Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 4
Offentligt
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kommissionens bidrag til Tænkepausen: Plan D for
Demokrati, Dialog og Debat
Formålet med Plan D
Kommissionen har den 13. oktober 2005 fremsat sin ”Plan D”. Ved hjælp af de
tiltag som ”Plan D” indeholder, forventer Kommissionen at få klarlagt borger-
nes behov og forventninger til EU, og Kommissionen skulle dermed bedre være
i stand til at fremkomme med politiske initiativer, der er i overensstemmelse
hermed. Og dermed skulle tendensen i retning af en faldende opbakning til EU
i medlemslandenes befolkning kunne vendes, ifølge Kommissionen.
Kommissionen understreger i den forbindelse, at der
ikke er tale om en red-
ningsplan for Forfatningstraktaten.
Selv om Kommissionen beklager, at forfat-
ningstraktaten næppe træder i kraft foreløbig, er det intentionen med ”Plan D”,
at planens initiativer skal række videre end til afslutningen af Tænkepausen i
juni 2006. Kommissionen nævner i den forbindelse, at den ikke ønsker at se de-
le af forfatningstraktaten implementeret enkeltvist, da forfatningstraktaten efter
Kommissionens opfattelse er et afbalanceret hele.
”Plan D" skal ses i sammenhæng med den allerede fremsatte interne hand-
lingsplan for Kommissionen, der er rettet indad mod Kommissionens måde at
håndtere kommunikation på, ligesom ”Plan D" skal ses i sammenhæng med en
kommende hvidbog om kommunikationsstrategi og demokrati.
Kommissionen mener, at handlingsplanen, ”Plan D” samt hvidbogen samlet set
udgør en
langsigtet plan for fremme af europæisk demokrati og for etable-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ringen af et europæisk offentligt rum,
hvor EU-borgerne både modtager rele-
vant information og har mulighed for at deltage på en meningsfuld måde i de-
batten.
Kommissionen understreger, at borgerne skal gives en oplevelse af medindfly-
delse, ligesom borgerne skal have mulighed for at påvirke de beslutninger, der
tages på EU-niveau. Kommissionen mener, at EU ofte bruges som
syndebuk
og
at EU betragtes som
fjernt og bureaukratisk.
Et af Kommissionens mål med
”Plan D” er at ændre denne opfattelse. Målet skal blandt andet nås ved en me-
re målrettet brug af moderne massemedier, herunder tv og internet.
”Plan D" er overordnet delt op i to: Den ene del handler om hvordan Kommis-
sionen kan assistere de nationale debatter, den anden del handler om, hvad
Kommissionen selv kan gøre.
De nationale debatter
Kommissionen tilkendegiver i ”Plan D", at
det primært er medlemslandenes
ansvar at få stablet en debat om EU på benene i de enkelte medlemslande.
Kommissionen siger dog samtidigt, at den er villig til at assistere i tilrettelæg-
gelse af den nationale debat.
Kommissionen peger her særligt på, at de
nationale parlamenter
har en vigtig
rolle at spille i tilrettelæggelsen og promoveringen af debatten. Kommissionen
ønsker i den forbindelse at udvikle sit samarbejde med de nationale parlamen-
ter blandt ved deltagelse på højt niveau i
COSAC-møderne
og i
Formandskon-
ferencen,
ligesom Kommissionen vil bistå med at kortlægge de nationale par-
lamenters behov for information for dermed at lette den elektroniske udveks-
ling af information mellem de nationale parlamenter.
For at fremme samarbejdet med de nationale parlamenter vil Kommissionen – i
tæt samarbejde med Europa-Parlamentet og efter at have konsulteret For-
mandskonferencen og COSAC - i den nærmeste fremtid invitere de nationale
parlamenter til en
konference i Bruxelles.
