Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 62 (EUU alm. del) fra Folketingets Europaudvalg.

 

Spørgsmål:

 

                   ”På baggrund af Jens Peter Bondes udtalelser om ”forbundspolitiet” i Haag i Deadline kl. 17.00 fredag den 19. maj på DR2 bedes udenrigsministeren oplyse, hvor mange der er ansat, deres aflønningsforhold, deres generelle arbejdsvilkår, og evt. privilegier (toldfri spiritus etc.).”

 

Svar:

 

Justitsministeriet går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til den europæiske politienhed (Europol), som har sit sæde i Haag, Nederlandene.

 

Europol er oprettet ved Rådets retsakt (af 26. juli 1995) om udarbejdelse af en konvention om oprettelse af en europæisk politienhed. Konventionen er gennemført i Danmark ved lov nr. 415 af 10. juni 1997.

 

Formålet med Europol er at forbedre effektiviteten hos medlemsstaternes kompetente myndigheder og disses samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme, ulovlig narkotikahandel og andre former for grov international kriminalitet, for så vidt der er konkrete indicier for, at der foreligger en kriminel struktur eller organisation, og to eller flere medlemsstater berøres af en af de nævnte former for kriminalitet på en måde, der på grund af de strafbare handlingers omfang, betydning og følger gør en fælles aktion fra medlemsstaternes side påkrævet.

 

Europols opgave er således af koordinerende karakter, og der er således ikke tale om, at Europol kan udøve politimyndighed i medlemslandene, sådan som det synes forudsat i det stillede spørgsmål.  

 

Ifølge de oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra Europol, havde Europol pr. 1. juni 2006 435 ansatte. Hertil kommer 99 udstationerede forbindelsesofficerer, som ikke er ansat af Europol (men af medlemsstaterne).

 

De ansættelsesmæssige forhold ved Europol er navnlig reguleret i vedtægten for Europols personale (som er vedtaget af Rådet i henhold til Europol-konventionens artikel 30, stk. 3). Personalevedtægten regulerer en lang række forhold for de ansatte, herunder bl.a. ansættelsesvilkår, arbejdsvilkår, lønforhold samt ophør af ansættelsen mv.

 

Det følger bl.a. af personalevedtægten, at ansatte i Europol som udgangspunkt kontraktansættes for en nærmere fastlagt periode med mulighed for forlængelse. De ansatte indplaceres ved indgåelsen af kontrakten som udgangspunkt på det første løntrin i den lønramme, som er fastsat for stillingen. I overensstemmelse med personalevedtægten foretages der en årlig regulering af lønninger mv., som i øvrigt generelt er lavere ved Europol end ved EU’s institutioner. De årlige reguleringer godkendes af Rådet.

 

Europols personale nyder efter Europol-konventionens artikel 41, stk. 1, de privilegier og immuniteter, der er nødvendige for udførelse af deres opgaver. De nærmere bestemmelser herom er fastlagt i en protokol, der er vedtaget af Rådet og godkendt af medlemsstaterne, jf. Europol-konventionens artikel 41, stk. 3.

 

Hvad angår spørgsmålet om Europol-ansattes mulighed for at købe toldfri spiritus, har direktøren for Europol og de tre vicedirektører efter det overfor Justitsministeriet oplyste mulighed for toldfrit at indkøbe spiritus til privat forbrug, idet der dog gælder visse øvre grænser herfor. Øvrige ansatte i Europol har ikke denne adgang.

 

Ifølge det overfor Justitsministeriet oplyste har forbindelsesofficerer ved Europol – der som nævnt ikke er ansat af Europol – adgang til indkøb af toldfri spiritus på lignende vilkår, som dem der gælder for Europols direktør og vicedirektører.

 

Det tilføjes, at der også for køb af andre varer gælder særlige regler for personer med tilknytning til Europol.