Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 28
Offentligt
242335_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer
Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i
Strasbourg den 16. – 19. januar 2006 - Oversigtsnotat nr. 16.
Kort om denne samling
Under denne samling blev i alt fem lovgivningsinitiativer underlagt den fæl-
lesbeslutningsprocedure behandlet – heraf var to forslag underlagt førstebe-
handling, et underlagt andenbehandling og to underlagt tredjebehandling.
Hvad angår et forslag, forventes der indgået en førstebehandlingsaftale med
Rådet, hvorfor det forventes, at denne sag vil blive vedtaget under førstebe-
handling i Rådet. Det drejer sig om:
KOM (2005) 0366: Forslag til forordning om statistik over godstrans-
port ad indre vandveje
HENT AFTALEN:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-
0004+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=4&NAV=X&L=DA
Yderligere besluttede Europa-Parlamentet at afvise ét forslag
1
. Ifølge Euro-
pa-Parlamentets forretningsorden vil forslaget blive sendt tilbage til det
kompetente udvalg. Det drejer sig om:
1
Formelt set har Europa-Parlamentet ikke kompetence til at forkaste et forslag ved førstebehandlingen, dog
rummer artikel 52 i Europa-Parlamentets forretningsorden muligheden for at formanden for parlamentet
kan indstille Kommissionen om at tilbagetrække forslaget – gør Kommissionen dette er lovgivningsproce-
duren afsluttet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0002.png
KOM (2004) 0654: Forslag til direktiv om adgang til markedet for
havnetjenester
Et forslag forventes at ende i forligsudvalget, med mindre Rådet, mod for-
ventning, vedtager Europa-Parlamentets ændringsforslag. Det drejer sig om:
KOM (2003) 0622: Forslag til forordning om anvendelse af Århus-
konventionens bestemmelser om adgang til oplysninger, offentlig
deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstols-
prøvelse på miljøområdet
HENT AFTALEN:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-
0016+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Endelig blev to forslag vedtaget og dermed afsluttet under tredjebehandlin-
gen, idet Europa-Parlamentet valgte at godkende Forligsudvalgets tekst. Sa-
gerne mangler således blot Rådets formelle vedtagelse. Det drejer sig om:
KOM (2003) 0319: Forslag til direktiv om håndtering af affald fra
udvindingsindustrien
HENT AFTALEN
:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-
0014+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
KOM (2002) 0581: Forslag til direktiv om forvaltning af badevands-
kvalitet
HENT AFTALEN
:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-
0015+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til direktiv om adgang til markedet for havnetjenester
Forslaget har til formål at ”sætte gang i” liberaliseringen af Europas transport
og havnesektor, samt skabe en fælles lovmæssig ramme for lige vilkår til mar-
kedet for havnetjenester.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0003.png
Forslaget var bemærkelsesværdigt, idet udvalget gennemgik og vedtog æn-
dringsforslagne til Kommissionens forslag, men valgte slutteligt at forkaste
hele forslaget med de samlede ændringer, og sendte dermed forslaget tilbage
til behandling i salen uden ændringer.
Der var ingen bred opbakning at spore til direktivet under debatten i Europa-
Parlamentet. De første talere, der repræsenterede parlamentets forskellige
grupper, var alle imod forslaget. Debatten gik især på at forslaget næsten var
en tro kopi af det tidligere forslag som parlamentet valgte at afvise i februar
2001. Under den efterfølgende afstemning den 18. januar valgte parlamentet
således også at forkaste kommissionens forslag med et overvejende flertal
2
.
Kommissær for Transport, Jacques BARROT, beklagede efter afstemningen, at
direktivet var blevet fremsat i en så lidt ændret form. Han udtrykte også et
ønske om:
”[…] at vi ikke taber målet med forslaget, som er at hjælpe de europæiske
havne til at leve op til krav som en øget søfart betyder – til en højere grad af effektivi-
tet. Det vil højne den europæiske konkurrence dygtighed og skabe vækst og beskæfti-
gelse”.
Han fortsatte med at sige, at han ville vende tilbage til Kommissionen
og Rådet men håbede på at fortsætte arbejdet med alle involverede.
Idet Europa-Parlamentet valgte at forkaste forslaget, skal sagen nu henvises til
fornyet behandling i det kompetente udvalg (Transport- og Turismeudvalget).
