Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, 16. december 2005 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Opbevaring af data – førstebehandlingsaftale indgået mellem Rådet og Europa-Parlamentet Den 14. december 2005 vedtog Europa-Parlamentet en førstebehandlingsaftale om opbevaring af data, som formentlig vil blive vedtaget på et kommende rådsmøde. Aftalen med tilhørende ændringsforslag kan hentes på følgende adresse: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0512+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN . Baggrund Den 28. april 2004 fremsæt Frankrig, UK, Sverige og Irland et forslag til rammeafgørelse om opbevaring af data og teletrafik. Men som følge af uenighed i Kommissionen og Parlamentet1 samt internt uenighed i Rådet om bl.a. forslagets retsgrundlag, blev rammeafgørelsen ikke vedtaget. I september 2005 fremsæt Kommissionen et forslag til direktiv om opbevaring af data med retsgrundlag i EF-traktatens artikel 95 (dvs. bestemmelserne om det indre marked). Dermed kan forslaget nu vedtages med kvalificeret flertal i Rådet, da det allerede er blevet vedtaget af Europa-Parlamentets. En ændring af retsgrundlaget medfører også, at reglerne om opbevaring af data nu vil være overstatsligt frem for mellemstatsligt, som ellers vil har været tilfaldet, hvis rammeafgørelsen blev vedtaget. Ifølge regeringens grundnotat om sagen2 lægges der op til totalharmonisering på området. Som det fremgår af forslagets formålsparagraf sigter forslaget til at harmonisere medlemsstaternes bestemmelser om udbydernes pligt til at opbevare visse data om teletrafik med henblik på, at oplysningerne kan 1 Europa-Parlamentet forkastede enstemmigt dette rådsforslag+ til en rammeafgørelse om lagring af data under mødeperioderne i juni og september 2005. Efter Europa-Parlamentets opfattelse havde Rådet valgt det forkerte retsgrundlag. 2 Europaudvalget, KOM(2005)0438 - Bilag 1
- 2 - anvendes i forbindelse med forebyggelse, efterforskning, opklaring og retsforfølgning af alvorlig kriminalitet.    Under hele forløbet har det britiske formandskab lagt et stort pres på Europa- Parlamentet om at indgå en førstebehandlingsaftale om sagen. Samtidigt blev forslaget til rammeafgørelse ikke trukket tilbage, hvorfor nogle i Europa- parlamentet var bekymret for, at et manglende kompromis med Rådet vil marginalisere Europa-Parlamentets indflydelse, da Rådet kunne vedtage rammeafgørelsen uden Europa-Parlamentets accept.   I forbindelse med Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggenders behandling af sagen blev en betænkning med tilhørende ændringsforslag udarbejdet af den liberale Alexander Nuno ALVARO (ALDE) og vedtaget den 28. november 2005. Ifølge Udvalgets vedtagelse skulle data opbevares for en periode mellem 6 - 12 måneder for både Internet og telefon. Derefter skulle data slettes.   Nedenstående tabel viser Udvalgets vedtagelse sammenhold med flertallet holdning i Rådet: Europa-Parlamentet Tendens i Rådets forhandlinger Lagringsperiode 6-12 måneder for alt (telefoni og internet) 6 måneder for internet, 6 - 24 måneder for telefoni Anvendelses- område Anvender den europæiske arrestordres definition af "alvorlig forbrydelse") (register + 3 års fængsel) Alle forbrydelser er omfattet Godtgørelse af udgifter Obligatorisk for alle yderligere udgifter, som direktivet forårsager + udgifter i forbindelse med databeskyttelseskrav En valgfri national ordning Mislykkede opkald Opt - in, hvor medlemsstaterne kan vælge at forpligte teleselskaberne Obligatorisk lagring af mislykkede opkald Strafferetlige sanktioner Strafferetlige sanktioner for datamisbrug Imod Endeligt vedtog Udvalget en revisionsklausul, som skulle træde i kraft efter 3 år efter direktivets ikrafttrædelse. Efter Udvalgets behandling af sagen opnåede justitsministre i Rådet enighed om, at der skulle arbejdes videre med både forslaget til direktiv (med Europa- Parlamentet) og forslag til rammeafgørelse (uden Europa-Parlamentet). Hertil
