Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0125 Bilag 1
Offentligt
242856_0001.png
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
19. januar 2006
GRUN D N OTAT TIL FOLKETIN GETS EUROPAUD VALG
om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definition, betegnelse, præsentation
og mærkning af spiritus
KOM (2005)125 endl.
Resume
Kommissionen har fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om definiti-
on, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus. Forslaget indebærer en revision og
sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbestem-
melser med det formål at øge læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye tekni-
ske udviklinger. Forslaget introducerer bl.a. en kategorisering af forskellige spiritustyper i tre
kategorier afhængig af, hvilke råvarer den enkelte spiritustype må baseres på samt hvilke
aromastoffer, der må tilsættes. Endvidere stilles forslag om ændring af visse mærkningsregler
for spiritus samt til ændring i procedureformen for fremtidige ændringer af lovgivningen på
området, idet bl.a. forordningens bilag, herunder bl.a. definitionerne for spiritustyper, fremti-
digt vil kunne ændres ved forvaltningskomitéprocedure, hvor ændring i dag forudsætter ved-
tagelse via fælles beslutningstagen af Europa-Parlamentet og Rådet.
Baggrund
Kommissionen har med KOM (2005) 125 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af spiritus. Forslaget er over-
sendt til Rådet d. 15. december 2005. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk
sprogversion den 22. december 2005.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 og skal behandles efter proceduren for
fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der
er tale om en ændring af allerede vedtaget fællesskabslovgivning, og regeringen finder, at
harmoniserede standarder for spiritus bør fastsættes på fællesskabsniveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242856_0002.png
Formål og indhold
Forslaget indebærer en revision og sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med
tilhørende gennemførelsesbestemmelser
1
med det hovedformål at øge læsbarheden af forord-
ningernes tekst og tilpasse lovgivningen til nye tekniske udviklinger. Desuden introduceres
ved forslaget en række ændringer af den gældende lovgivning som uddybet i det følgende.
Definitionen af spiritus foreslås videreført fra gældende forordning, hvorefter spiritus define-
res som en drik med et alkoholindhold på mindst 15 % , beregnet til human konsum og med
særlige organoleptiske kvaliteter. Alkohol, der anvendes til fremstilling af spiritus, skal også
fortsat være af landbrugsmæssig oprindelse.
Forslaget introducerer en kategorisering af spiritustyper, hvorefter spiritus inddeles i følgende
3 kategorier: ”spiritus”, ”særlig spiritus” og ”anden spiritus” og defineres som følger:
”spiritus” stiller krav om bestemte råvarer. Der må ikke tilsættes alkohol og der må
kun tilsættes naturlige aromaer og aromapræparater.
”særlig spiritus” kan fremstilles på baggrund af landbrugsalkohol uden bestemte krav
til råvaren, og der må kun tilsættes naturlige, naturidentiske aromaer eller aromapræ-
parater som defineret i ”aromastofdirektivet”
2
.
”anden spiritus” kan fremstilles på baggrund af landbrugsalkohol uden bestemte krav
til råvaren og der må tilsættes aromastoffer i overensstemmelse med reglerne i ”aro-
madirektivet”.
Definitioner af spiritustyper og andre tekniske bestemmelser for de forskellige spiritustyper
flyttes fra at være angivet i selve forordningens tekstdel til at blive reguleret ved et bilag til
forordningen. Ændring af definitioner mv. forudsætter i dag ændring af Rådets og Parlamen-
tets forordning via proceduren om fælles beslutningstagen. Ifølge forslaget skal bl.a. bestem-
melser i bilagene, herunder definitioner af spiritustyper, fremover kunne ændres via behand-
ling i en forvaltningskomité.
Det foreslås, at der i komitéprocedure ud over de nævnte ændringer af definitioner kan vedta-
ge gennemførelsesforanstaltninger samt fravigelse af forordningens bestemmelser i velbe-
grundede tilfælde. Kommissionen foreslår en forvaltningskomitéprocedure.
Som det er tilfældet i den gældende forordning, indebærer forslaget, at der fastsættes speci-
fikke bestemmelser for mærkning af spiritus, udover hvad der er fastsat i de horisontale be-
stemmelser om mærkning af fødevarer, jf. mærkningsbekendtgørelsen
3
. Ifølge forslaget skal
de i forordningen fastsatte definitioner for de forskellige former for spiritus angives som ”va-
1
Rådets forordning (EØF) nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om fastlæggelse af almindelige regler for definition, be-
tegnelse og præsentation af spiritus og Kommissionens forordning (EØF) nr. 1014/90 af 25. april 1990 om gen-
nemførelsesbestemmelser for definition af, betegnelse for og præsentation af spiritus.
2
Rådets direktiv 88/388/EØF af 22. juni 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
aromaer, som må anvendes i levnedsmidler, og om udgangsmaterialer til fremstilling af disse.
3
Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2004 om mærkning m.v. af fødevarer.
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
242856_0003.png
rebetegnelse”, jf. bestemmelserne om mærkning af fødevarer. Et varemærke eller ”brand” kan
ikke erstatte den obligatoriske anvendelse af varebetegnelse.
Der foreslås introduceret mærkningsoplysninger identiske med bestemmelser på vinområdet
4
,
og svarende til bestemmelserne i de horisontale mærkningsregler. Specifikt for ”Vodka” fore-
slås, at der af mærkningen skal fremgå hvilke råvarer, der er anvendt ved fremstillingen.
Bestemmelserne i forslaget vedr. anvendelse af sødestoffer, farvestoffer og aromastoffer er i
overensstemmelse med de gældende EU-direktiver på disse områder.