Ifølge udvalgets kontor vil forslaget komme på dagsorden på udvalgets møde
enten den 21. eller 22. februar 2006, og formentlig afsluttet ved Europa-
Parlamentets samling i marts. Kontoret informerede yderligere, at Kommissi-
onen ikke har givet noget ”klart signal” endnu om hvad de påtænker at gøre.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0654 - COD/2004/0240
Betænkning: Georg Jarzembowski (A6-0410/2005) – Havnetjenester udarbejdet i Transport-
og Turismeudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040654/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 3. de-
cember 2004.
Europa-Parlamentets beslutning: EP vedtog ikke en beslutning om forslaget, men henviste
sagen tilbage til det ansvarlige udvalg: Se protokollen:
Ved afstemningen stemte i alt 677 MEP’er - 532 stemte for at forkaste forslaget, 120 imod og 8 stemte
hverken for eller imod
2
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0004.png
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+PV+20060117+ITEM-
005+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=4&NAV=S&L=DA
Forslag til forordning om statistik over godstransport ad indre vandveje
Hensigten med forslaget er, at man ønsker at opstille nogle harmoniserende
regler i EU-regi, som vil gøre det muligt for medlemslandene at uarbejde sta-
tistikker af høj kvalitet
3
over transporten ad indre vandveje indenfor deres na-
tionale område. Formålet med dette er, at kunne mindske sektorens energi-
forbrug og indvirkning på miljøet, men også for at forbedre den generelle
økonomiske effektivitet og for at fremme denne form for transport.
Forslaget indeholder bl.a. et kollektivt regelsæt for statistikker over transport
af indre vandveje men også et sæt bilag med statistiske tabeller. I reglerne fin-
des:
Definitioner og bestemmelser for hvorledes indsamlingen, indberet-
ningen og formidlingen af dataene skal foregå
En udvalgsprocedure til vedtagelse af gennemførelsesforanstaltninger
og til efterfølgende tilpasning af forordningen
Bestemmelser til opretholdelse af statistikkernes kvalitet, om evalue-
ring og afrapportering til Europa-Parlamentet og Rådet
Bestemmelser om hvilken transport ad indre vandveje der er omfattes
af forordningen.
Forslaget blev vedtaget ved afstemning i salen
4
den 17. januar med kun få æn-
dringer til Kommissionens oprindelige forslag. Ifølge Transport- og Turisme-
udvalgets sekretariat havde man en stærk forventning om at, idet forslaget blev
vedtaget med meget få ændringer til det oprindelige forslag ville Rådet accepte-
re Europa-Parlamentets ændringsforslag. Det forventes derfor at Rådet vedta-
ger forslaget på et kommende møde.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0366 - COD/2005/0150
Betænkning: Paolo Costa (A6-0333/2005) – Statistik over godstransport ad indre vandveje
udarbejdet i Transport- og Turismeudvalget.
3
4
Det indsamlede data skal herefter indberettes til Eurostat.
Ved afstemningen stemte i alt 588 MEP’er - 561 stemte for, 19 imod og 8 stemte hverken for eller imod
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0005.png
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050366/
Behandling i Europaudvalget: Sagen er ikke blevet behandlet i Europaudvalget endnu.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-0004+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=4&NAV=X&L=DA
Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til forordning om anvendelse af Århus-konventionens bestemmel-
ser om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser
samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet på Fællesska-
bets institutioner og organer
Hensigten med forslaget er i højere grad at inddrage offentligheden i miljø-
mæssige spørgsmål og til at få den til at aktivt bidrage til at bevare og beskytte
miljøet. Yderligere er formålet at give offentligheden ret til klage og dom-
stolsprøvelse indenfor miljøspørgsmål.
Baggrunden for forslaget er, at Fællesskabet sammen med de daværende 15
medlemsstater i juni 1998 underskrev FN/ECE-konventionen, populært kaldet
”Århus-konventionen”. Konventionens hovedsigte er for det første, at sikre
det offentlige retten, ved at opstille betingelser og konkrete ordninger, til ad-
gang til miljøoplysninger, der haves af eller opbevares for EU-institutionerne
og – organerne. For det andet er det for at sikre, at offentligheden får lettere
tilgang til miljøoplysninger ved at de i stigende grad vil findes på elektroniske
databaser. Det tredje sigte er, at give det offentlige mulighed for deltagelse når
der udarbejdes miljø relaterede planer og programmer i EU-regi. Slutteligt øn-
sker man at give det offentlige adgang til klage og domstolsprøvelse på miljø-
området på fællesskabsplan indenfor de, i retsakten, fastsatte betingelser.
