Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0087 Bilag 3
Offentligt
227002_0001.png
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2005
Procesretskontoret
2005-748/21-0131
MFK40171
OVERSIGT
over
høringssvarene vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ind-
førelse af en europæisk småkravsprocedure (KOM (2005) 87 endelig)
1. Indledning
Forslaget har været sendt i høring hos:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Københavns Byret og retterne i Århus, Odense, Ål-
borg og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet, Dommerforeningen, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Ad-
vokatrådet, Foreningen Danske Inkassoadvokater, Dansk Retspolitisk Forening, Institut for
Menneskerettigheder, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kom-
mune, Frederiksberg Kommune, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Finansrådet, Real-
kreditrådet, Forsikring & Pension, HTS Interesseorganisationen, Dansk Industri, Dansk Handel
& Service, Håndværksrådet, Byggeriets Firkant, Dansk InkassoBrancheforening, Danske Entre-
prenører, Liberale Erhvervs Råd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Ejendoms-
forening, De Danske Patentagenters Forening, Danmarks Rederiforening, Danske Speditører,
Grundejernes Landsorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Specialarbejderforbundet i Danmark, Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, Det Danske
Voldgiftsinstitut, Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed, Landbrugsrådet, Forenin-
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktaten afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gen af Registrerede Revisorer, IT-Brancheforeningen, Danske Finansieringsselskabers Forening,
Boligselskabernes Landsforening samt Lejernes Landsorganisation.
2. Bemærkninger
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Domstolsstyrelsen, Dommerforeningen, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Realkreditrådet, Liberale Erhvervs Råd, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Dansk Ejendomsmæglerforening, Voldgiftsnævnet for Bygge-
og Anlægsvirksomhed, Det Danske Voldgiftsinstitut, De Danske Patentagenters Forening,
Landbrugsrådet
og
Foreningen af Registrerede Revisorer
har ikke bemærkninger til forsla-
get.
Forbrugerrådet
fremsender et tidligere afgivet høringssvar til Retsplejerådets betænkning
1436/2004 om reform af den civile retspleje III (adgang til domstolene).
En række af Forbrugerrådets bemærkninger til ovennævnte betænkning har betydning i relation
til forslaget om indførelse af en europæisk småkravsprocedure, herunder kan følgende nævnes:
Forbrugerrådet finder principielt, at der slet ikke bør deltage advokater i den pågældende type af
sager, da advokatmedvirken vil kunne medføre en betydelig forskelsbehandling, således at den
mere velbeslåede part vil kunne møde med advokat, uanset om disse omkostninger bliver dæk-
ket.
I relation til fastsættelse af sagsomkostninger finder Forbrugerrådet det vigtigt, at størrelsen af
salær til en eventuel partsrepræsentant ikke fastsættes for højt, særligt ikke for sager af mindre
værdi. Der skal således gøres tilstrækkelig anstrengelse for at gøre en småsagsproces anvendelig
for almindelige forbrugere.
Forbrugerrådet anfører, at det bør stilles som betingelse for anvendelse af en småsagsproces, at
parten allerede i fornødent omfang har anvendt eksisterende klagenævnssystemer, idet det her-
ved sikres, at behandling af småsagsprocessen ikke træder i stedet for godkendte ankenævn. For-
delen for forbrugeren herved er, at ankenævnene for et mindre gebyr behandler sager inden for
samme beløbsramme som under en småsagsproces, ligesom sagerne ved de pågældende nævn
bliver behandlet uden anvendelse af advokatbistand og derfor heller ikke medfører betaling af
advokatomkostninger hverken i form af udgifter til egen advokat eller modpartens advokat, så-
fremt sagen tabes.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet finder, at der – med forbehold for det anførte – er et stort behov for en egentlig
småsagsprocedure. Der skal dog være tale om en ”advokatløs” proces, idet det ellers kan være
for kostbart for en part at tabe en retssag som følge af betaling af modpartens advokat.
