv- ningsmæssige forslag og 295 andre initiativer. I er vedlagt et eksempel på en side i denne liste. Endelig bør det nævnes, at Kommissionen med jævne mellemrum også udsen- der et ”rullende arbejdsprogram”, hvor man løbende gør status over den elle gennemførelse af lovgivnings- og arbejdsprogrammet. 3.   Er lovgivnings- og arbejdsprogrammet brugervenligt? Det er helt klart et fremskridt, når Kommissionen præsenterer et så stort mate- riale til beskrivelse af de forventede aktiviteter i det kommende lovgivningsår. Men spørgsmålet er, om lov- og arbejdsprogrammet er , dvs. om det er nemt for de nationale parlamenter – eller interesserede borgere – at ar- bejde med lovprogrammet. Her kan nok være basis for nogle enkelte kritik- punkter til forbedring af programmet.
- 3 - Det drejer sig om følgende: Opdelingen mellem lovgivningsinitiativer inden for arbejdsprogram- met udenfor arbejdsprogrammet, skaber stor usikkerhed om, hvilke lovforslag m.v. der egentlig fremsættes. Kommissionens lister over lovforslag og andre initiativer er svært over- skuelige og findes kun på engelsk og fransk (oven i købet ved at spro- gene blandes sammen). Egentlige lovforslag, høringsdokumenter og meddelelser sammen, så det er svært at få et overblik over dels i lovgiv- ningsaktiviteterne og dels karakteren af Kommissionens aktiviteter. Det er (derfor) meget ressourcekrævende for de nationale parlamenter, eller andre der ønsker sig et indblik, at arbejde med Kommissionens meget omfattende lovgivningsmateriale. 4.   Er arbejdsprogrammet udtømmende mht. EU-retsakter? Endeligt bør det lige nævnes, at selv om lovgivningsprogrammet kun nævner ca. 210 egentlige lovforslag i 2006, må det påregnes, at antallet af egentlige ved- tagne EU-retsakter for 2006 kommer op på 2-4.000 i alt. Det skyldes, at alle retsakter der vedtages i komiteprocedurer – eller som et led i Kommissionens gennemførelsesbeføjelser – er medtaget eller nævnt i lovgivningsprogrammet. For god ordens skyld tilføjes, at det nok ville gøre pro- grammet endnu mere uoverskueligt, men det bør nævnes i forbindelse med lovgivningsaktiviteterne i EU. 5.   Konklusion Det korte af det lange er nok, at der bør arbejdes en del med lovgivnings- og ar- bejdsprogrammet for at gøre det mere for de nationale parlamen- ter og borgere. Med venlig hilsen Niels Hoffmeyer