Europaudvalget 2005-06, Finansudvalget 2005-06
2693 - Økofin Bilag 5, FIU Alm.del Bilag 40
Offentligt
225504_0001.png
Orientering
Orientering til Folketingets Europaudvalg om rådsmødet (ECO-
FIN-budget) den 24. november 2005
Rådets 2. læsning af EU's budget for 2006 var på dagsordenen for ovenstående
rådsmøde. Rådet afholdt endvidere et samråd med Europa-Parlamentet med hen-
blik på, at opnå en samlet budgetaftale for 2006. Desuden blev Revisionsrettens
årsberetning for 2004 præsenteret.
Revisionsrettens årsberetning for 2004
30. november 2005
J.nr. 51-45
Under dagsordenspunktet præsenterede Revisionsrettens formand Hubert Weber
årsberetningen for 2004. Retten pointerede, at regnskabet, med visse reservationer
grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse, generelt giver et retvi-
sende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter samt dets finansielle stilling.
I forhold til forpligtelser, administrationsudgifter og førtiltrædelsesstøtte er trans-
aktionerne overordnet set lovlige og rigtige. For områderne landbrug, struktur-
fonde, interne politikker og eksterne aktioner er Retten imidlertid fortsat ikke i
stand til at afgive en revisionserklæring uden forbehold. Begrundelsen er, at der er
for mange fejl, der indvirker væsentligt på udbetalingerne. Rådet tog præsentatio-
nen til efterretning.
Rådets 2. læsning af EU's budget for 2005
På rådsmødet blev oplægget til Rådets 2. læsning tiltrådt som afsæt for forhand-
lingerne med Parlamentet på det efterfølgende samråd (se anneks 1). Oplægget
ligger tæt op ad Rådets 1. læsning fra juli 2005, idet de primære ændringer er ac-
cept af Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1 (40 mio. euro til kompensation af
AVS-lande for effekten af sukkerreformen under udgiftskategori 4) og ændrings-
skrivelse nr. 2 (reduktion af landbrugsudgifterne under udgiftskategori 1 med 362
mio. euro som følge af nye skøn). Grundet de reducerede landbrugsudgifter har
Rådet endvidere valgt at imødekomme Parlamentet med 182 mio. euro på betalin-
ger til forskning under udgiftskategori 3. De samlede betalinger er holdt uændret i
forhold til Rådets 1. læsning, dvs. på 111,4 mia. euro.
Samrådet med Parlamentet endte uden en budgetaftale og der blev heller ikke
formelt taget stilling til Rådets 2. læsning inklusive ændringsskrivelser, jf. neden-
for. På grund af fristerne i budgetproceduren ventes vedtagelsen af 2. læsning
imidlertid gennemført hurtigst muligt, formentligt allerede i denne uge.
Vedtagelsen af Rådets 2. læsning har ikke betydning i forhold til indholdet af en
eventuel aftale med Parlamentet, idet Parlamentet efter den sædvanlige proces
gennemfører aftaleelementerne i forbindelse med sin 2. læsning. Fristen for en
aftale er således den 15. december, hvor Parlamentet på sin plenarforsamling vil
stemme om budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Samråd med Europa-Parlamentet om EU's budget for 2006
Samrådet endte efter 13 timers forhandlinger uden en aftale. Afstanden mellem
Rådet og Parlamentet er ikke markant, og det vurderes derfor, at muligheden for
at indgå en aftale forud for Parlamentets 2. læsning af budgettet den 15. december
er god. Centralt i forhandlingerne på samrådet stod:
Fleksibilitetsinstrumentet
Parlamentets udgangspunkt var et træk på 483 mio. euro, mens Rådet havde
sikret finansiering af samtlige udgifter inden for udgiftslofterne, dvs. finansie-
ring uden brug af fleksibilitetsinstrumentet.
Da parterne skiltes, havde Parlamentet reduceret sit krav til 230 mio. euro plus
hvad Rådet måtte ønske til FUSP (den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik).
Rådet tilbød et træk på 210 mio. euro plus 40 mio. euro til FUSP.