Procesbevillingsnævnet
bemærker, at forordningsforslagets artikel 15 forstås således, at retsple-
jelovens bestemmelser vedrørende appelbegrænsninger ikke berøres af forslaget, således at de
nugældende regler om 2. og 3. instansbevillinger også gælder for domme efter småkravsprocedu-
ren. På den baggrund har Procesbevillingsnævnet ingen bemærkninger til artikel 15 i forord-
ningsforslaget. Vedrørende forordningsforslagets artikel 16 bemærkes det, at det synes at være
uklart, om bestemmelsen skal forstås således, at appelbegrænsningsreglerne ikke finder anven-
delse for så vidt angår de domme, der måtte være omfattet af art. 16, litra a eller b. På den bag-
grund finder Procesbevillingsnævnet ikke at kunne fremsætte bemærkninger til bestemmelsen.
Dommerfuldmægtigforeningen
kan tilslutte sig Justitsministeriets bemærkninger i grundnotatet
om den foreløbige, generelle danske holdning og har ikke derudover bemærkninger til forslaget.
HK Landsklubben Danmarks Domstole
er positive overfor forslaget, såfremt behandlingen af
sagerne fortsat sker ved domstolene. I den forbindelse findes det vigtigt, at reglerne for småkrav-
sprocedure i Danmark udarbejdes i tæt tilknytning til forslaget om indførelse af en europæisk
småkravsprocedure.
Advokatrådet
har noteret sig, at forslaget er omfattet af det danske retlige forbehold, og at reg-
lerne derfor ikke vil finde anvendelse i Danmark. Rådet er enig i behovet for en småsagsproces,
men finder ikke, at der er behov for, at sager, som alene vedrører nationale forhold, og som ikke
indeholder et grænseoverskridende element, bør omfattes af forordningen. Rådet finder således,
at det forslag til en småsagsproces, som indgår i Retsplejerådets betænkning 1436/2004 om re-
form af den civile retspleje III, indeholder et både mere hensigtsmæssigt og bedre gennemarbej-
det grundlag for en national småsagsproces.
Advokatrådet finder endvidere, at Retsplejerådets forslag til en småsagsproces er et udmærket
udgangspunkt for den danske holdning til det fremsatte forslag, og anbefaler derfor, at der søges
størst mulig overensstemmelse mellem forordningsforslaget og kommende danske regler for en
småsagsproces.
Det fremgår af forordningsforslaget, at det med respekt for den særlige regulering i forordningen
fortsat skal være den nationale retspleje, der finder anvendelse ved gennemførelse af en sag, om-
fattet af forordningen, jf. forslagets artikel 17. Advokatrådet kan tilslutte sig dette, men finder, at
der kan være behov for en nøjere afgrænsning af forholdet mellem den nationale retsplejelov og
forordningsforslaget. F.eks. følger det af artikel 8, at der ikke er advokattvang i den foreslåede
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
procedure, hvilket svarer til de gældende danske regler. Imidlertid indeholder retsplejeloven mu-
lighed for at udstede et advokatpålæg til en af sagens parter, såfremt det skønnes nødvendigt.
Som bestemmelsen i artikel 8 er formuleret, må det anses for tvivlsomt, om en domstol vil kunne
udstede et advokatpålæg i en sag omfattet af forordningen.
Efter forordningsforslagets artikel 14 skal den tabende part som udgangspunkt erstatte den vin-
dende parts udgifter til blandt andet advokatbistand. Efter artikel 14, stk. 2, gælder dette ikke,
hvis den tabende part er en fysisk person, der ikke har været repræsenteret ved en advokat. Ad-
vokatrådet kan ikke støtte dette forslag. Formålet med forslaget er at berettigede krav kan inddri-
ves hurtigt, nemt og billigt. Såfremt sagens vinder ikke har udsigt til at opnå omkostningsdæk-
ning for sine advokatudgifter, selv om sagen vindes, vil en væsentlig del af forordningens formål
forspildes, idet det vil være for omkostningstungt at opnå dom i selv oplagte sager.
