Samråd i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 4. maj 2006 – besvarelse af samrådsspørgsmål nr. A og B

 

 

Spørgsmål (A):

Vil regeringen påbyde olieselskaberne at blande biobrændstof i benzin og diesel for at skabe et marked for biobrændstoffer i Danmark?

 

Spørgsmål (B):

Hvad vil regeringen foretage sig for at sikre udvikling og produktion af biobrændstoffer på grundlag af biologiske restprodukter - og for at sikre, at dansk viden på dette område ikke dør hen på grund af manglende politisk handlen?

 

Svar:

 

·        Med udvalgets tilladelse vil jeg gerne starte med at besvare spørgsmÃ¥l A og B sammen. De vedrører jo samme emne, nemlig biobrændstoffer til transport. Til sidst vil jeg sÃ¥ besvare spørgsmÃ¥l C om mere energieffektive biler.

·        Først til besvarelsen af spørgsmÃ¥l A og B. Lad mig starte med at slÃ¥ fast, at regeringen generelt ser meget positivt pÃ¥ udviklingen af biobrændstoffer til transportsektoren. Det fremgÃ¥r bÃ¥de af regeringsgrundlaget, regeringens langsigtede Energistrategi 2025 samt den nye Energipolitiske Redegørelse.

·        Regeringen forventer, at der pÃ¥ længere sigt er perspektiver for, at biobrændstoffer i væsentligt omfang vil kunne bidrage til at reducere transportsektorens olieforbrug og dermed til at forbedre forsyningssikkerheden.

·        Vi ønsker en aktiv og opprioriteret indsats for at udvikle biobrændstoffer, sÃ¥ de kan blive konkurrencedygtige alternativer til benzin og diesel.

·        Vi satser pÃ¥ at udvikle teknologien, fordi der er ulemper ved dagens teknikker.

·        Biobrændstofferne produceres i dag ved hjælp af de sÃ¥kaldte 1. generationsteknologier pÃ¥ basis af fødevarer. Det vil kunne lægge beslag pÃ¥ betydelige landbrugsarealer og kan af den grund kun blive et forholdsvist beskedent supplement til benzin og diesel. Det vil ikke i sig selv kunne bidrage afgørende til at øge energiforsyningssikkerheden og reducere CO2-udslippet. Principielt mener jeg ogsÃ¥, at fødevarer skal bruges til mennesker, og ikke til biler.

·        Biobrændstoffer som ethanol og biodiesel er fortsat væsentlig dyrere end benzin og diesel – selv ved dagens meget høje oliepriser.

·        Det er i øvrigt kun muligt at pÃ¥byde olieselskaberne, at en bestemt andel af salget skal være biobrændstoffer. De skal efter EU-reglerne selv have lov at bestemme, hvordan de vil gøre det.

·        Hvis man anvender pÃ¥bud, bliver det bilisterne, der kommer til at betale ved en højere literpris for blandingsproduktet.

·        Samlet finder regeringen ikke, at et pÃ¥bud til olieselskaberne om salg af biobrændstoffer lige nu er det rigtige svar pÃ¥ udfordringen fra de høje oliepriser eller transportsektorens CO2-udslip.

·        Svaret ligger derimod i at styrke teknologiudviklingen, sÃ¥ vi kan fÃ¥ billigere og miljømæssigt bedre biobrændstoffer. Det kan bane vejen for en fornuftig anvendelse af biobrændstoffer i fremtiden. Jeg har med glæde noteret, at flere politiske partier er kommet med tilsvarende udmeldinger.

·        Derfor støtter regeringen aktivt forskningen og udviklingen af nye biobrændstofteknologier. Der er allerede i dag givet betydelige bevillinger til forskning og udvikling af de sÃ¥kaldte 2. generations teknologier. Det vil sige metoder til at producere biobrændstoffer som bioethanol pÃ¥ halm og andre organiske affaldsprodukter.

·        Det sÃ¥kaldte Maxi-fuel (Biogasol) projekt, der ledes af professor Birgitte Ahring pÃ¥ DTU, har sÃ¥ledes for nylig fÃ¥et bevilliget et tilskud pÃ¥ 15 mio. kr. fra Energistyrelsen og PSO midler til opførelse af et pilotanlæg til brug for gennemførelse af de nødvendige laboratorieforsøg.

·        Udover den statslige støtte er der givet en betydelig EU-støtte til udvikling af Elsams sÃ¥kaldte VEnzin-projekt, der blandt vedrører udnyttelse af halm til samproduktion af ethanol, varme og el.

·        Danske forskere og virksomheder er med helt fremme i udviklingen af de nye teknologier, og det skal vi udnytte til gavn for dansk erhvervsliv og beskæftigelse.

·        Men 2. generations teknologierne er endnu ikke klar til produktion i industriel storskala og til at forsyne et marked. Det er jo netop derfor, at der er ønsker om offentlig støtte til den videre teknologiudvikling.

·        Jeg har nu bedt den tværministerielle arbejdsgruppe om alternative drivmidler i transportsektoren om at fremskynde sit arbejde. Vi skal hurtigst muligt have opstillet konkrete, gennemarbejdede forslag til, hvordan vi kan styrke udviklingen af 2. generations teknologierne i Danmark – og regeringen er indstillet pÃ¥ at finde midler til at styrke denne udvikling.

·        Jeg sigter mod, at vi har et tilstrækkeligt gennemarbejdet beslutningsgrundlag til at melde ud efter sommerferien.