Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0221 Bilag 2, FLF Alm.del Bilag 268
Offentligt
191770_0001.png
Folketingets Europaudvalg og Fødevareudvalg
Christiansborg, den 7. februar 2015
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Nyt EU-forslag om beskyttelse af kyllinger
For første gang har Kommissionen fremlagt et direktivforslag der fastlægger regler
for produktion af kyllinger
1
. Mere end 5 mia. kyllinger slagtes årligt i EU, hvilket
ifølge kommissær for sundheds- og forbrugeranliggender Markos Kyprianou, gør
det nødvendigt med fællesskabslovgivning på området.
Forslaget er blevet omtalt i medierne, og dyreværnsorganisationer har vist stor inte-
resse for forslaget. Derfor et
hurtigt og kort
notat om forslaget, der er fremsat den
30. maj 2005.
Direktivforslaget er et såkaldt
minimumsdirektiv
der giver medlemslandene et vist
spillerum med hensyn til, hvordan direktivets krav skal gennemføres. Medlemslan-
dene vil få mulighed for at fastsætte mere strikse krav end angivet i direktivforsla-
get.
Direktivforslaget indeholder bl.a. regler for kyllingers
pladsforhold.
Således må
der
maksimalt
gå et antal kyllinger svarende til 30 kg pr. kvadratmeter. Hertil
kommer en række krav om adgang til
frisk vand, foder, ventilation samt støj- og
lysforhold.
Det stilles eksempelvis krav om, at lysforholdene skal følge en 24 ti-
mers døgnrytme der inkluderer
minimum 8 timers mørke,
hvoraf mindst 4 timer
skal være sammenhængende. Ydermere indeholder forslaget en række krav til den
daglige inspektion, rengøring og medicinsk tilsyn. Mindre kyllinge-hold på under
100 kyllinger er
ikke omfattet
af direktivforslaget.
1
Forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af minimumsregler for beskyttelse af kyllinger beregnet til f ø-
devareproduktion (uofficiel oversættelse fra engelsk), KOM (2005)221 af 30. maj 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
191770_0002.png
I dag har alene Sverige og Danmark vedtaget lovgivning på området. Afhængig af
direktivets endelige udformning vil det kunne blive nødvendigt med visse ændrin-
ger af dansk lovgivning
2
. Der knytter sig mange indbyrdes sammenhængende for-
hold til behandlingen af slagtekyllinger. Derfor er det svært entydigt at afgøre,
hvorvidt der er tale om generelle opstramninger eller det modsatte. Der er elemen-
ter i direktivforslaget der trækker i begge retninger i forhold til dansk lovgivning
3
.
Kommissionen vurderer, at
forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
I forbindelse med vurderingen af nærhedsprincippet
ligger Kommissionen til grund, at det ikke vil være muligt at opnå direktivets mål-
sætninger tilstrækkelig effektivt uden fælles regler. Hertil kommer, at et fælles re-
gelsæt vil skabe mere ensartede konkurrencevilkår.
Angående proportionaliteten angiver Kommissionen, at direktivforslagets mini-
mumsstandarder ikke forhindrer medlemslandene i at træffe mere
vidtgående for-
anstaltninger
med henblik på at forbedre kyllingernes forhold. Af samme årsag har
Kommissionen valgt ikke at fremsætte forslaget som en forordning der vil have haft
umiddelbar og direkte virkning i medlemslandene.
Retsgrundlaget er EF-Traktatens art. 37 der vedrører EU’s landbrugspolitik. Euro-
pa-Parlamentet er alene
høringsberettiget.
Ifølge forslaget skal medlemslandene have vedtaget den nødvendige lovgivning se-
nest
1. december 2006.
Der er endnu ikke modtaget grundnotat fra regeringen om forslaget.
Med venlig hilsen
Peter Riis
I Danmark er forholdet reguleret af ”Lov
om hold af slagtekyllinger”
(Lov nr. 336 af 16/05/2001).
3
Direktivforslaget stiller eksempelvis skrappere krav til belægningsprocenten end gældende dansk lovgi v-
ning.
2
-2-