Advokatrådet henviser i den forbindelse endvidere til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/35/EF (Bekæmpelse af forsinket betaling i handelstransaktioner), som i Danmark er gen-
nemført ved lov nr. 379 af 6. juni 2002 om ændring af renteloven. Direktivet stiller krav om, at
medlemsstaterne skal sikre kreditorer adgang til omkostningsdækning ved inddrivelse af fordrin-
ger. Bestemmelsen i forordningsforslagets artikel 14, stk. 2, findes at være i direkte modstrid
med de intentioner, der ligger bag det nævnte direktiv.
Endelig finder Advokatrådet, at det ikke bør være afgørende for den tabende parts betalingsfor-
pligtelse, hvorvidt der er tale om en fysisk eller en juridisk person. Såfremt der skal lægges vægt
på den tabende parts forhold, bør det afgørende kriterium nærmere være, hvorvidt der er tale om
en forbruger eller en person, der handler som led i sit erhverv. Rådet finder heller ikke, at
spørgsmålet om den tabende parts betalingsforpligtelse bør bero på, om denne selv har valgt at
være repræsenteret af en advokat. Efter Advokatrådets opfattelse bør dette ikke være afgørende
for, hvorvidt den tabende part skal betale for den vindende parts advokatudgifter.
Dansk Retspolitisk Forening
støtter generelt initiativer, der letter borgernes adgang til en ret-
færdig rettergang.
Forslaget retter sig mod det civil- og handelsretlige område og herved findes både forbrugere og
handlende at kunne få adgang til en enklere, hurtigere og billigere domstolsbehandling af tvister.
Foreningen lægger dog vægt på, at der ikke herved skal være tale om en discountretspleje.
Foreningen støtter afskaffelse af eksekvaturproceduren samt bestemmelsen i artikel 14, stk. 2,
om, at den tabende part ikke kan pålægges modpartens advokatomkostninger, hvis den tabende
part er en fysisk person, og denne ikke har været repræsenteret ved en advokat.
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Retspolitisk Forening finder, at den økonomiske grænse på 2.000 EUR, der er fastsat som
anvendelsesområde for forslaget, jf. artikel 2, stk. 1, virker rimelig.
Parternes retsstilling i forhold til valg af sprog og kommunikationsmidler under proceduren, tids-
frister for afgivelse af svar og dokumentation af påstande mv. findes endvidere tilstrækkelig va-
retaget i forslaget, ligesom der findes at være udvist tilstrækkelig fleksibilitet i forhold til krave-
ne til formalia, jf. bl.a. artikel 3, stk. 6.
Foreningen finder det positivt, at retsinstrumentet er i forordningsform frem for direktivform,
idet dette giver medlemsstaterne mulighed for at bevare de nationale regler på området. Ved at
anvende forordningsformen bliver processen således et alternativ til medlemslandene nationale
retspleje.
Der findes ikke at være taget stilling til retsafgiftsniveauet i det foreliggende forslag. Såfremt
dette skal følge de almindelige bestemmelser i det medlemsland, hvor et søgsmål efter småkrav-
sproceduren indledes, kan dette efter Dansk Retspolitisk Forenings opfattelse medføre urimelige
forskelle for de europæiske borgere. På den baggrund foreslås det, at forslaget også omfatter
spørgsmål om retsafgifter.
Endelig anfører foreningen, at borgeren/forbrugeren også under småkravsproceduren skal være
berettiget til at modtage retshjælp, såfremt de økonomiske betingelser herfor er opfyldt.
Forbrugerombudsmanden
finder det hensigtsmæssigt, at der indføres en ensartet og forenklet
procedure for behandling af småkrav i det Europæiske fællesskab, men har noteret sig, at forsla-
get foreløbig ikke vil få virkning her i landet på grund af Danmarks forbehold vedrørende retlige
og indre anliggender.