Konventionen har således været i kraft siden 2001, og med undertegnelsen af
denne har Fællesskabet forpligtiget sig til at tilpasse dens lovgivning. ”Århus-
konventionen” hviler på tre søjler hvor to af dem er allerede gennemført ved
direktiver – det er således den sidste søjle der behandles ved nærværende for-
slag.
Forslaget blev vedtaget ved afstemning i Europa-Parlamentet den 18. januar.
Ifølge ordføreren, Eija-Ritta KORHOLAs, kontor forventedes det dog at sagen
vil gå videre til forligsudvalget. Dette skyldes dels, at det vedtagne forsalg in-
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0006.png
deholder ændringer til Rådets fælles holdning, da Europa-Parlamentets mil-
jøudvalg ikke mente, at den fælles holdning var vidt rækkende nok. Udvalget
var bl.a. særligt imod: Anvendelsen af to forskellige regelsæt for adgang til
miljøoplysninger, selve proceduren for de detaljerede krav der skal opfyldes
af fællesskabsinstitutioner og – organer, og at den fælles holdning begrænser
adgangen til intern prøvelse, m.m.
Med ovenstående in mente valgte Europa-Parlamentet også at ”genindsætte”
et antal ændringsforslag, som blev vedtaget under førstebehandling men ikke
medtaget i Rådets fælles holdning
5
.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 0622 - COD/2003/0242
Betænkning: Eija-Riitta Korhola (A6-0381/2005) – Indstilling ved andenbehandling – Århus-
konventionen udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20030622/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 10. de-
cember 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-0016+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til direktiv om håndtering af affald fra udvindingsindustrien og om
ændring af direktiv 2004/35/EF
Hensigten med forslaget er overordnet at forebygge forurening og større
ulykker ved at opstille nogle mindstekrav med hensyn til at forbedre håndte-
ringen af affald - primært fra malmindustrien. Formålet med forslaget er såle-
des tosidet, idet man ønsker dels at minimere de negative effekter, der kan
skabe langsigtede miljømæssige skader længe efter opbevaringsstedet eller
den tilknyttede min er blevet lukket. Dels ønsker man også at minimere faren
for ulykker og særligt sikre den langsigtede stabilitet af dæmninger og dam-
me i forbindelse med opbevaring af affald, idet brud kan være en trussel ikke
blot mod miljøet men også mod menneskeliv.
5
Ud af de 35 ændringsforslag, som blev vedtaget under sagens førstebehandling, blev fem (i det mindste
delvis) medtaget i Rådets fælles holdning.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med forslaget søges der at følge op omkring anbefalingerne som Kommissio-
nen kom med i deres meddelelse fra oktober 2000:
”Sikker minedrift: en opfølg-
ning på de seneste mineuheld”,
her henvises der særligt til mineulykkerne i Spa-
nien og Rumænien.
Forslaget retter sig især mod de driftsmæssige aspekter til affaldshåndtering,
på forebyggelse af jord- og vandforurening og på affaldshåndteringens stabili-
tet. Forslaget indeholder blandt andet:
Betingelser til drift tilladelser
Forpligtigelser i forbindelse med affaldshåndteringen
Krav om karakterisering af affaldet, så affaldsbehandlingsmetoden til-
passes affaldets egenskaber
Foranstaltninger vedrørende affaldshåndteringens sikkerhed
Mekanismer til afhjælpning af større mineulykker og uventede tildra-
gelser
Krav om udarbejdelse af nedluknings planer for affaldshåndteringsan-
læg, samt pligt til at sætte finansielle midler til rådighed for at sikre, at
områder med mineaffald efterlades i tilfredsstillende stand efter ned-
lukning
Det er vigtigt at nævne, at forslaget vil omfatte det meste af Danmarks råstof-
udvinding - dog med modifikationer, idet det meste af dansk råstofudvinding
er
ikke-farligt
affald, således vil forslaget ikke medføre et behov for ændringer af
råstofloven.
