Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0171 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders nærhedsnotat vedrørende forslag til Rå-
dets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influen-
za.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Den 17. maj 2005
Notat om nærhedsprincippet
vedr. forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæm-
pelse af aviær influenza
Formål
Kommissionen har ved KOM(2005) 171 af 28. april 2005 fremsendt forslag til Rå-
dets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza. For-
slaget er oversendt til Rådet 28. april 2005. Forslaget er modtaget fra Rådssekretari-
atet 3. maj 2005 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget har til hensigt at ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om aviær
influenza (fugleinfluenza, herefter AI), som er indeholdt i Rådets direktiv
92/40/EØF, med det formål at sikre en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse
af udbrud og for at begrænse den sundhedsrisiko, de udgifter og tab for erhvervene
og de skadevirkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne sygdom.
De nugældende bestemmelser om bekæmpelse af AI vil således blive ændret på
følgende centrale punkter:
1. Ændring af definitionen af AI, så anvendelsesområdet for bekæmpelsesfor-
anstaltningerne bliver udvidet til også at omfatte lavpatogen (lav smitterisi-
ko) AI-virus (LPAI), der vil kunne udvikle sig til højpatogen (høj smitterisi-
ko) AI-virus (HPAI). Der vil dog blive sondret mellem de to former for AI-
vira, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, der er målret-
tet de forskellige risici, de respektive vira udgør.
2. Indførelse af obligatorisk AI-overvågning i alle medlemsstater.
3. Nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser.
4. Nye fleksible bestemmelser om bekæmpelse af LPAI og HPAI hos andre
tamfugle end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter.
5. Nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed
skal sikre samarbejdet mellem medlemsstaternes veterinær- og sundheds-
myndigheder i tilfælde af påvisning af AI.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
6. Tildeling af beføjelser til Kommissionen (ved forskriftsprocedure) til at
iværksætte yderligere og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og
til at oprette en AI-vaccinebank.
Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen fremfører i sin begrundelse for forslaget, at de dyresundhedsfor-
anstaltninger, der bliver fastsat i forslaget, hører ind under Fællesskabets enekompe-
tence. Der er ganske få foranstaltninger på folkesundhedsområdet, og de er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, idet medlemslandene overlades det fulde
ansvar for at gennemføre f.eks. sygdomsforebyggende foranstaltninger for persona-
le, der er i kontakt med fjerkræ, som er eller mistænkes for at være smittet med AI.
Regeringens vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-
holdt, idet der er tale om ændringer/tilføjelser til allerede eksisterende EU-regler
vedr. fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af AI. Det vurderes endvidere at
være ønskeligt med fælles EU-regler for at sikre en samlet europæisk indsats for at
forebygge og bekæmpe AI. Dels for at sikre et højt beskyttelsesniveau for menne-
sker og dyr, og dels for at begrænse de ofte store samfundsmæssige, økonomiske
tab og skadesvirkninger, der er forbundet med sygdomsudbrud.