Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2006-157-0007 Dok.: AWE40502 Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 17. januar 2006 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiiiisk skee- ri vedrørende forslag til folketingsbeslutningbeslutning nr. B 47 (B 47 –– bilag 1)... Spørgsmål:  ”” ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. januar 2006 fra Dansk Transport og Logistik, jf. B 47 – bilag 1” Svar: Dansk Transport og Logistik (DTL) har i brevet af 16. januar 2006 peget på forskellige proble- mer, som en indførelse af en klippekortsordning for transportører ifølge DTL vil medføre. DTL har særligt peget på, at en fratagelse af en transportørs autorisation vil fjerne transportøren hele dennes  eksistensgrundlag,  og  at  de  overtrædelser  som  konstateres,  ofte  bunder  i  beslutninger eller manglende handlinger fra den enkelte chaufførs side. DTL har derfor foreslået, at en even- tuel klippekortsordning bør bindes op på den enkelte chaufførs ret til at transportere dyr og ikke automatisk bør få konsekvenser for transportøren.    Som jeg har redegjort for i min besvarelse af 11. november 2005 af spørgsmål nr. S 777 fra Chri- stian H. Hansen (DF), foretager Rigspolitiets Færdselsafdeling stikprøvekontrol af de køretøjer, der transporterer dyr, og Rigspolitiet har oplyst, at der i 2005 - i lighed med 2004 – blev konsta- teret overtrædelser ved ca. en fjerdedel af de kontrollerede dyretransporter. Knap halvdelen af de konstaterede overtrædelser vedrørte forhold af mere formel karakter, mens der i lidt over halvde- len af tilfældene blev konstateret overtrædelser, der direkte har med dyrenes velfærd at gøre.   Det er uden for enhver tvivl, at dyr, der er i menneskers varetægt, skal behandles omsorgsfuldt og forsvarligt, og dette gælder ikke mindst i forbindelse med transport af dyr. Det er derfor også helt uacceptabelt, når der konstateres fejl, der direkte vedrører dyrenes velfærd i ca. hver syvende dyretransport.   Rigspolitiet har - netop for at følge op på den høje andel af overtrædelser - tilkendegivet, at kon- trolaktiviteterne vedrørende dyretransporter vil blive fordoblet i 2006 i forhold til 2005. Der er
- således i 2006 planlagt 25 målrettede kontroller mod dyretransporter, hvilket svarer til 82 kon- troldage.    Som tidligere nævnt vil jeg nøje følge udviklingen i andelen af kontrollerede køretøjer, der ikke overholder reglerne om transport af dyr, og hvis det øgede kontrolpres på transportørerne ikke fører til, at andelen af overtrædelser falder allerede inden for det næste halve år, vil jeg tage initi- ativ  til  yderligere  skærpelser  af  sanktionsmulighederne,  så  dyrs  velfærd  kan  sikres  under  hver eneste transport. I den forbindelse vil jeg også se på mulighederne for at udvide adgangen til at fratage transportører retten til at transportere dyr, eventuelt i form af en klippekortsordning i stil med dem, der foreslås i beslutningsforslag B 47 og B 54. En klippekortsordning, som den, der i øjeblikket gælder for færdselslovsovertrædelser, vil imid- lertid ikke uden videre kunne overføres til transport af dyr. Der er således en række vanskelige spørgsmål, herunder af teknisk karakter, som i givet fald vil skulle inddrages og overvejes nær- mere, herunder også nogle af de forhold, som DTL nævner i brevet af 16. januar 2006. Det skyldes bl.a., at overtrædelser af betydning for dyrs velfærd ikke i samme omfang som på færdselsområdet er objektiviserede og standardiserede overtrædelser.   Det vil også være nødvendigt at overveje de meget vidtrækkende konsekvenser, ordningen vil kunne  have  for  den  enkelte  transportørs  eksistensgrundlag.  Det  er  i  den  forbindelse  vigtigt  at overveje, i hvilket omfang fejl begået af de enkelte chauffører bør komme arbejdsgiveren, dvs. transportøren, til skade. En klippekortordning rejser således en række vanskelige spørgsmål om ansvarsfordelingen imellem chaufføren og transportøren. Det vil endvidere være nødvendigt at fastlægge, hvilke overtrædelser der vil skulle indgå i ord- ningen, herunder om alle overtrædelser af dyreværnslovgivningen i princippet skal kunne udløse et klip, eller om ordningen i givet fald skal begrænses til overtrædelser af direkte betydning for dyrenes velfærd. Det vil i forlængelse heraf også skulle overvejes, om eksempelvis enhver overskridelse af be- lægningsgraden skal indebære et klip, eller om der i en klippekortordning bør indgå et grovheds- krav, således at der først udløses et klip, når belægningsgraden overskrides med f.eks. 10 eller 20 pct.   Desuden må det overvejes nøje, om frakendelsen i givet fald skal være betinget eller ubetinget, ligesom det må afklares, om frakendelsen skal ske for bestandig eller for et nærmere fastsat tids- rum.  
- Det vil endelig skulle overvejes nærmere, hvordan indførelsen af en eventuel klippekortsordning vil kunne indpasses i de allerede gældende regler, hvorefter der i visse situationer er mulighed for at fratage vognmænd, der overtræder reglerne om transport af dyr, adgangen til at fortsætte med at transportere dyr.