Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0087 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. april 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets
foreløbige nærhedsnotat om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
indførelse af en europæisk småkravsprocedure (KOM (2005) 87 endelig).
Materialet er ligeledes oversendt til Folketingets Retsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et foreløbigt nærhedsnotat om et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure (KOM
(2005) 87 endelig). Jeg vedlægger endvidere kopi af forslaget, idet jeg skal anmode
om, at det samlede materiale oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Materialet vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
164556_0003.png
3
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indfø-
relse af en europæisk småkravsprocedure (KOM(2005) 87 endelig)
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 16. marts 2005 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Forslaget
er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 21. marts 2005.
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæi-
ske Fællesskab, særlig artikel 61, litra c, jf. artikel 65, der tillægger Fællesskabet befø-
jelser til at vedtage foranstaltninger vedrørende samarbejde om civilretlige spørgs-
mål med grænseoverskridende virkninger i det omfang, de er nødvendige for det
indre markeds funktion.
Den europæiske småkravsprocedure omfatter ifølge forslaget såvel grænseoverskri-
dende som rent interne (nationale) sager.
Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at indføre en europæisk procedure for
behandling af småkrav med henblik på at forenkle og fremskynde krav af mindre
værdi og at nedbringe omkostningerne. Småkravsproceduren skal være et valgfrit
redskab for borgerne som et supplement til de muligheder, der findes i henhold til
medlemsstaternes lovgivninger, uden at disse i øvrigt berøres.
Hovedelementerne i forslaget er følgende:
-
Forordningen skal finde anvendelse på det civil- og handelsretlige område,
uanset domsmyndighedens art, hvor den samlede værdi af et pengekrav eller
et ikke-pengekrav, eksklusive renter, udgifter og udlæg, ikke er større end
2.000 EUR på det tidspunkt, hvor proceduren indledes. Dog er visse rets-
områder, herunder skatteområdet, visse familieretlige og personretlige om-
råder, konkurs, social sikring og arbejdsret undtaget.
Den europæiske småkravsprocedure skal være skriftlig, medmindre mundt-
lig behandling skønnes nødvendig af retten under hensyn til eventuelle be-
mærkninger eller krav fra parterne. Er de tekniske hjælpemidler til stede, og
indvilliger parterne, kan retsmødet holdes ved audio-, video eller e-
postkonference.
-
Forslaget er frem sat m ed hjem m el i TEF afsnit IV. Protokollen om Danm arks stilling,
d er er knyttet til Am sterd am traktaten, find er d erfor anvend else.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
-
Proceduren indledes ved, at sagsøger udfylder en standardformular og ind-
giver denne til den kompetente ret sammen med eventuelle relevante sup-
plerende dokumenter.
Retten forkynder en genpart af standardformularen og en af retten udfyldt
svarformular for sagsøgte senest otte dage efter, at den har modtaget stan-
dardformularen.
Sagsøgte skal afgive svar, senest en måned efter at standardformularen og
svarformularen er blevet forkyndt for ham, ved at udfylde anden del af svar-
formularen eller på enhver anden måde og eventuelt tilføje supplerende do-
kumenter. Sagsøgte kan fremsætte modkrav. Overstiger modkravet værdi-
grænsen, kan det kun behandles, hvis det udspringer af samme retsforhold,
og retten finder det passende at behandle kravet efter småsagsproceduren.
Senest otte dage efter at retten har modtaget svaret fra sagsøgte, herunder
vedrørende et eventuelt modkrav, skal retten forkynde en genpart af svaret
og eventuelle supplerende dokumenter for sagsøger.
Retten kan efter eget valg bestemme bevismidlerne og omfanget af bevisop-
tagelsen. Retten kan bl.a. tillade bevisoptagelse pr. telefon, ved skriftlig vid-
neerklæring eller ved audio-, video- eller e-post-konference. Under ekstra-
ordinære omstændigheder kan retten modtage forklaring fra sagkyndige
vidner, hvis dette er uomgængeligt for dommen.
Parterne er ikke forpligtede til at lade sig repræsentere ved en advokat. Ret-
ten skal om nødvendigt bistå parterne i processpørgsmål og kan anmode
parterne om at tilvejebringe faktuelle oplysninger af relevans for udrednin-
gen af sagens faktiske omstændigheder. Den tabende part bærer som ud-
gangspunkt sagsomkostningerne. Er den tabende part en fysisk person, der
ikke har været repræsenteret af advokat, skal han ikke betale sags-
omkostninger til dækning af modparters advokatudgifter.
Dommen skal afsiges senest seks måneder efter registreringen af standard-
formularen. Dommen skal forkyndes for parterne, medmindre den afsiges
mundtligt ved afslutningen af et retsmøde, hvor begge parter er til stede.
Medlemsstaterne underretter Kommissionen om, hvorvidt det er muligt at
appellere en dom afsagt i en europæisk småkravsprocedure. Sagsøgte har ret
til at begære prøvelse, hvis det ikke er bevist, at sagsøgte personligt og i tide
har modtaget standardformularen eller indkaldelser til et retsmøde, eller hvis
sagsøgte har forhindret i at gøre indsigelse på grund af force majeure eller
ekstraordinære omstændigheder, der ikke skyldes fejl fra hans side.
-
-
-
-
-
-
-
De nævnte tidsfrister kan under særlige omstændigheder forlænges.
En dom afsagt i en medlemsstat i en europæisk småkravsprocedure skal anerkendes
og kunne fuldbyrdes uden behov for eksigibilitetserklæring og uden mulighed for at
gøre indsigelse mod anerkendelsen. En dom i en europæisk småkravsprocedure er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
således umiddelbart eksigibel uanset en eventuel appel og uden krav om sikkerheds-
stillelse.
2. Forslagsstillernes vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om forholdet til nærhedsprincippet, at formålet med forsla-
get, som er at forenkle og fremskynde søgsmål om krav af mindre værdi ved at ind-
føre en europæisk småkravsprocedure, ikke kan opfyldes tilfredsstillende af med-
lemsstaterne selv, fordi de ikke kan garantere ækvivalens i de regler, der gælder i
Fællesskabet. Denne målsætning kan kun nås på fællesskabsplan.
Af forslagets præambel fremgår videre, at fordrejningen af konkurrencen på det
indre marked på grund af skævheden i funktionsmåden i de procesmidler, som kre-
ditorer råder over i de forskellige medlemsstater, betyder, at der er behov for fælles-
skabslovgivning, som sikrer ensartede vilkår for kreditorer og debitorer i hele Den
Europæiske Union.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Forslaget har til formål bl.a. i grænseoverskridende sager at lette adgangen til at
gennemføre søgsmål om krav af mindre værdi og indeholder også regler om gensi-
dig anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser herom. På den baggrund finder rege-
ringen på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.