Side 1/3 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 24. FEB 2006 (Alm.del.) Spørgsmål nr. 193: Ad   Kommissionens   grønbog   om   europæisk   program   for   beskyttelse   af   infrastruktur (KOM(2005)376). Ministeren bedes tilsende udvalget høringssvarene til grønbogen og et høringsnotat. Ministeren bedes bl.a. baggrund af høringssvarene redegøre for sin holdning til grøn- bogen. Svar: Kommissionens  grønbog  er  et  diskussionsoplæg,  og  det  overordnede  formål  er  at  give Kommissionen et grundlag for at udarbejde et udkast til et europæisk program for beskyt- telse af infrastruktur (EPCIP). Fremgangsmåden er valgt, fordi området er ganske omfat- tende  og  komplekst  og kræver,  at  en  række  hensyn  og  interesser  er  afstemt  i  forhold  til hinanden, før forslag til et program kan fremsættes, særligt vedrørende rolle- og kompe- tencefordeling mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Der  lægges  op  til  et  vidtrækkende  og  meget  ambitiøst  program  vedrørende  kritisk  infra- strukturbeskyttelse i Europa. Programmet vil have et bredt fokus, idet der i princippet kan ses alle former for trusler (teknologiske, menneskeskabte og naturskabte ulykker og ka- tastrofer), dog med særlig vægt terrorisme. Det fremgår af grønbogen, at EPCIP skal ses som en ”overbygning” til medlemsstaternes egen  indsats  vedrørende  beskyttelse  af  kritisk  infrastruktur.  Endvidere  lægges  der  vægt på,  at  EPCIP-programmet  skal  sikre  lige  konkurrencemæssige  vilkår  ved  at  fastlægge  et ensartet beskyttelsesniveau i EU. Samlet lægger Kommissionen op til et betydeligt tættere, mere ensartet og langt mere forpligtende samarbejde om kritisk infrastrukturbeskyttelse i Europa. Den engelske udgave af grønbogen blev sendt i  offentlig høring den 17. november 2005, (den danske oversættelse blev modtaget den 29. november 2005) og Kommissionen ønske- de at modtage umiddelbare tilbagemeldinger og bemærkninger til de opstillede muligheder fra en bred kreds af interessenter, herunder medlemsstaterne og faglige organisationer samt den private sektor. baggrund af høringsrunden vil Kommissionen opsummere be- mærkningerne i et arbejdsdokument. Dette dokument vil efterfølgende danne grundlag for udkastet til det egentlige EPCIP-program. Fristen for medlemsstaternes høringssvar udløb den 1. februar 2006. Kommissionens op- summering forventes at foreligge den 1. marts 2006, mens udkast til program forventes udsendt i april/maj 2006. Først herefter indledes de formelle forhandlinger med medlems- staterne med henblik forelæggelse for Rådet i juni 2006.
Side 2/3 Der   er   i   forbindelse   med   forberedelsen   af   EPCIP   nedsat   en   Koordinationsgruppe (KG/EPCIP)  med  deltagelse  af  følgende  myndigheder:  Beredskabsstyrelsen  (formand), Udenrigsministeriet,  Transport-  og  Energiministeriet,  Energistyrelsen,  Familie-  og  For- brugerministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, IT- og Telesty- relsen, Miljøstyrelsen, Nationalbanken, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste. Endvidere  er  det  under  Forsvarsministeriet  hørende  EU-specialudvalg    civilbeskyttel- sesområdet løbende blevet orienteret om udviklingen. Grønbogen  har  været  sendt  i  skriftlig  høring  blandt  myndighederne  i  KG/EPCIP,  ligesom disse myndigheder har indhentet bemærkninger fra de brancheorganisationer og centrale virksomheder, som vurderedes relevante i forhold til kritisk infrastrukturbeskyttelse. Jeg  har  til  brug  for  denne  besvarelse  anmodet  Beredskabsstyrelsen,  der  som  nævnt  er formand i den tværministerielle koordinationsgruppe vedr. EPCIP, om at udarbejde et hø- ringsnotat baggrund af høringen, som Beredskabsstyrelsen ligeledes har stået for. Hø- ringsnotat og høringssvar er vedlagt denne svarskrivelse. Det konsoliderede danske høringssvar til Kommissionen vedlægges ligeledes. De indkomne høringssvar  fra  danske  myndigheder  og  organisationer  m.m.  har  indgået  i  arbejdet  med det konsoliderede danske høringssvar. Af Beredskabsstyrelsens høringsnotat fremgår ligeledes, at man fra dansk side – i samar- bejde med Storbritannien, Sverige, Nederlandene og Polen – har taget initiativ til et non- paper om processen ved implementeringen af EPCIP. Det foreslås således, at der foreta- ges en trinvis tilgang til implementering af EPCIP i fire faser: I første fase sættes rammerne for implementering af EPCIP, herunder indsamling af oplys- ninger om eksisterende tiltag national, bilateral, regional, EU og internationalt niveau. I anden fase begynder det analytiske arbejde, og rammer og metoder for EPCIP raffineres. I tredje fase udvides fokus til analyser af sårbarheder, afhængigheder, gensidige afhængig- heder og beskyttelsesniveauer europæisk niveau. I fjerde fase er EPCIP fuldt etableret. Det   fælles   non-paper   blev   præsenteret      Kommissionens   uformelle   møde   med medlemsstaternes  EPCIP-kontaktpersoner  den  16.  februar  2006,  hvor  det  fik  stor  og tydelig   opbakning   fra   Kommissionen.   Der   var   kun      bemærkninger   fra   de   øvrige medlemsstater,  men  det  er  vurderingen,  at  der  er  generel  opbakning  til  initiativet.  Non- paper’et er ligeledes vedlagt dette svar. Samlet set finder jeg således, som der også er redegjort for i Forsvarsministeriets grund- notat vedr. grønbogen til Folketingets Europaudvalg, at man fra dansk side kan støtte det overordnede mål om at sikre en tilstrækkelig beskyttelse af kritisk infrastruktur i Europa og bestræbelserne at etablere et europæisk program for kritisk infrastrukturbeskyttelse, men at man bør være skeptisk over for en mulig udvidelse af Kommissionens kompetence dette område. Under  hensyn  til  opgavernes  nationale  ansvar,  skal  der i  det  videre  arbejde  lægges  stor vægt på, at EPCIP-programmet kommer til at udgøre en overordnet og fleksibel ramme for
Side 3/3 det nationale og sektorspecifikke beredskabsarbejde, som fortsat bør være grundelementet i bestræbelserne at beskytte den kritiske infrastruktur. Fra  dansk  side  bør  man  fortsat  arbejde  for,  at  EPCIP-programmet  balanceres  og  føjer konkret merværdi til medlemsstaternes indsats området under hensyntagen til de meget forskellige nationale og sektorspecifikke præmisser der gælder i den forbindelse, således at programmet komplementerer de tiltag, der allerede eksisterer bilateralt og EU-niveau.