- 3 - besluttede ministrene til at fortsætte de uformelle kontakter med Europa- Parlamentet med respekt af Rådets ønsker til en fremtidig retsakt (dvs. der ikke var enighed om Udvalgets ændringsforslag i Rådet på dette tidspunkt). Den 7. december opnåede den britiske indenrigsminister Charles CLARKE og formændene for Europa-Parlamentets to største, Martin Schultz (PSE) og Hans-Gert POETTERING (EPP-ED) et kompromis om forslaget. Forhandlingerne om kompromiset var bemærkelsesværdig dels fordi det forgik uden forslagets ordfører og dels fordi forhandlinger plejer at ske mellem embedsmænd i Rådet og medlemmer fra det kompetente udvalg. I forbindelse med salens behandling af forslaget den 13. december sagde Kommissionens Justitskommissær Franco FRATTINI, at han var glad for kompromiset indgået mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Han erklærede endvidere, at såfremt Europa-Parlamentet vedtager ændringsforslagene 51-92 fremsæt af Socialisterne (PSE) og de konservative/kristelige demokrater (EPP- ED) vil en førstebehandlingsaftale være "i hus". Afstemningen den 14. december sluttede med at salen vedtog disse ændringsforslag. Charles CLARKE tilføjede under debatten, at han mener, at Rådet vil støtte kompromiset ved en kommende afstemning. Nedenstående tabel viser hovedelementerne i den førstebehandlingsaftale indgået mellem Europa-Parlamentet og Rådet og vedtaget af salen den 14. december. Den fulde ordlyd af aftalen kan læses her: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0512+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN Kompromis teksten vedtaget af Europa-Parlamentet ("førstebehandlingsaftalen") Lagringsperiode 6-24 måneder for telefon og Internet ( ændringsforslag   nr. 81). Opbevaringsperioder kan - under særlige omstændigheder - udvides af medlemsstaterne i en begrænset period. Medlemsstaten underretter straks Kommissionen herom, som godkender eller afviser udvidelsen inden seks måneder (ændringsforslag nr. 87)  . Dataene skal tilintetgøres ved udløbet af opbevaringstiden, bortset fra data, der har været givet adgang til, og som er blevet gemt (ændringsforslag nr. 82, d  ).
- 4 - Anvendelses- område og formål. Data trafik for fastnettelefoni og mobiltelefoni , herunder data om bestemmelsessted (ændringsforslag nr. 77  ) samt data om mislykkede opringer (ændringsforslag nr. 75  ). Formålet direktiv et er at harmonisere medlemsstaternes bestemmelser om de pligter, der er pålagt udbydere af offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller af et offentligt kommunikationsnet, for så vidt angår behandling og lagring af visse data, der genereres eller behandles af dem, med henblik på at sikre, at der er adg ang til disse data i forbindelse med efterforskning, afsløring og retsforfølgning af alvorlige forbrydelser som defineret af de enkelte medlemsstater i deres nationale lovgivning. (ændringsforslag   nr. 69) Godtgørelse af udgifter Ingen godgørelse for udgif ter, som direktivet forårsager. Strafferetlige sanktioner Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de nationale foranstaltninger til gennemførelse af kapitel III i direktiv 95/46/EF om retsmidler, ansvar og sanktioner er iværksat i fuldt omfang for så vidt angår behandling af data i henhold til dette direktiv. Hver medlemsstat træffer navnlig de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at forsætlig adgang til eller overførsel af data opbevaret i overensstemmelse med dette direktiv, som ikke er tilladt i henhold til national lovgivning vedtaget i medfør af dette direktiv, straffes med sanktioner, herunder administrative eller strafferetlige sanktioner, der er effektive, forholdsmæssige og har afskrækkende virkning. (ændrings  forslag nr. 88) Revisionsklausul Efter 3 år ( ændringsforslag nr. 89  ) Agang til oplysninger Medlemsstaterne udpeger en eller flere offentlige myndigheder, der har til opgave på dens område at påse overholdelsen af de bestemmelser om de opbevarede datas sikkerhed, som medlemsstaten vedtager i medfør dette direktiv. Disse myndigheder handler i fuld uafhængighed  . (ændringsforslag nr. 84) Da ovenstående kompromis (førstebehandlingsaftalen) blev vedtaget af salen3, må det antages, at forslaget vil formelt blev vedtaget - og proceduren dermed afsluttet - på et kommende Rådsmøde. Med venlig hilsen, Mongin Forrest 3 Forslaget som ændret blev vedtaget med 387 stemmer for og 204 stemmer imod (29 stemte hverken for eller imod). Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige   beslutningen om forslaget blev vedtaget med 378 stemmer for og 197 stemmer imod (imens 30 stemte hverken for eller imod). Efter afstemningen meddelte forslagets ordfører  Alexander Nuno Alvaro, at han trækker sig som forslagets ordfører, da han var utilfreds med udfældet af afstemningen.
- 5 - Hvis du vil vide mere: Referencer DokumentnumreKOM (2005) 0438 - COD/2005/0182 Betænkning: Alexander Nuno Alvaro (A6-/2005) – Lagring af data udarbejdet i Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050438/ Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet   25. november 2005. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0512+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN