Sammenligning af skøn over udviklingen i dansk økonomi i 2006 og 2007

 

Udvalgte nøgletal for dansk økonomi (årlige ændringer - %)

 

Det økonomiske Råd

Finansministeriet

OECD

EU-kommissionen

 

Juni 06

Maj 06

Maj 06

Maj 06

 

2006   (2007)

2006   (2007)

2006   (2007)

2006   (2007)

BNP i faste priser

2,7    (1,9)

2,6    (1,9)

2,0    (2,9)

3,2    (2,3)

Privat forbrug i faste priser

3,1    (2,8)

2,5    (1,8)

2,3    (2,7)

2,9    (2,0)

Offentlig forbrug i faste priser

1,4    (0,7)

0,5    (0,5)

1,3    (0,8)

1,0    (0,7)

Eksport i alt i faste priser

6,1    (3,5)

7,3    (5,9)

6,2    (4,9)

7,0    (5,4)

Forbrugerpriser

2,2    (2,1)

2,0    (1,8)

1,7    (2,6)

1,9    (2,0)

Ledighed i pct.

4,5    (4,4)

4,5    (4,3)

4,2    (3,9)

4,0    (3,8)

Off. saldo i % af BNP

2,7    (2,5)

2,8    (2,9)

 3,3    (3,8)

   3,9    (4,0) 1)

Betalingsbalance (overskud) i mia. kr.

  24    (14) 2)

     37    (42)     

    ---      ---

      ---      ---

Anm.: 1) Inkluderer pensionsfondsbidrag (ATP), der hæver overskuddet med ca. 1 pct.-point.  2) Skønnet over betalingsbalancen for 2008 er på ca. 5 mia. kr.

 

Skønnet over væksten i dansk økonomi (BNP) er næsten ens for Vismændene og Finansministeriet med omkring 2 ½ pct. i 2006 og ca. 2 pct. i 2007. OECD og især EU-Kommissionen har noget forskellige vurderinger på væksten.         

 

Specielt det offentlige forbrug vurderes noget forskelligt. Vismændene regner med en stigning på 1,4 pct. og 0,7 pct. i henholdsvis 2006 og 2007. Finansministeriets skøn er beregningsteknisk fastsat til 0,5 pct. i medfør af 2010-planen. OECD og EU-Kommissionen ligger begge over 0,5 pct. og er mere på linje med Vismændene. Det private forbrug skønnes at stige med 2 ½ - 3 pct. i 2006 og falde noget i 2007.

 

Ledigheden er i 2006 på 4 ½ pct. og skønnes at falde yderligere i 2007. Den offentlige saldo er både hos Vismændene og Finansministeriet positiv på omkring 2 ½ - 3 pct. af BNP i 2006 og 2007. OECD og EU-Kommissionen er enige heri, men har et noget større overskud. EU-Kommissionen indregner dog ATP, der gør overskuddet noget større.

 

Vismændene forventer, at overskuddet på betalingsbalancen bliver mindre for år til år, således at overskuddet nærmer sig nul i 2008. Finansministeriet derimod skønner at overskuddet for 2007 stiger til 42 mia. kr., men har ikke forudsigelser efter 2007. De to skøn er umiddelbart vidt forskellig for 2007.

 

 

 

De udvalgte vurderinger og anbefalinger er følgende:

 

Vismandsrapporten/Det Økonomiske Råd (juni 2006): Dansk økonomi er inde i en højkonjunktur, og ledigheden er faldet mere end 30.000 personer over det seneste år. Der er udsigt til en høj vækst i efterspørgslen, både indenlandsk og på eksportmarkederne. Den høje vækst i efterspørgslen indebærer, at importen ventes at stige kraftigt. Dette bidrager til at overskuddet på betalingsbalancen falder drastisk i de kommende år. Den meget lave ledighed kombineret med den betydelige købekraft, der ligger i de store skattefrie kapitalgevinster på boligmarkedet, indebærer, at risikoen for overophedning af økonomien er betydelig.

 

Finanspolitikken har gennem skattelettelser, skattestop og overskridelser af rammen for den offentlige forbrugsvækst også bidraget til væksten de seneste år. Dette er uhensigtsmæssigt i den nuværende situation. Yderligere lempelser vil forøge risikoen for overophedning, og de vil derfor være skadelige for økonomien under den nuværende højkonjunktur. Finanspolitiske lempelser bør derfor undgås.

 

Regeringen/Finansministeriet (maj 2006): Dansk økonomi er inde i et kraftigt opsving. Årsagen til den kraftige vækst har været den lave rente, høj vækst i udlandet, de stærkt stigende boligpriser og forøgelsen af de disponible indkomster i 2004 som følge af Forårspakken (et eksempel er forhøjelse af grænsen for, hvornår man skal betale mellemskat). Opgangen i dansk økonomi har været kraftigere end ventet, og dansk økonomi står dermed overfor positive udfordringer.

 

Siden december 2003 er ledigheden faldet med 52.000 personer, og ledighedsprocenten er på 4,8 pct. (marts 2006) og er den laveste i 30 år. Den gode situation på arbejdsmarkedet er nøglen til nu at gøre en ekstraordinær indsats for at skabe flere job, og øge beskæftigelsesmulighederne for dem som har svært ved at få fodfæste (bl.a. unge uden uddannelse, en del indvandrere og dens efterkommere). Opgaven er at holde økonomien på sporet, så fremgangen fortsætter, uden at der opstår knaphedsbetinget pres på priser og løn.

 

OECD (maj 2006): Den økonomiske udvikling er god, men en overophedning af økonomien er en kortsigtet risiko, da mangel på arbejdskraft kan hæmme væksten i økonomien. På langt sigt falder arbejdsstyrken og de aldersbetingede udgifter stiger og presser det nuværende velfærdssystem. Selvom beskæftigelsen er høj er antallet af arbejdstimer lav, hvilket ikke mindst skyldes den høje marginalskat. OECD anbefaler tiltag der :

 

1) hæmmer efterspørgslen og øger udbuddet af arbejdskraft.

2) øger udbuddet af arbejdskraft mhp. at sikre den positive trendens i overskuddet på statens finanser.

3) vil forbedre anvendelsen og brugen af kvalificeret arbejdskraft.

4) vil reducere tilskuddet og skattefradragene på boligmarkedet og mindske reguleringen for prisen på lejemarkedet for boliger.

 

Kommissionens forårsprognose 2006-2007 (maj 2006): For de 12 EU-lande, der har euroen som møntfod, forventes væksten at være på 2,1 pct. i 2006. For 2007 forventes det at være på 1,8 pct. i euroområdet. For Danmark giver de økonomiske indikatorer et meget positivt billede på kort sigt. Der er ikke tale om egentlige anbefalinger i Kommissionens forårsprognose, men Kommissionen ser et strukturelt problem i arbejdsmarkedet. Der er endnu ikke er egentlig lønpres, men det forventes at opstå på længere sigt, hvis økonomien fortsætter sin positive udvikling. Det potentielle lønpres vil blive afdæmpet af udflagning af arbejdspladser til lande med lavere lønninger.

 

Det store overskud på statens budgetter skyldes for en stor dels vedkommende store engangsindtægter fra olie- og gasudvinding samt skat på pensionsafkast, hvor højere priser og en gunstig udvikling i de finansielle markeder har øget skatteindtægterne. Overskuddet forventes at mindskes i fremtiden, da situationen har været ekstra gunstig i Danmark.

 

Flemming Dengsø Nielsen (3601) og NH.