Formålet med konferencen vil være
at diskutere de nationale parlamenters bidrag til Tænkepausen, at udveksle er-
faringer/”best practices” samt endelig at undersøge mulighederne for samar-
bejde og fælles aktioner med eller uden deltagelse af EU’s institutioner.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til det nærmere indhold af debatten på nationalt niveau, ønsker
Kommissionen generelt en drejning af debatten over i retning af
selve indhol-
det af EU-samarbejdet
i stedet for en debat omkring de mere institutionelle
spørgsmål. Kommissionen ønsker, at debatten skal dreje sig om, hvilken
mer-
værdi
EU kan levere i forhold til emner som eksempelvis økonomi, transport,
terrorbekæmpelse, miljø, oliepriser og bistand ved naturkatastrofer.
Mere konkret peger Kommissionen på tre overordnende temaer, nemlig
EU’s
økonomiske og sociale udvikling
(EU’s evne til at skabe vækst og arbejdsplad-
ser, Lissabonstrategien, globaliseringen etc.),
Borgernes oplevelse af EU og
EU’s opgaver
(hvad skal gøres lokalt og hvad skal gøres på EU-niveau, hvilken
rolle skal EU have i fremtiden) samt
Europas grænser og EU’s rolle i verdenen.
Hvert medlemsland bør ifølge Kommissionen præsentere en syntese af den na-
tionale debat til Kommissionen og til EU’s formandskab i april 2006. Kommissi-
onen vil herefter organisere en
Europa-konference på Europa-dagen den 9. maj
2006
med deltagelse af repræsentanter for regeringer, nationale parlamenter,
Europa-Parlamentet, ngo’er, borgere m.m. I maj 2006 vil Kommissionen så fore-
tage en samlet syntese af de forskellige nationale debatter. Dette vil også give
det østrigske EU-formandskab et godt grundlag for dets forberedelser af Det
Europæiske Råds møde i juni 2006.
Kommissionens egne tiltag
”Plan D” indeholder også en række overvejelser omkring hvad Kommissionen
selv bør gøre for at stimulere debatten. Kommissionen tilkendegiver her, at den
ønsker at være
mere synlig og mere til stede
i de nationale debatter. Derfor
planlægger Kommissionen en række besøg i de enkelte medlemslande mellem
en eller flere kommissærer og repræsentanter for regering, nationale parlamen-
ter, fagforeninger, civilsamfundet, studerende og lokale myndigheder. Medie-
dækningen skal være en integreret del af disse besøg.
Særligt i forhold til de
nationale parlamenter
tilkendegiver Kommissionen, at
Kommissionens kommissærer skal bestræbe sig på at være til rådighed for de
nationale parlamenter, blandt andet i forbindelse med lanceringen af nye initia-
tiver.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens repræsentationer
i de enkelte medlemslande skal også styrke
deres synlighed. Blandt andet vil Kommissionen indføre en tilbagevendende
”spørgetid”, hvor den enkelte repræsentations chef skal svare på spørgsmål fra
borgerne.
Af andre initiativer kan nævnes etableringen af udpegningen af såkaldte
”Goodwill-ambassadører”, der skal være med til at promovere europæiske
temaer. Der skal være tale om kendte personer fra for eksempel kultur- og
sportslivet. Goodwill-ambassadørerne skal stå som bannerførere for åbne
møder, workshops og generelle debatter om europæiske emner. De nye
medlemslande havde angiveligt succes med en sådan model i forbindelse med
folkeafstemningerne om deres medlemskab af EU. Kommissionen forventes
også at anvende
fokusgrupper
samt bruge den mest moderne
Internet-
teknologi
for at sikre en aktiv EU-debat på nettet.
Endelig vil Kommissionen arbejde for
mere åbenhed
på alle niveauer i EU’s
lovgivningsproces. Det britiske formandskab overvejer ifølge Kommissionen
yderligere tiltag i retning af øget åbenhed, og her vil Kommissionen ifølge
meddelelsen bakke fuldt op.
Afslutningsvis kan det nævnes, at Kommissionen støtter Europa-Parlamentets
forslag om at afsætte yderligere 6 mio EURO for 2006 til Europa-debatten.
Med venlig hilsen
Christian Dubois
(Tlf. 3611)
-4-