Samråd i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 4. maj 2006 – besvarelse af samrådsspørgsmål nr. C

 

 

Spørgsmål (C):

”Hvad vil regeringen gøre - herhjemme og i EU - for at sikre markedsføring og udbredelse af mere energieffektive biler?”

 

Svar:

·        Med hensyn til markedsføring og udbredelse af mere energieffektive biler vil jeg starte med at nævne, at transportsektoren jo indgÃ¥r i regeringens langsigtede Energistrategi 2025.

·        Dermed er transportenergiforbruget for første gang inddraget i en samlet, officiel dansk energistrategi. Det giver mulighed for at se indsatsen i en større sammenhæng. 

·        Transportsektoren er som bekendt ikke nogen let sektor at tage fat pÃ¥. Desværre mÃ¥ energieffektivisering og CO2-reduktioner fra transportsektoren generelt vurderes som vanskelige og dyre, hvis det rigtigt skal fylde noget.

·        Det skyldes bl.a., at der allerede er meget høje afgifter pÃ¥ omrÃ¥det, og at forbrugerne generelt har en meget stor betalingsvillighed mht. fleksibel transport.

·        Energistrategi 2025 lægger derfor op til en indsats med mere langsigtede perspektiver. Der foreslÃ¥s dels en national indsats for at udvikle mere effektive alternative drivmidler, der vil kunne erstatte diesel og benzin. Derudover foreslÃ¥s hovedvægten i indsatsen at ske gennem fælles EU-initiativer for at reducere energiforbrug og CO2-belastning fra transport.

·        PÃ¥ EU-niveau kan CO2-belastningen f.eks. reduceres ved, at EU-Kommissionen stiller krav til nye bilers CO2-udledning/energieffektivitet.

·        Bilindustrien har i deres seneste afrapportering til EU-kommissionen vurderet, at EU’s mÃ¥l om, at nye personbiler i gennemsnit ikke mÃ¥ udlede mere end 140 gram CO2 pr km i 2008, vil blive nÃ¥et for EU som helhed. Derimod vurderer bilindustrien ikke, at det er teknisk muligt at nÃ¥ mÃ¥let pÃ¥ 120 gram pr km i 2012.

·        EU’s aftale med bilindustrien fastlægger ikke nogen proces for perioden efter 2008, men EU’s miljøministre vedtog i december 2004 rÃ¥dskonklusioner, som pÃ¥lægger Kommissionen at indgÃ¥ forhandlinger om nye mÃ¥l for 2008-12. Disse forhandlinger er endnu ikke pÃ¥begyndt.

·        Regeringen støtter klart, at der kommer til at ske en opstramning af aftalen med bilindustrien.  

·        Regeringen vil i det hele taget arbejde aktivt for, at der tages de effektive skridt, der er mulige pÃ¥ EU-niveau. Det vil blandt andet komme pÃ¥ dagsordenen i i forbindelse med opfølgningen pÃ¥ EU’s grønbøger om energieffektivisering og om EU’s energipolitik generelt, hvor der lægges der op til en kraftig indsats for at forbedre energieffektiviteten i transportsektoren.

·        I forhold til det nationale niveau mÃ¥ man konstatere, at de biler, der efterspørges og købes i Danmark, fortsat i gennemsnit udleder væsentligt mere CO2 end mÃ¥let pÃ¥ de 140 gram CO2/km. 

·        Bilindustrien peger pÃ¥, at de nuværende afgiftssystemer, kombineret med information om energiforbrug, ikke i tilstrækkeligt omfang tilskynder til køb af energirigtige biler.

·        Regeringen har blandt andet pÃ¥ den baggrund besluttet, at der skal nedsættes et udvalg vedr. den samlede bilbeskatning. Udvalget skal undersøge mulighederne for, at bilbeskatningen omlægges til at fremme mere miljøvenlige køretøjer uden at ændre det samlede provenu for staten.

·        Det er min forventning, at dette udvalgsarbejde vil gÃ¥ i gang inden længe.Â