Bevillinger til co-decided programmer, herunder forskning
Parlamentets udgangspunkt var et yderligere løft i bevillingerne til de såkaldte
co-decided programmer i udgiftskategori 3 på 169 mio. euro, heraf 72 mio.
euro til forskningsrammeprogrammet. Løftet er et tillæg til det som Kommis-
sionen og Rådet har foreslået, der bl.a. omfatter et løft af midlerne til forsk-
ningsrammeprogrammet med 238 mio. euro i forhold til 2005 eller knap 5 pct.
Ved afslutning af samrådet havde Rådet indvilget i et løft i forpligtelsesbevil-
lingerne til co-decided programmerne, herunder forskningsrammeprogram-
met, med 100 mio. euro. Danmark arbejdede under forhandlingerne aktivt for,
at Rådets imødekommelse af Parlamentet skulle ske på netop dette område, da
der her kan skabes europæisk merværdi og vækst.
Niveauet for de samlede betalinger
Parlamentets udgangspunkt var betalinger på 116,2 mia. euro, mens Rådet øn-
skede niveauet holdt på 111,4 mia. euro. Da partnerne skiltes havde Parlamen-
tet reduceret sit krav til 112,2 mia. euro, svarende til 1,0124 pct. af BNI. Rådet
kunne acceptere et niveau på 111,9 mia. euro, svarende til 1,0098 pct. af BNI.
Dermed er afstanden mellem Rådet og Parlamentet nominelt ca. 20 mio. euro i
forhold til trækket på fleksibilitetsinstrumentet og godt 300 mio. euro i betalinger.
Det bemærkes, at hvis der ved udgangen af 2005 ikke er indgået en budgetaftale,
er udgangspunktet, at der afholdes månedlige udgifter på indtil 1/12 af det forrige
regnskabsårs bevilling. Ordningen fortsætter, indtil Rådet og Parlamentet kan til-
træde en ny budgetaftale for 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225504_0003.png
3
Anneks 1. Oplæg til Rådets 2. læsning af 2006-budgettet
Mio. Euro
Budget 2005 Kommissio- Rådets Parlamentets Oplæg til
Forskel:
(inkl. æn- nens forslag 1. Læsning 1. læsning
Rådets 2.
Oplæg til
dringsbud-
for 2006
læsning Rådets 2. læs-
getter)
ning – Parla-
mentets 1.
læsning
49.676
1.763
42.423
18
Forpligtelsesbevillinger:
1. Landbrug
Margen til loftet
51.412
1.206
44.555
62
51.262
1.356
44.555
62
51.450
1.168
44.567
50
51.050
1.568
44.555
62
-400
2)
2. Struktur-foranstaltninger
Margen til loftet
-12
3. Interne politikker
Margen til loftet
9.058
-46
9.218
167
9.175
210
9.436
-51
9.184
202
-253
4. Eksterne politikker
Margen til loftet
5.234
-115
5.393
-124
1)
5.227
42
5.684
-415
5.268
2
-417
5. Administration
Margen til loftet
6.292
68
6.698
10
6.578
130
6.655
53
6.584
124
-71
6. Reserver
Margen til loftet
446
0
458
0
458
0
458
0
458
0
0
7. Førtiltrædelsesstøtte
Margen til loftet
2.081
1.391
2.481
1.085
2.481
1.085
2.481
1.085
2.481
1.085
0
8. Kompensationer
Margen til loftet
1.305
0
1.074
0
1.074
0
1.074
0
1.074
0
0
I alt
Heraf fleksibilitetsinstrument
Margen til loftet:
Betalingsbevillinger:
116.516
95
3.098
121.288
124
1)
2.407
120.810
0
2.885
121.805
483
1.890
120.652
0
-1.153
1.153
-4.806
3.042
I alt
106.241
112.567
111.421
116.211
111.405
Betalingsbevillinger i
pct. af EU’s BNI
1,01 pct.
1,02 pct.
1,01 pct.
1,05 pct.
1,01 pct.
1)
Med ændringsskrivelse nr. 1 har Kommissionen foreslået 40 mio. euro til kompensation af AVS-
lande for sukkerreformen, finansieret i kategori 4. Dermed bliver der et samlet træk på fleksibili-
tetsinstrumentet på 164 mio. euro.
2)
Forskellen skyldes primært, at Rådet har indregnet Kommissionens ændringsskrivelse nr. 2, der
nedjusterer landbrugsudgifterne med 362 mio. euro. Parlamentet nåede ikke at få denne med i sin
1. læsning.