|
|
Samråd i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 4. maj 2006 – besvarelse af samrådsspørgsmål nr. A og B |
Vil regeringen påbyde olieselskaberne at blande biobrændstof i benzin og diesel for at skabe et marked for biobrændstoffer i Danmark?
Spørgsmål (B):
Hvad vil regeringen foretage sig for at sikre udvikling og produktion af biobrændstoffer på grundlag af biologiske restprodukter - og for at sikre, at dansk viden på dette område ikke dør hen på grund af manglende politisk handlen?
Svar:
· Med udvalgets tilladelse vil jeg gerne starte med at besvare spørgsmål A og B sammen. De vedrører jo samme emne, nemlig biobrændstoffer til transport. Til sidst vil jeg så besvare spørgsmål C om mere energieffektive biler.
· Først til besvarelsen af spørgsmål A og B. Lad mig starte med at slå fast, at regeringen generelt ser meget positivt på udviklingen af biobrændstoffer til transportsektoren. Det fremgår både af regeringsgrundlaget, regeringens langsigtede Energistrategi 2025 samt den nye Energipolitiske Redegørelse.
· Regeringen forventer, at der på længere sigt er perspektiver for, at biobrændstoffer i væsentligt omfang vil kunne bidrage til at reducere transportsektorens olieforbrug og dermed til at forbedre forsyningssikkerheden.
· Vi ønsker en aktiv og opprioriteret indsats for at udvikle biobrændstoffer, så de kan blive konkurrencedygtige alternativer til benzin og diesel.
· Vi satser på at udvikle teknologien, fordi der er ulemper ved dagens teknikker.
· Biobrændstofferne produceres i dag ved hjælp af de såkaldte 1. generationsteknologier på basis af fødevarer. Det vil kunne lægge beslag på betydelige landbrugsarealer og kan af den grund kun blive et forholdsvist beskedent supplement til benzin og diesel. Det vil ikke i sig selv kunne bidrage afgørende til at øge energiforsyningssikkerheden og reducere CO2-udslippet. Principielt mener jeg også, at fødevarer skal bruges til mennesker, og ikke til biler.
· Biobrændstoffer som ethanol og biodiesel er fortsat væsentlig dyrere end benzin og diesel – selv ved dagens meget høje oliepriser.
· Det er i øvrigt kun muligt at påbyde olieselskaberne, at en bestemt andel af salget skal være biobrændstoffer. De skal efter EU-reglerne selv have lov at bestemme, hvordan de vil gøre det.
· Hvis man anvender påbud, bliver det bilisterne, der kommer til at betale ved en højere literpris for blandingsproduktet.
· Samlet finder regeringen ikke, at et påbud til olieselskaberne om salg af biobrændstoffer lige nu er det rigtige svar på udfordringen fra de høje oliepriser eller transportsektorens CO2-udslip.
· Svaret ligger derimod i at styrke teknologiudviklingen, så vi kan få billigere og miljømæssigt bedre biobrændstoffer. Det kan bane vejen for en fornuftig anvendelse af biobrændstoffer i fremtiden. Jeg har med glæde noteret, at flere politiske partier er kommet med tilsvarende udmeldinger.
· Derfor støtter regeringen aktivt forskningen og udviklingen af nye biobrændstofteknologier. Der er allerede i dag givet betydelige bevillinger til forskning og udvikling af de såkaldte 2. generations teknologier. Det vil sige metoder til at producere biobrændstoffer som bioethanol på halm og andre organiske affaldsprodukter.
· Det såkaldte Maxi-fuel (Biogasol) projekt, der ledes af professor Birgitte Ahring på DTU, har således for nylig fået bevilliget et tilskud på 15 mio. kr. fra Energistyrelsen og PSO midler til opførelse af et pilotanlæg til brug for gennemførelse af de nødvendige laboratorieforsøg.
· Udover den statslige støtte er der givet en betydelig EU-støtte til udvikling af Elsams såkaldte VEnzin-projekt, der blandt vedrører udnyttelse af halm til samproduktion af ethanol, varme og el.
· Danske forskere og virksomheder er med helt fremme i udviklingen af de nye teknologier, og det skal vi udnytte til gavn for dansk erhvervsliv og beskæftigelse.
· Men 2. generations teknologierne er endnu ikke klar til produktion i industriel storskala og til at forsyne et marked. Det er jo netop derfor, at der er ønsker om offentlig støtte til den videre teknologiudvikling.
· Jeg har nu bedt den tværministerielle arbejdsgruppe om alternative drivmidler i transportsektoren om at fremskynde sit arbejde. Vi skal hurtigst muligt have opstillet konkrete, gennemarbejdede forslag til, hvordan vi kan styrke udviklingen af 2. generations teknologierne i Danmark – og regeringen er indstillet på at finde midler til at styrke denne udvikling.
· Jeg sigter mod, at vi har et tilstrækkeligt gennemarbejdet beslutningsgrundlag til at melde ud efter sommerferien.