Forbrugerstyrelsen
støtter, at der indføres en fælles europæisk forenklet og ensartet procesform
for behandling af småkrav, men har i den forbindelse noteret sig, at forslaget ikke foreløbig vil få
virkning i Danmark på grund af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
For så vidt angår sager på forbrugerområdet finder styrelsen dog anledning til at bemærke, at der
i Danmark allerede findes et velfungerende system, hvor forbrugeren gennem Forbrugerklage-
nævnet og de godkendte, private ankenævn har mulighed for en hurtig og billig prøvelse af deres
krav. Sagsbehandlingen ved disse nævn er tilrettelagt, således at sagerne behandles grundigt og
retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, ligesom der ved nævnene er opbygget en meget betydelig
sagkundskab. Det samme er tilfældet i andre europæiske lande. På den baggrund findes det fore-
liggende forslag at burde udarbejdes således, at der for så vidt angår forbrugersager tages hensyn
til sådanne nævn, herunder bl.a. ved indførelse af en henvisningspligt til retsplejelovens § 361.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsikring og Pension
finder intentionerne med forordningsforslaget anerkendelsesværdige,
men finder det generelt problematisk, at man på et område, hvor der i øvrigt gælder vidt forskel-
lige processuelle regler mv., agter at indføre ensartede regler på så væsentlige områder som par-
ternes procesførelse, bevisregler m.v.
Vedrørende forordningsforslagets artikel 4, stk. 7, hvorefter retten kan forlange en oversættelse
af supplerende dokumenter, hvis retten skønner, at det er nødvendigt for domsafsigelsen, anfører
Forsikring og Pension, at det – uden en nærmere forståelse af dokumenterne – vil være svært for
retten at foretage denne vurdering.
Efter forslagets artikel 14, stk. 2, skal en part, der ikke har ladet sig repræsentere ved en advokat
eller anden juridisk uddannet repræsentant, ikke tilpligtes at betale honorarer til den anden parts
advokat eller juridisk uddannet repræsentant. Forsikring og Pension anfører i den forbindelse, at
denne bestemmelse næppe bidrager til kvaliteten i procesførelsen, idet parten herved har et inci-
tament til ikke at lade sig bistå af de omhandlede repræsentanter.
Uagtet de anførte bemærkninger og uagtet, at reglerne ikke finder anvendelse i Danmark, finder
Forsikring og Pension, at indholdet af forordningsforslaget bør indgå i de overvejelser, der i øje-
blikket pågår vedrørende indførelse af en småsagsproces i den danske retspleje.
HTS Interesseorganisation
er som udgangspunkt positive overfor ethvert forslag, der forenkler
hverdagen for organisationens medlemmer og på den baggrund kan organisationen støtte et for-
slag som det fremlagte, der tillige har til formål at nedbringe omkostningerne ved inddrivelse af
mindre krav. Der må dog på intet tidspunkt blive gået på kompromis med den retssikkerhed, der
er i den danske retspleje.
Forordningens anvendelsesområde er fastsat til krav i en størrelsesorden af 2.000 EUR, hvilket
findes at være så lavt et beløb, at forslaget ikke vil være relevant for mange seriøse virksomhe-
der, der ikke har krav i denne størrelsesorden. Selvom forslaget på den baggrund må anses for at
have et relativt begrænset anvendelsesområde, kan interesseorganisationen støtte den procedu-
remæssige forenkling forslaget indeholder, herunder at der ikke skal afholdes udgifter til mod-
partens advokat i de tilfælde, hvor parten ikke selv har valgt at benytte en sådan.
Selvom Danmark ikke bliver bundet af forslaget, finder organisationen, at forslaget bør gennem-
føres med mulighed for at forbedre gennemførelsen af retssager på tværs af grænserne. Interes-
seorganisationen anfører dog, at forslaget kan øge risikoen for, at ”fupannoncevirksomheder”
mv. får øgede muligheder for at inddrive ikke-eksisterende krav i et andet land.
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Arbejdsgiverforening
anfører, at forslaget ikke umiddelbart findes at have relevans for
foreningens primære virkeområde. Foreningen kan dog tilslutte sig en forenkling og effektivise-
ring af systemerne, idet dette vil betyde en nedgang i virksomhedernes anvendelse af ressourcer i
de omhandlede sagstyper.
