Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0214 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. juli 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om berigtigelse af det gældende direktiv om
offentlige kontrakter (2004/18/EF).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Resumé
Kommissionen har forelagt Rådet et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om berig-
tigelse af det gældende direktiv om offentlige kontrakter (2004/18/EF). Forslaget har til formål
at rette en fejl i direktivet. Den foreslåede ændring har alene teknisk karakter.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har forelagt Rådet et forslag til direktiv om berigtigelse af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om sam-
ordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskon-
trakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægs-
kontrakter (herefter direktiv 2004/18/EF).
Baggrunden for forslaget er, at Kommissionen har konstateret, at der er en
fejl i direktiv 2004/18/EF.
Ved den seneste ændring af direktiverne om offentlige kontrakter, der blev
gennemført ved direktiv 2004/18/EF, blev det besluttet, at tærskelværdierne
for tjenesteydelseskontrakter, hvortil der ydes et tilskud på mere end 50 %,
skulle forblive uændrede på samme høje niveau, som gælder for ikke-statslige
myndigheder, jf. direktivets art. 8, stk. 1, litra b.
Tærskelværdierne i direktivet er angivet i Euro, mens tærskelværdierne for
EU’s internationale forpligtelser i medfør af WTO-aftalen er udtrykt i særlige
trækningsrettigheder (SDR).
Der er i direktivets art. 78 fastsat en procedure, der giver Kommissionen
mulighed for at kontrollere og justere tærskelværdierne, hvis det er nødven-
digt som følge af udviklingen i forholdet mellem Euro og SDR. Tærskelvær-
dierne skal i forbindelse med en generel justering forblive grundlæggende
uændrede. Kommissionen har således ikke mulighed for at foretage væsentli-
ge ændringer.
Som følge af en fejl fremgår det imidlertid af art. 78, stk. 2, litra b, at tærskel-
værdien for de ovennævnte støtteberettigede tjenesteydelseskontrakter skal
tilpasses til den justerede tærskelværdi, der gælder for statslige myndigheder.
Dette medfører en markant nedsættelse af tærskelværdien for disse kontrak-
ter i forhold til den højere værdi for ikke-statslige myndigheder, der var tilsig-
tet af fællesskabslovgiveren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
192686_0003.png
3
Denne fejl er konstateret så sent i lovgivningsprocessen, at man ikke har nået
at foretage en rettelse. Rettelsen må derfor ske ved hjælp af en ny retsakt.
Ved det fremlagte forslag til ændringsdirektiv har Kommissionen taget initia-
tiv til at rette fejlen inden den næste revision af tærskelværdierne, der finder
sted primo november 2005.
Forslaget indebærer rettelse i art. 78. Henvisningen til art. 8, stk. 1, litra b i
art. 78, stk. 2, litra b flyttes til litra c i samme artikel.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger ikke.
3. N ærhedsprincippet
Der er alene tale om teknisk rettelse af en fejl i en allerede gældende retsakt.
Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
4. Gældende dansk ret
Forslaget vedrører direktiv 2004/18/EF om samordning af fremgangsmå-
derne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjeneste-
ydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter. Danmark har
implementeret dette direktiv fuldt ud ved bekendtgørelse nr. 937 af 16. sep-
tember 2004, som trådte i kraft den 1. januar 2005.
Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af lovbekendtgørelse nr. 600 af 30. juni
1992 om fremgangsmåderne ved indgåelse af bygge- og anlægskontrakter og
indkøb mv., som ændret ved lov nr. 415 af 31. maj 2000.
5. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
6. Andre landes holdninger
Da der er tale om rettelse af en fejl i et allerede eksisterende direktiv, forventes
det, at de øvrige medlemslande vil tilslutte sig forslaget.
7. Foreløbig dansk holdning
Da formålet med Kommissionens forslag til ændringsdirektiv alene er at rette
en fejl i direktiv 2004/18/EF, og rettelsen kun har teknisk karakter, kan man
fra dansk side tilslutte sig forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
192686_0004.png
4
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Efter vedtagelsen af forslaget skal direktivet gennemføres i dansk ret.
Gennemførelsen kan ske ved en bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse
nr. 937 af 16. september 2004.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.