Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2006-157-0011 Dok.: JAU40176 Besvarelse af spørgsmål nr.    2 af 23. februar 2006 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fii- skeri vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en ”klippekortord dd dning” ning” for overtrædelse af reglerne om dyretransport (B 47)... SS Spørgsmål: pørgsmål:  ”” ”Er der nogen hindring for, at det udvalg, som ministeren er ved at nedsætte vedrørende klippe-kort i forbindelse med dyretransporter, kan færdiggøre sit arbejde så hurtigt, at ministeren allerede i denne samling kan fremsætte forslag derom?” Svar: Som jeg redegjorde for under 1. behandlingen i Folketinget den 1. februar 2006 af forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en ”klippekortordning” for overtrædelse af reglerne om dyretransport (B 47) og forslag til folketingsbeslutning om øget sikring af dyrevelfærd under transport (B 54), har Justitsministeriet besluttet at nedsætte arbejdsgruppe, som har til opgave at vurdere, om det er muligt at etablere en klippekortordning på dyretransportområdet og komme med forslag til ordningens nærmere udformning. Et udkast til kommissorium for arbejdsgruppen er oversendt til udvalget den 3. februar 2006. Arbejdsgruppen er nedsat i dag. Det fremgår bl.a. af kommissoriet for arbejdsgruppen, at arbejdsgruppen skal overveje spørgs- målet om ansvarsfordelingen mellem chaufføren og transportøren, herunder i hvilket omfang fejl begået af de enkelte chauffører skal komme arbejdsgiveren, dvs. transportøren, til skade. Det skal i den forbindelse vurderes, om en overtrædelse begået af chaufføren skal have betydning for transportørens tilladelse til at transportere dyr også i de tilfælde, hvor transportøren er uden skyld i den enkelte overtrædelse. I dag findes der på en række områder objektivt bødeansvar for ar- bejdsgivere, det gælder bl.a. for overtrædelser af køre- hviletidsbestemmelserne. Det må imidler- tid overvejes, om en lignende ordning er hensigtsmæssig på dyretransportområdet, hvor retsvirk- ningerne i givet fald vil være mere indgribende for arbejdsgiverne, dvs. transportøren, idet en frakendelse af retten til at transportere dyr kan betyde, at virksomheden må lukke.   
- Det vil desuden være nødvendigt at overveje, hvilke overtrædelser der skal indgå i ordningen, herunder om alle overtrædelser af dyreværnslovgivningen i princippet vil være omfattet af ord- ningen, eller om ordningen skal begrænses til overtrædelser af direkte betydning for dyrenes velfærd, f.eks. overtrædelser vedrørende belægningsgraden, transporttiden, forsyning af vand etc. I forlængelse heraf vil det skulle overvejes, om enhver overskridelse af for eksempel belæg- ningsgraden skal indebære et klip, eller om der i ordningen bør gælde et grovhedskrav, således at et klip først udløses, når belægningsgraden overskrides med en vis procentdel. Endvidere skal arbejdsgruppen vurdere spørgsmålet om, hvor mange klip der skal kunne udløse retsvirkninger og inden for hvilket tidsrum, dvs. hvornår et klip forældes. Desuden skal der tages stilling til, om en eventuel frakendelse af retten til at transportere dyr i givet fald skal være betin- get eller ubetinget, ligesom det skal afklares, om frakendelsen eventuelt skal ske for bestandig eller for et nærmere fastsat tidsrum. Til sammenligning kan det nævnes, at tre klip i kørekortet i henhold til færdselsreglerne for eksempel alene medfører en betinget frakendelse, dvs. at den pågældende skal op til en kontrollerende køreprøve, og at den pågældende i en prøvetid kan fra- kendes kørekortet ubetinget, hvis vedkommende får 3 yderligere klip eller begår en forseelse, som ellers isoleret set alene ville have medført en betinget frakendelse.   Arbejdsgruppen skal i den forbindelse overveje, hvordan indførelsen af en klippekortordning på området for transport af dyr vil kunne indpasses i de allerede gældende regler, hvorefter der i visse situationer er mulighed for at fratage vognmænd, der overtræder reglerne om transport af dyr, adgangen til fortsat at transportere dyr. Endelig forventes det, at arbejdsgruppen tager stilling til de ændringer i lovgivningen og admini- strative forskrifter, som indførelsen af en klippekortordning vil give anledning til. I givet fald skal arbejdsgruppen komme med forslag til sådanne ændringer.   Indførelse af en klippekortordning på dyretransportområdet rejser således en række vanskelige og principielle problemstillinger, som skal behandles indgående for at tilvejebringe det tilstræk- kelige grundlag for en eventuel beslutning om at indføre en sådan ordning. Det er derfor nød- vendigt at foretage et grundigt forarbejde for at sikre, at ordningen i givet fald får den tilsigtede virkning i forhold til de overtrædelser, som forudsættes omfattet af ordningen. Til sammenligning kan det nævnes, at klippekortordningen på færdselsområdet, som blev gen- nemført ved lov nr. 267 af 21. april 2004 om ændring af færdselsloven, bygger på forslag fra en arbejdsgruppe, som blev nedsat i foråret 2000. Arbejdsgruppen afgav rapport i september 2003.   Afslutningsvis bemærkes, at når arbejdsgruppens rapport om en klippekortordning for dy- retransporter foreligger, vil rapporten skulle sendes i høring hos relevante myndigheder og orga-
- nisationer, ligesom der i givet fald vil skulle udarbejdes lovforslag på grundlag af arbejdsgrup- pens forslag. Justitsministeriet har i kommissoriet for arbejdsgruppen anført, at arbejdsgruppen anmodes om at tilrettelægge sit arbejde således, at der i givet fald vil kunne iværksættes et lovgivningsinitiativ i folketingsåret 2006/2007. Af de grunde, der er anført ovenfor, er det efter Justitsministeriets op- fattelse ikke muligt at søge arbejdet i arbejdsgruppen afsluttet så hurtigt, at der kan fremsættes lovforslag allerede i denne folketingssamling.