Dansk Ejendomsforening
har ingen indvendinger imod, at der forsøges indført en europæiske
småkravsprocedure, og foreningen finder det positivt, hvis det gøres mere tilgængeligt at gen-
nemføre sagerne på tværs af grænserne.
Dansk Ejendomsforeningen bemærker imidlertid, at det fremgår af artikel 14 i forordningsfor-
slaget, at den tabende part i en tvist ikke skal tilpligtes at betale honorar til modpartens advokat
eller anden juridisk uddannet repræsentant, hvis den tabende part er en fysisk person og ikke selv
har ladet sig repræsentere ved en advokat eller anden juridisk uddannet repræsentant.
Det findes at være et grundlæggende princip i retsplejeloven – også ved gennemførelse af krav
efter reglerne om en forenklet inkassoproces i retsplejelovens kapitel 44 a – at den tabende part i
en tvist forpligtes til at betale sagsomkostninger, herunder til modpartens advokat. Foreningen
finder ikke, at det er rimeligt at fravige dette princip i forbindelse med gennemførelsen af en eu-
ropæisk småkravsprocedure. Hvis den foreslåede bestemmelse gennemføres, vil det medføre, at
parter i mindre tvister vil være nødsaget til at overveje at undlade at søge juridisk bistand, når der
kan være en risiko for, at udgifterne hertil ikke vil blive dækket helt eller delvist som led i afgø-
relse af tvisten, uanset om den pågældende part får medhold i sin påstand. Af retssikkerheds-
mæssige årsager findes dette at være betænkeligt. En eventuel forenkling af proceduren for gen-
nemførelse af mindre tvister vil ikke ændre herpå, idet det efter foreningens opfattelse må stille
sig ganske uvist, om den typiske part i en mindre tvist vil have forudsætninger for på egen hånd
at gennemføre en retssag ved domstolene selv efter en kraftig forenkling af proceduren herfor.
Ejendomsforeningen anfører endvidere, at en regel med det foreslåede indhold vil have åbenbart
urimelige konsekvenser for virksomheder og personer, som er involveret i et betydeligt antal
mindre tvister, og som – eventuelt alene på grund af sagsantallet – har overgivet arbejdet hermed
til en advokat. F.eks. vil det forekomme helt urimeligt, hvis en ejer af udlejningsejendomme af
rent omkostningsmæssige årsager ikke har mulighed for at overlade de talrige småtvister, som
opstår ved drift af udlejningsejendomme, til en advokat alene som konsekvens af, at modparterne
eventuelt fravælger at lade sig repræsentere ved advokat.
Foreningen anfører endelig, at en regel med det foreslåede indhold findes at ville indebære util-
sigtede konsekvenser. Hvis en part i en mindre kompliceret tvist – f.eks. en mindre inkassosag,
hvor der ikke er tvivl om skyldnerens betalingsforpligtelse – ved ikke at antage advokatbistand
bevirker, at den anden parts udgifter ved gennemtvingelse af kravet bliver forøget, idet parten
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke kan pålægges at refundere den anden parts udgifter til advokatbistand, vil partens dispositi-
oner have en uhensigtsmæssig indvirkning på den anden parts muligheder for at gennemtvinge
kravet eller på den anden parts omkostninger ved inddrivelse af kravet.
I øvrigt forekommer det efter foreningens opfattelse urimeligt at indføre et princip, som vil kun-
ne medføre, at en skyldner i en situation som den ovenfor beskrevne ikke skal betale sagsom-
kostninger til kreditor, når skyldneren har valgt ikke at lade sig repræsentere af en advokat, hen-
set til at en sådan sag alene har sit udspring i at skyldneren ikke overholder sin betalingsforplig-
telse.
Ejendomsforeningen finder det dernæst vanskeligt at se, hvorledes den foreslåede bestemmelse
harmonerer med de seneste ændringer af renteloven, som blev gennemført i 2002, idet disse æn-
dringer netop havde til formål at bekæmpe forsinkede betalinger i visse handelsforhold herunder
bl.a. ved en forhøjelse af morarentesatsen samt ved fastsættelse af regler om skyldners betaling
af yderligere inddrivelsesomkostninger til kreditor.