Idet forslaget ikke blev vedtaget ved andenbehandling i Rådet blev det pålagt
Forligsudvalget at udarbejde en kompromistekst. Den tekst der blev opnået
enighed omkring omhandlede overordnet at, medlemsstater skal tage de rele-
vante forbehold vedrørende udgravning eller placering af mineaffald tilbage i
minen, opstilling af finansielle garantier til at dække operatørens forpligtigelser,
operators, opstilling af planer for affalds håndtering samt forebyggelse af foru-
rening, osv.
Forslaget på baggrund af forligsteksten blev efterfølgende vedtaget ved afstem-
ning i Europa-Parlamentet den 18. januar, der mangler nu kun en formel vedta-
gelse (med kvalificeret flertal) i Rådet.
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0008.png
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 0319 - COD/2003/0107
Betænkning: Jonas Sjöstedt (A6- /2005) – Håndtering af affald fra udvindingsindustrien ud-
arbejdet af Europa-Parlamentets Delegation til Forligsudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030319/
Behandling i Europaudvalget: Sagen var på dagsordnen som forhandlingsoplæg den 8. ok-
tober 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-0014+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til direktiv om forvaltning af badevandskvalitet og om ophævelse
af direktiv 76/160/EØF
Forslaget har til formål at ændre det gældende badevandsdirektiv fra 1976,
der er forældet både med hensyn til valg af parametre, niveau for beskyttelse
og opfølgning på tilfælde hvor der er fundet forringet badevandskvalitet. Det
gældende direktiv indeholder en række bestemmelser for overvågning og
bindende regler for kvaliteten af badevand.
Overordnet vil det nye forslag nedbringe antallet af parametrene til vurdering
af badevandet fra 19 til to mikrobiologiske parametre suppleret af inspektion
(visuel) og pH-måling i ferskvandsområder. Det gældende badevandsdirektiv
(fra 1976) regulerer badevands kvaliteten for naturlige vandområder, og retter
sig mod traditionel svømning samt badning. Med det nye forslag inkluderes
også badevandskvaliteten i tilknyttede områder – hvor der benyttes kano eller
lignende.
Idet der ikke blev opnået enighed om forslaget ved andenbehandlingen over-
gik det til Forligsudvalget. Forligsudvalget nåede til enighed om udarbejdel-
sen af en fælles tekst, der overordnet havde disse tre hovedpunkter:
Strengere grænser for badevands kategorier
Offentlig information og deltagelse
Udvikling af epidemi og virus analyser
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0009.png
Forslaget blev vedtaget ved afstemning i Europa-Parlamentet den 18. januar.
Idet det var sagens tredjebehandling mangler der kun en vedtagelse i Rådet
6
.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2002) 0581 - COD/2002/0254
Betænkning: Jules Maaten (A6-0415 /2005) – Badevandskvalitet udarbejdet af Europa-
Parlamentets Delegation til Forligsudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20020581/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 18. juni
2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-0015+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Næste samling
Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 1. – 2. februar 2006 i Bru-
xelles.
Dagsordenen for samlingen kan findes via følgende link (der kan fortsat ske
ændringer i dagsordenen):
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PROG=AGENDA&L=DA&QUERY=A
LL-SIT&NAV=S&REF=2006-01
Med venlig hilsen
Marie-Kristine Tang
Hvis du vil vide mere:
Tidligere Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:
http://euo.dk/dkeu/ft/rep/doc/oversigtsnotater/
6
Dette er blot en formalitet, idet institutionerne kom til enighed om en fælles aftale med kompromisteksten
fra forligsudvalget.
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242335_0010.png
Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden 1. januar 2005.
Tabel 1: Forslag under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Enighed
Aftale indgået
Til 2.
Sager underlagt
uden
behandling
1. behandling
aftale
Forkastet
I alt
Januar – De-
cember
Januar samling
I alt
Procent
7
0
7
7,8 %
48
1
49
54,4 %
29
0
29
32,2 %
4
1
5
5,6 %
88
2
90
100 %
Tabel 2: Forslag under andenbehandling i Europa-Parlamentet
Sager under-
lagt 2. be-
handling
Januar – De-
cember
Januar sam-
ling
I alt
Procent
Enighed
uden
Aftale
2
0
2
6,1 %
Aftale ind-
gået
20
0
20
60,6 %
1
0
1
3,0
Forkastet
Til forligs-
udvalg
9
1
10
30,3 %
32
1
33
100 %
I alt
- 10 -