I bilag I til forordningen vedrørende tekniske definitioner og betingelser fastsættes grænse-
værdier for visse uønskede stoffer, bl.a. methanol (træsprit) i landbrugsalkohol. Grænseværdi-
er svarer til de eksisterende bortset fra ”frugtmarc”, hvor det foreslås en grænseværdi på 1500
g/hl, mod 1000 g/hl i dag.
Spiritusområdet er ikke omfattet af EU-forordningen om beskyttelse af geografiske betegnel-
ser
5
. Forslaget indeholder derfor selvstændige bestemmelser om definition, beskyttelse og re-
gistrering af geografiske betegnelser. Disse bestemmelser justeres med dette forslag i over-
ensstemmelse med internationale standarder.
For geografiske betegnelser, der er beskyttet efter gældende regler, skal der for at opretholde
denne beskyttelse forelægges et teknisk dossier for geografiske betegnelser for Kommissio-
nen. Hvis ikke der er offentliggjort et dossier inden 7 år efter den nye forordnings ikrafttræ-
den, vil beskyttelsen af den geografiske betegnelse ophøre.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget er fremsat som en forordning, der ved vedtagelse er direkte anvendelig i dansk ret.
Straf for overtrædelse af gældende spiritusregler er hjemlet ved bemyndigelsesloven
6
. Der er
ikke fastsat supplerende nationale bestemmelser i forbindelse med administrationen af den
gældende spiritusforordning. Forslaget vurderes således ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og beskyttelsesni-
veauet
Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af forslaget.
4
5
Rådets forordning (EF) nr. 1493/99af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for vin, bilag VII, afsnit D.
Rådets forordning (EØF) Nr. 2081/92 af 14. juli 1992 om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser
for landbrugsprodukter og levnedsmidler.
6
Bekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004 af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger
om markedsordninger for landbrugsvarer m.v.
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget skønnes på det foreliggende grundlag ikke at få statsfinansielle konsekvenser, ad-
ministrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Tilsvarende
skønnes forslaget ikke at have nævneværdige konsekvenser for erhvervslivet.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i hen-
hold til Fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødeva-
reudvalg) og i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.
178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om opret-
telse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed
(fødevareforordningen).
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Dansk Landbrug
og
COOP Danmark
frem-
fører alle en specifik modstand mod forslaget til definition af ”Vodka”.
Ifølge forslaget er der ikke særlige krav til udgangsmaterialet (råvaren) ved fremstilling af
”Vodka”, hvilket er ”status quo” i forhold til gældende spiritusforordning. De nævnte hø-
ringsparter ønsker en definition, hvorefter ”Vodka” kun kan fremstilles på basis af korn eller
kartofler, dog således at også anvendelse af melasse vil kunne accepteres i et kompromis.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter
finder, at forslaget til definition af ”Vodka” står
i modsætning til årelange oprindelige og traditionelle produktionsmetoder, produktkategori-
ens image og ikke mindst forbrugernes forventninger både i EU-landene og på eksportmarke-
derne. På denne måde diskrimineres ”Vodka” i forhold til de øvrige større traditionelle kate-
gorier af destilleret spiritus i spiritusforordningen, som alle er defineret ned til brug af råvare.
Foreningen finder forslaget om, at der af mærkningen skal fremgå, hvilke råvarer, der er an-
vendt ved fremstillingen, uacceptabelt, idet dette også vil være diskriminerende i forhold til
andre traditionelle typer spiritus, samt at mærkningskravet vil betyde øgede omkostninger for
producenter med stor eksport.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter
finder endvidere, at en opdeling af spiritus i tre
kategorier er unødvendig, og foreningen er ikke bekendt med, at der har været fremsat ønske
herom, hverken fra branche- eller forbrugerorganisationer. Videre anføres, at det ikke fore-
kommer logisk, når et produkt som vodka, fremstillet efter fermentering og destillering præcis
som f.eks. kornbrændevin, men blot destilleret til én procent højere alkohol, er placeret i kate-
gori B – mens kornbrændevin er i kategori A med øvrige fermenterede, destillerede spiritus-
typer.
Foreningen finder endelig, at de geografiske betegnelser, der allerede i dag er optaget i
1576/89, bør være beskyttet i den nye forordning og således ikke skal igennem optagelsespro-
ceduren som beskrevet i forslagets artikel 16.
Dansk Industri
henholder sig bemærkningerne fra Foreningen af danske spiritusfabrikanter.
Forbrugerrådet
er ligeledes af den opfattelse, at vodkadefinitionen er for bred, idet vodka
normalt fremstilles på korn og kartofler.
Side
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmarks Restauranter og Cafeer
(Under Dansk Handel og Service) har anført, at de ikke
har bemærkninger til forslaget.
VSOD
(Vin og spiritusorganisationen i Danmark) anfører, at de ikke har haft mulighed for at
afgive bemærkninger rettidigt. Hertil skal bemærkes, at forslaget af hensyn til de hjemlige
procedurer nødvendigvis har måtte være i høring hen over julen, dog med frist for bemærk-
ninger den 4. januar 2006.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er principielt positiv overfor Kommissionens initiativ mhp. revision og sammen-
skrivning af gældende spiritusforordninger med det formål at øge læsbarheden af forordnin-
gens tekst og tilpasse den til nye tekniske udviklinger, men regeringen stiller sig på det fore-
liggende grundlag kritisk overfor det fremsatte forslag, især med henvisning til, at de grund-
læggende definitioner af spiritustyper vil kunne ændres i komitéprocedure, samt at Kommis-
sionen ikke tilgodeser ønske om en definition af vodka, som giver produktet samme status
som f.eks. rom med hensyn til råvaregrundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre
medlemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
5/5