Afslutningsvist påpeges det af foreningen, at der ved en eventuel gennemførelse af den foreslåe-
de småkravsprocedure bør ske en koordinering med reglerne om en forenklet inkassoproces i
retsplejelovens kapitel 44 a, idet det næppe vil være hensigtsmæssigt at have flere småkravspro-
cedurer i retsplejeloven.
Håndværksrådet
støtter initiativet om en småkravsprocedure, men er uenig i forslaget om, at
den tabende part ikke skal betale advokatomkostninger til modparten. Rådet anfører i den for-
bindelse, at netop i de sagstyper, der er tale om her, hvor der skal være tale om parter bosiddende
i hvert sit land, vil det mere være reglen end undtagelsen, at man lader sig repræsentere af en
advokat, hvis retssagen ikke foregår i parternes eget land. Herudover vil der være omkostninger
til oversættelse af dokumenter, som også påvirker sagsomkostningerne. På den baggrund bør den
tabende part betale omkostninger til modparten som det er tilfældet efter de danske regler i dag.
Håndværksrådet anfører endvidere, at der mangler regler i forslaget om, hvilket sprog der skal
anvendes i de respektive procesdokumenter, og hvem der skal afholde omkostninger ved over-
sættelse til eller fra modpartens sprog.
Dansk Byggeri
ser overordnet positivt på de tiltag, som er skitseret i forordningsforslaget, og
som på flere områder svarer til Retsplejerådets betænkning nr. 1436 om reform af den civile
retspleje III. Dansk Byggeri anfører, at forordningen vil dække et stort behov for at få løst
ukomplicerede sager på en enkel og hurtig måde, og at anvendelsesområdet for forslaget derfor
bør udvides til at omfatte sager af større værdi end 2000 EUR.
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Byggeri kan herudover tilslutte sig det i grundnotatet anførte.
Finansrådet
har noteret sig, at forordningsforslaget ikke vil være bindende for eller finde an-
vendelse i Danmark som følge af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, ligesom
rådet har noteret sig, at Justitsministeriet er af den opfattelse, at forslaget under alle omstændig-
heder må begrænses til grænseoverskridende sager i modsætning til det foreliggende forslag.
Herudover påpeger Finansrådet, at det i forhold til at sikre den enkelte forbrugers muligheder for
at gøre krav gældende i forhold til erhvervsdrivende er Finansrådets opfattelse, at på de mange
områder, hvor der allerede i dag findes et ankenævn, er det ikke nødvendigt med alternativer som
f.eks. den foreslåede småkravsprocedure. På pengeinstitutområdet, hvor der findes et velfunge-
rende ankenævn, er det derfor Finansrådets opfattelse, at der samlet set slet ikke er tale om en
reel forenkling, såfremt domstolssystemet også skal kunne håndtere sager, som typisk ellers ville
være indbragt for Pengeinstitutankenævnet. Dertil kommer, at Retsplejerådet netop – som det
også fremgår af Justitsministeriets grundnotat – har overvejet spørgsmålet om en særlig proces-
form for behandling af krav af mindre værdi.
På den baggrund er det derfor Finansrådets opfattelse, at der i Danmark ikke er behov for den
foreslåede procesform, og at man fra dansk side derfor skal afstå fra at gøre brug af den mulig-
hed, der er for at gøre en eventuel vedtagelse af forordningen til en del af dansk ret.
Finansrådet påpeger endelig, at det forekommer uafbalanceret, at det følger af forslagets artikel
14, stk. 2, at en fysisk person, som er tabende part og ikke er repræsenteret ved advokat, ikke kan
tilpligtes at betale honorar til den anden parts advokat. Dette indebærer en risiko for, at forbruge-
re, som ønsker at chikanere virksomheder, kan anlægge mere eller mindre grundløse retssager,
hvor virksomhederne må anvende uforholdsmæssigt mange ressourcer på at forsvare deres inte-
resser uden nogen mulighed for efterfølgende at få kompensation herfor.
-
9
-