Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0171 Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
30. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders grundnotat om forslag til Rådets direktiv
om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza, KOM-
(2005) 171.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Den 26. maj 2005
Grundnota til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse
af aviær influenza
Dok. KOM(2005) 171
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2005) 171 af 28. april 2005 fremsendt forslag til Rå-
dets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza (fug-
leinfluenza, AI). Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet 3. maj 2005 i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Resumé
Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om fugleinfluenza
(aviær influenza/AI), som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at sikre en mere
effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI-udbrud. Endvidere vil det begrænse den sundhedsrisiko,
de tab for erhvervene og de skadevirkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne
sygdom. De gældende bestemmelser bliver ændret på følgende centrale punkter:
1. Ændring af definitionen af AI, så anvendelsesområdet for bekæmpelsesforanstaltningerne bliver
udvidet til også at omfatte lav patogen (lav smitterisiko) AI-virus, der vil kunne udvikle sig til
højpatogen (høj smitterisiko) AI-virus. Der vil dog blive sondret mellem de to former for AI, så-
dan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, der er målrettet de forskellige risici, de
respektive virus udgør.
2. Indførelse af obligatorisk overvågning for AI-virus med lav smitterisiko i alle medlemsstater.
3. Nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser.
4. Nye, fleksible bestemmelser om bekæmpelse af lav- og højsmitsom AI-virus hos andre tamfugle
end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
5. Nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed skal sikre samarbejdet
mellem medlemsstaternes veterinær- og sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af aviær influ-
enza.
6. Tildeling af beføjelser til Kommissionen (ved forskriftsprocedure) til at iværksætte yderligere og
mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at oprette en AI-vaccinebank.
Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet, navnlig udbrud
forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset til mennesker fra fugle eller andre dyr,
på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et virus, som fuldt ud tilpasser sig mennesket og kan
forårsage en influenzapandemi i stil med den spanske syge i 1917-1919. En sådan pandemi
kunne koste millioner af menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekvenser på verdens-
plan.
En vedtagelse af forslaget vurderes at styrke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
N ærhedsprincippet
Det er vurderingen, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om ændrin-
ger af og tilføjelser til allerede eksisterende EU-regler vedr. fællesskabsforanstalt-
ninger til bekæmpelse af AI. Det vurderes endvidere at være ønskeligt med fælles
EU-regler for at sikre en samlet europæisk indsats for at forebygge og bekæmpe AI.
Formål og indhold
Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser
om aviær influenza, som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at sikre en
mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI-udbrud. Endvidere vil det begræn-
se den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skadevirkninger for samfundet
generelt, der er forbundet med denne sygdom.
Tamfjerkræ er generelt fri for AI-virus. Visse vilde fugle og frem for alt svømme-
fugle såsom ænder og gæs virker imidlertid som permanente "depoter" af AI-virus
med lav smitterisiko (Lav Patogen Aviær Influenza, LPAI), som fra tid til anden
spredes til tamfjerkræ. Det er ikke muligt at stoppe spredningen af virus blandt vil-
de fugle i naturen. Det betyder, en vedvarende risiko for overførsel af AI-virus fra
vilde fugle til tamfugle, hvor virus kan mutere til en meget smitsom type (Høj Pato-
gen) AI, som medfører ekstremt høj dødelighed blandt fugle, og kan sprede sig til
svin og mennesker.
Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet,
navnlig udbrud forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset til
mennesker fra fugle eller andre dyr, på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et
virus, som fuldt ud tilpasser sig mennesket og kan forårsage en influenzapandemi i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
stil med den spanske syge i 1917-1919. En sådan pandemi kunne koste millioner af
menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekvenser på verdensplan.
Der har i de seneste år været alvorlige udbrud af AI med høj smitterisiko (HPAI)
hos mange forskellige fuglearter i flere forskellige dele af verden. Hundreder af mil-
lioner af fugle er døde eller er blevet aflivet som led i sygdomsbekæmpelsesforan-
staltningerne, og fjerkræindustrien har lidt meget store tab. Under disse udbrud er
der også indberettet flere tilfælde af infektion hos mennesker, som i visse tilfælde
har haft dødelig udgang.
For at reducere risikoen for spredning af sygdommen vil de nugældende bestem-
melser om bekæmpelse af AI således blive ændret på følgende centrale punkter:
Med forslaget bliver det gjort obligatorisk at foretage AI-overvågning i alle med-
lemsstater, og der bliver fastlagt krav til de nationale overvågningsprogrammer.
Anvendelsesområdet for bekæmpelsesforanstaltningerne bliver udvidet til også at
omfatte LPAI, og der bliver opstillet specificerede krav til de nødvendige foran-
staltninger i tilfælde af udbrud. Der bliver således sondret mellem de to former for
AI-virus, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, målrettet de for-
skellige risici, de respektive typer udgør. Disse detaljerede bestemmelser vedrører
nedslagning, zoner, sporing, destruktion, rengøring og desinfektion, m.v.
Der indføres nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. Det vil fortsat være
forbudt
at vaccinere mod AI som en alment forebyggende foranstaltning, men
nødvaccination
kan iværksættes, når der er risiko for, at et udbrud truer med at sprede
sygdommen. En medlemsstat skal forelægge Kommissionen en plan til godkendel-
se, førend nødvaccination kan påbegyndes. Nødvaccinations-planen skal godkendes
i komiteprocedure.
Endvidere gives der mulighed for at medlemsstater kan indføre
forebyggende vaccinati-
on
af fjerkræ og andre fugle, hvis de vurderer, at bestemte dele af deres område,
bestemte karakteristika ved deres fjerkræproduktion eller bestemte kategorier af
fjerkræ eller andre fugle er forbundet med en særlig høj risiko for så vidt angår ind-
slæbning og spredning af AI. Medlemsstaten skal forelægge Kommissionen en vac-
cinationsplan til godkendelse.
Forslaget tilføjer bestemmelser om bekæmpelse af LPAI og HPAI hos andre tam-
fugle end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter, herunder at
fugle/fjerkræ der bliver holdt som kæledyr under særlige vilkår ikke nødvendigvis
kræves aflivet ved et udbrud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Der foreslås nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sund-
hed skal sikre samarbejdet mellem medlemsstaternes veterinær- og sundhedsmyn-
digheder i tilfælde af påvisning af AI. Der skal hurtigt etableres forholdsregler for at
forebygge influenzainfektioner hos personer i kontakt med de smittede dyr.
Medlemsstaterne pålægges at opstille beredskabsplaner, og omfattende krav hertil er
fastsat i forslaget. Beredskabsplanerne skal tages op til revision mindst hvert femte
år. Kommissionen skal afgøre om planen lever op til kravene, og planerne, med
eventuelle pålagte ændringer, skal godkendes i komiteprocedure.
Det foreslås desuden, at medlemsstaterne straks skal kunne opstille et nationalt
krisecenter for sygdomsbekæmpelse i tilfælde af udbrud, og der opstilles en række
krav vedr. tilstedeværelse af tilstrækkelige midler, udstyr, personale, organisation,
planer for samarbejde med andre myndigheder m.v. De nationale krisecentre skal
straks kunne suppleres af lokale krisecentre, hvor der på tilsvarende vis opstilles en
række krav til udstyr og opgavevaretagelse for disse enheder.
Kommissionen tildeles beføjelser til i forskriftkomitéprocedure at kunne iværksætte
yderligere og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at oprette en
AI-vaccinebank. Medlemsstaterne vil få adgang til den fælles bank og herudover
kan medlemsstater oprette nationale vaccinebanker.
Der er tale om minimumsbestemmelser, og medlemsstaterne har således generelt
mulighed for at træffe yderligere foranstaltninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Aviær influenza er omfattet af lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr samt be-
kendtgørelse nr. 921 af 10. november 1994 om særligt smitsomme sygdomme hos
fjerkræ og andre fugle i fangeskab.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve lovændring, men kan implementeres ved
ny bekendtgørelse.
Konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
En vedtagelse af direktivet skønnes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet implementeringen af di-
rektivet forudsætter et langt mere aktivt basis-beredskab i Fødevarestyrelsen, her-
under en årlig målrettet overvågning, tilpasning og vedligeholdelse af beredskabs-
planen for AI samt systematisk efteruddannelse af personale.
Omfanget af de finansielle konsekvenser forventes at blive på ca. 4 mio. kr. årligt.
Merudgiften skal finansieres inden for Fødevarestyrelsens ramme, idet der dog
eventuelt vil være grundlag for en finansiering af de nye foranstaltninger ved bru-
gerbetaling fra erhvervets side.
Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget, men
det skal bemærkes, at et eventuelt udbrud af AI i Danmark forventes at få meget
voldsomme økonomiske konsekvenser for erhvervet og staten.
Høring
Forslaget er sendt i høring i en kreds af relevante organisationer og institutioner,
men der er ikke modtaget høringssvar.
Forhandlingssituationen
Forslag er til drøftelse i en Rådsarbejdsgruppe. Det er forventningen, at Ministerrå-
det vil blive orienteret ved mødet 20.-21. juni 2005.
Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i
andre medlemsstater.
Regeringens holdning
Regeringen er grundlæggende enig i forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.