Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             7. april 2006

J nr.             700-12

Energipolitiske Udvalg har i brev af 10. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2 til beslutningsforslag B 20, som jeg hermed skal besvare.

 

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 2:

 

" Hvilke konkrete planer har regeringen om at mindske afhængigheden af olie i Danmark gennem

- effektivisering af transportarbejdet ved f.eks. at flytte mest mulig passagertransport over til kollektiv transport, at benytte delebiler samt at flytte godstransport over på skinner m.m.,

- effektivisering og besparelser i køretøjer ved bl.a. skattemæssige incitamenter i Danmark og ved at arbejde for, at EU stiller skrappe krav til køretøjers energieffektivitet, jf. bl.a. udtalelsen fra Europaudvalget og Energiudvalget vedrørende Kommissionens Grønbog om energieffektivitet (EPU alm. del – bilag 143) og

- introduktion af alternative brændstoffer og vedvarende energi i transportsektoren?"

Svar:

 

Regeringen arbejder for at forbedre den kollektive trafik, for eksempel ved indsættelse af nye tog og tiltag, der kan reducere rejsetiden. Et godt eksempel er beslutningen om en metro-cityring. Da metroen kører på elektricitet, vil olieafhængigheden blive reduceret i det omfang, projektet medfører reduceret kørsel med busser og/eller biler.

 

Taksterne for at passere Storebælt med godstog er i 2005 blevet reduceret væsentligt mere end den samtidige nedsættelse af taksterne for lastbiler, der passerer Storebælt. Dette er sket med henblik på at styrke banegodstrafikkens konkurrenceposition. En fast forbindelse over Femerbælt vil også kunne forbedre vilkårene for banegodstrafikken.

 

Vejdirektoratet understøtter anvendelsen af delebiler ved indretning af særlige parkeringsarealer til samkørsel typisk ved til- og frakørsler til motorveje samt ved drift af en internetservice for etablering af kontakt og aftaler om samkørsel.

 

Fra dansk side støttes bestræbelserne på at stramme op på den nuværende aftale mellem EU og bilindustrien om nedsat CO2-udledning (øget energieffektivitet) fra nye biler. Herunder vurderes der at være et vist potentiale i at udvide aftalen til også at omfatte varebiler, der ikke er omfattet pt. Regeringen går positivt ind i overvejelserne om at udstrække EU’s CO2-kvoteordning til også at omfatte transportsektoren, herunder luftfarten, samt at inddrage luftfarten i FN’s Klimakonvention.

 

Som det fremgår af regeringsgrundlaget skal der nedsættes et udvalg, som skal undersøge mulighederne for at foretage en provenuneutral og miljøfremmende omlægning af den samlede bilbeskatning. Mulighederne for yderligere at understøtte salget af mere energieffektive biler kan naturligt indgå i dette arbejde. Færdselsstyrelsen yder løbende information om nye bilers brændstofforbrug, CO2-emissioner og grøn ejerafgift. Køreundervisningen omfatter energirigtig kørsel. For at spare olie og forbedre miljøet vil regeringen skærpe reglerne for såkaldt chiptuning af biler samt indføre en treårig forsøgsordning for ekstra lange lastbiler.

 

Fra 1. januar 2005 har regeringen afskaffet CO2-afgiften på biobrændstoffer til transport. Regeringen støtter forskning og udvikling af de såkaldte 2. generations biobrændstof teknologier, hvor biobrændstoffer produceres på restprodukter som halm, affald mm., med henblik på udvikling af mere miljøvenlige og omkostningseffektive biobrændstoffer. Regeringen har nedsat en arbejdsgruppe om alternative drivmidler som for eksempel biobrændstoffer, naturgas og brint i transportsektoren. Arbejdsgruppen skal i år bl.a. fremlægge forslag til styrkelse af teknologiudviklingen vedr. alternative drivmidler med henblik på at øge mulighederne for at anvende dem i fremtiden. Arbejdsgruppen skal også undersøge i hvilket omfang, de alternative drivmidler i de næste årtier vil kunne bidrage til mindsket olieafhængighed, CO2-emissioner og andre miljøbelastninger fra vejtransporten. Senest har regeringen afsat i alt 60 mio. kr. til forsøgsvis anvendelse af biodiesel i en treårig periode. Erfaringerne herfra vil indgå i de videre overvejelser om anvendelse af biobrændstoffer i Danmark.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen