Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0177 Bilag 1
Offentligt
174014_0001.png
F
o
r
b
F i o l s t r æ d e 1 7
P o s t b o k s 2
r
T e l e f o n : 7 7 4 1 7 7 4 1
T e l e f a x
u
g
e
r
Folketingets Europaudvalg
r
Christiansborg
å
1240
d
København K
e
t
F
i
o
l
s
t
r
æ
d
e
1 8 8
: 7 7
4 1
D K - 1 0 1 7
K ø b e n h a v n K
7 7 4 2
E m a i l : f b r @ f b r . d k
Tlf: 77 41 77 41
Dok. 33577
19. maj 2005
Møde i Europaudvalget 20. maj 2005
1
7
Fax:
af punkterne på Europaudvalgets dagsorden den 20. maj
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til et
77 41 77 42
P
2005
o
kl. 11.
s
t
b
Pkt. 5.
Drøftelse af udvalgets
o
k
2010). KOM (2005) 0177.
s
behandling af Kommissionens grønbog om finansielle tjenester (2005-
2
1
I grønbogen fremhæves markedet for finansielle tjenester til forbrugerne som et fragmenteret mar-
8
8
ked. Forbrugerrådet vil gerne henlede opmærksomheden på, at hvis der skal skabes et reelt indre
Abonnement: [email protected]
D
for finansielle tjenester, så bør EU-Kommissionen forholde sig til følgende:
marked
K
-
Forbrugersikkerheden skal være i orden på et højt niveau, førend forbrugerne 'tør' kaste sig ud i
1
0
at købe bankydelser i andre lande eller blot vælge en udenlandsk udbyder i hjemlandet.
1
7
K
Rådgivning og muligheder for sammenligning af produkter fra forskellige udbydere i forskellige
ø
b
lande skal være tilgængelige for forbrugerne.
e
n
h
a
Ud over de lovgivningsmæssige barrierer kan der være f.eks. økonomiske og kulturelle barrierer
v
n
for at skabe et indre marked. Eksempelvis vil mobiliteten blandt forbrugerne fortsat forblive lav,
hvis omkostningerne ved at skifte bank er høje. Kommissionen må forholde sig til, hvordan disse
K
Redaktion: [email protected]
andre barrierer kan fjernes.
Med venlig hilsen
Rasmus Kjeldahl
Direktør
Villy Dyhr
Chef for Politisk Afdeling